Rayline TWB Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Dette var kostnaden for W7HP fullversjon for meg (kom idag); W7: £55,64 Postage & Packing: £4.98 Fortolling: 106 NOK Mva: 138 NOK Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvis noen er på jakt etter W7 Premium Family (3 stk lisenser) så har faktisk Dustinhome.no Mulig de "deler lager" med sverige-avd. elns. så løp å kjøp (forøvrig har de på sin svenske side har en bemerkning/note vedr. språk ver. Dustinhome.se Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvis noen er på jakt etter W7 Premium Family (3 stk lisenser) så har faktisk Dustinhome.no Mulig de "deler lager" med sverige-avd. elns. så løp å kjøp (forøvrig har de på sin svenske side har en bemerkning/note vedr. språk ver. Dustinhome.se Merkelig, familiepakken skal jo ikke være tilgjengelig i de nordiske landene, så de selger nok denne som en slags import (ala CDON etc med sone 1 filmer). Men var jo ikke så ille pris heller, så er faktisk et godt tilbud det der. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Dette var kostnaden for W7HP fullversjon for meg (kom idag);W7: £55,64 Postage & Packing: £4.98 Fortolling: 106 NOK Mva: 138 NOK Var litt større min kostnad, men jeg kjøpte for noen andre og. Så det ble 3 HP og 2 Ultimate som jeg hentet på PiB i dag. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg fikk min Win7 Ultimate i dag. Kosta til sammen 1899,-. Komplett tar 2699,- for samme produktet. Vi som forhåndsbestilte fra Amazon traff vel ganske bra på pundkursen også ser det ut til. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg fikk min Win7 Ultimate i dag. Kosta til sammen 1899,-. Komplett tar 2699,- for samme produktet. Vi som forhåndsbestilte fra Amazon traff vel ganske bra på pundkursen også ser det ut til. Hentet min også i dag Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg fikk min Win7 Ultimate i dag. Kosta til sammen 1899,-. Komplett tar 2699,- for samme produktet. Vi som forhåndsbestilte fra Amazon traff vel ganske bra på pundkursen også ser det ut til. Ja, traff akkurat på rette øyeblikk - og nå styrkes jo krona enda mer i disse dager, så her får man bare pøse på og gjøre gode bargains både ift. pund og dollar. Lenke til kommentar
Kimber Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hei, har alle som forhåndsbestilte Windows 7 fra Amazon.co.uk mottatt pakken? Jeg går fortsatt og venter på min. Skikkelig irriterende siden det ligger en ubrukt SSD disk og venter på bruk. Lenke til kommentar
Vale Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Fikkk endelig min i går.... Måtte søren ta meg betale 250,- for å få den med meg hjem også Tror det er forsinkelser i flere ledd faktisk! Har ventet meg ihjel:) Lenke til kommentar
Tore Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hei, har alle som forhåndsbestilte Windows 7 fra Amazon.co.uk mottatt pakken? Jeg går fortsatt og venter på min. Skikkelig irriterende siden det ligger en ubrukt SSD disk og venter på bruk. Du er ikke alene... Venter & venter på å få opp permanent OS... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Fikkk endelig min i går.... Måtte søren ta meg betale 250,- for å få den med meg hjem også Tror det er forsinkelser i flere ledd faktisk! Har ventet meg ihjel:) Var du ikke klar over det på forhånd. Mva + behandlingsgebyr viste vel vi fleste at kom i tillegg da vi bestilte, og at det måtte vi betale på postkontoret. Nå er det faktisk informert om at pga. streik i Royal Mail, kom nok ingen (særdeles få) pakker til Norge før mandag/tirsdag i forrige uke. Dersom det som formodet kom svært mye "pakker" i denne sammenheng, må man også regne med at tollbehandlingen kan ta en god del dager for de mest uheldige. Så vidt jeg vet, forventet faktisk ikke Amazon å kunne få de ut til norske kunder før ca den 30.10 tidligst. Jeg hadde i alle fall 30.10 som forventet leveringsdag - og den kom den dagen. Endret 3. november 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Kimber Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hei, har alle som forhåndsbestilte Windows 7 fra Amazon.co.uk mottatt pakken? Jeg går fortsatt og venter på min. Skikkelig irriterende siden det ligger en ubrukt SSD disk og venter på bruk. Du er ikke alene... Venter & venter på å få opp permanent OS... Takker for svarene sålangt, må nesten bare smøre oss med nok et lag med tålmodighet til tross for at dette drøyer ut Lenke til kommentar
Vale Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 @bolson Joda, visste vel egentlig det:) Men det er rart med det, vet du. Jeg hadde jo betalt for den en gang, så når staten sier den skal ha sitt så blir det litt sånn; "Å, vi følger med deg, du må ikke tro du slipper unna med noen ting.... Bare ikke prøv deg en gang". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 @bolsonJoda, visste vel egentlig det:) Men det er rart med det, vet du. Jeg hadde jo betalt for den en gang, så når staten sier den skal ha sitt så blir det litt sånn; "Å, vi følger med deg, du må ikke tro du slipper unna med noen ting.... Bare ikke prøv deg en gang". Hva mener du staten skulle gjort da? Ikke tatt inn pengene? Og om du mener de skulle tatt de inn, hvordan skulle de gjort det på en mindre "vi følger med deg"-måte? AtW Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hvis man får tak i en DVD som tilsvarer den man får tilsendt så er det fullt mulig å installere uten nøkkel. Denne legger du da inn og Windows aktiveres når du får pakka fra Amazon. Selv la jeg inn x64 Ultimate på denne måten og det var ingen problemer med å legge inn cd-key i etterkant. Lenke til kommentar
Vale Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 @bolsonJoda, visste vel egentlig det:) Men det er rart med det, vet du. Jeg hadde jo betalt for den en gang, så når staten sier den skal ha sitt så blir det litt sånn; "Å, vi følger med deg, du må ikke tro du slipper unna med noen ting.... Bare ikke prøv deg en gang". Hva mener du staten skulle gjort da? Ikke tatt inn pengene? Og om du mener de skulle tatt de inn, hvordan skulle de gjort det på en mindre "vi følger med deg"-måte? AtW Det aner meg at du syns at dagens system er positivt... Jeg tok ikke noe standpunkt til det egentlig. Men det er jo en kjensgjerning at jeg har betalt varen, i dette tilfellet Win 7, en gang. Men får å få den med meg hjem må jeg betale en gang til. Jeg tar jo ikke hensyn til hvem jeg betaler til, bare at jeg betaler... Åpner pakke mi gjør de også Hvorfor betaler vi moms og toll, egentlig? Kan noen fortelle meg det? Beklager Off-topic Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Du betaler ikke toll for varen. Du betaler moms og forenklet tollgebyr. Tollgebyret går til posten som tar seg godt betalt for å regne om kursen på varen, for så å multiplisere prisen med med 0,25. Moms går til alt mulig i det store sluket. Lenke til kommentar
Vale Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Tja, jeg syns jo jeg betaler nok i skatter og avgifter likevel. Er jo bare en ærlig sliter i fra arbeiderklassen, så avgiftsfritt nytt OS har jeg vel fortjent etter så mange år? Tollgebyret hørtes litt mer mystisk ut... Tar seg godt betalt, og ganger det opp med 0,25. Høres ut som om Posten har god god fortjeneste på sine tjenester. Jaja, sånn er det å være forbruker... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Et land uten moms og andre avgifter og skatter ville kanskje hørt fristende ut, helt til du setter foten utenfor døra og trenger en offentlig tjeneste. F.eks en asfaltert vei til postkontoret. Jeg synes det er glimrende at vi har et samfunn med svært gode offentlige tilbud (i verdenssammenheng). Det synes jeg bare er rett og rimelig at vi betaler for via skatter og avgifter. Deriblant mva på varer. (Oljealderen er bare en epoke på ~50 år og den har aldri klart å fullfinansiere landet likevel) Vale har et poeng i det med betaling 2 ganger. Dersom man kunne betalt for vare + mva + frakt i en og samme betaling også for utenlandske ordre så ville det vært litt enklere for oss. Akkurat sånn vi betaler i en omgang når vi handler fra norske nettbutikker (vare + mva + frakt). Det er sikkert noe som hindrer en sånn ordning, men det hadde vært glimrende om myndighetene og utenlandske butikker fikk det til på et vis. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Tollgebyret går til posten som tar seg godt betalt for å regne om kursen på varen, for så å multiplisere prisen med med 0,25. De gjør nok en god del mer enn bare å regne ut hva man skal betale i moms. Om prisen som posten tar for sitt arbeid er en fornuftig pris kan man uansett ha meninger om. Når jeg ser hvilke regler som gjelder for Posten sitt arbeid med "tollhåndetering"/import (gjelder andre aktører også), så synes jeg ikke prisen er avskrekkende. Tja, jeg syns jo jeg betaler nok i skatter og avgifter likevel. Er jo bare en ærlig sliter i fra arbeiderklassen, så avgiftsfritt nytt OS har jeg vel fortjent etter så mange år?Tollgebyret hørtes litt mer mystisk ut... Tar seg godt betalt, og ganger det opp med 0,25. Høres ut som om Posten har god god fortjeneste på sine tjenester. Jaja, sånn er det å være forbruker... Hva som er fortjent eller ikke er ikke av særlig interesse her. Reglene er satt av andre hensyn enn oss som forbrukere, f.eks opprettholdelse av konkurransevilkår mellom "selgere" i ulike land. Men du kan jo støtte norsk EU-medlemskap, så blir vi kvitt "tollgebyr" - men vi må betale mva/VAT. Tollgebyr er ellers ikke mer mystisk enn at Posten og enhver annen transportør som "fortoller" varer (håndterer import) etter loven har lov til å beregne seg et gebyr for det arbeidet de utfører. Akkurat som at enkelte beregner seg fakturagebyr etc. De ganger ikke opp med noen mystisk 0,25. I korte trekk gjør de som følger. 1. Ankomstregisterer og kontrollerer at pakken har nødvendig dokumentasjon for "tollbehandling". Eventuelt åpner pakken for kontroll. 2. Beregner mva og eventuell toll. 3. Fyller ut nødvendige tollpapirer i TVINN (samlereg. for pakker mellom 200 og 1 000 kr) 4. Håndterer alt vedrørende å kreve inn mva/toll fra mottaker og betale dette til statskassen. For alt de gjør er det dokumentasjons- og revisjonskrav - så kostnader har de garantert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå