Gå til innhold

Rimelig Windows 7 på Amazon

Anbefalte innlegg

Min pakke blir ikke stoppet i tollen, jeg har mekket avtale med tollen om at postvesenet skal ta seg av dette gebyret når jeg får pakker fra utlandet. :mrgreen:

Før måtte man vente på faktura fra tollen og betale denne, før pakken ble sendt videre. Er det så tungvint fremdeles, for de som ikke har avtale?

Svein.

Nei, det er det ikke, og det trengte ikke å være så tungvint før heller. Nå stoppes ingen pakker i tollen, i realiteten er det transportør som tar av seg av all tollbehandling. Tolletaten har ikke håndtert en pakke på år og dag. Slik sett stoppes alle pakker i tollene, fordi transportør skal deklarere pakken.

Riktig tungvint var det kun når man valgte egenfortolling, dvs ikke gav transportøren fortollingsfullmakt. Da måtte man selv deklarere, betale til Tolletaten og så sende kvittering til transportør for å få ut pakka. Personlig har jeg ikke gjort noe slikt på 5 - 6 år, da det er helt unødvendig - og besparelsen ikke er verdt bryet.

Her er postens rutiner pr dato.

Sendinger med vareverdi over NOK 1000, med restriksjoner og/eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer) må fortolles på vanlig måte, dvs. via Tollvesenets elektroniske system TVINN.

Posten beregner avgiftsgrunnlaget for din sending direkte ved ankomst fra utlandet. Dernest videresendes sendingen så snart som mulig til ditt lokale utleveringskontor. Du gir Posten fortollingsfullmakt i det du betaler oppkravsbeløpet for sendingen og kvitterer for mottak av denne.

Under 1 000 kr er det ikke fuzz i det hele med.

Så du har faktisk ikke behov for noen avtale med Tolletaten i det hele tatt. Det er nok at man gir Posten eller annen transportør fortollingsfullmakt. I realiteten gir man den første gang man mottar en pakke hvor dette trengs. Under 1 000 kr trengs ikke fortollingsfullmakt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Før måtte man vente på faktura fra tollen og betale denne, før pakken ble sendt videre. Er det så tungvint fremdeles, for de som ikke har avtale?

Jeg trodde dette nå var default-metoden for fortolling av postpakker, og at man måtte gi beskjed dersom man ønsker å utføre jobben selv.

Man betaler moms og fortollingsgebyr når man henter pakka/får den tilkjørt. Dersom man ønsker å fortolle selv må dette gis beskjed om til Posten hvis man allerede har gitt de fullmakt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Ved førstegangs fortolling får man en lapp i posten om at pakken ligger på tollageret til Posten i påvente av at mottaker skal undertegne på en fullmakt om at Posten tar seg av framtidige fortollinger. Når denne fullmakten blir registrert hos Posten fortoller de pakka og sender den videre.

Takk, du greide å formulere avtalen jeg fikk ordnet for tollpost :)

Hvis man tolker signalene i de siste postene, blir pakken fremdeles stoppet i tollen. Men i de tilfellene hvor posten har fullmakt til å fortolle, går det raskere å få pakken sendt videre.

Svenskene har skjønt poenget, de kaller toll for tull ;)

Svein.

Lenke til kommentar

Alle pakker blir som sagt stoppet i tollen, men tollen er ikke Tolletaten. Som nevnt, de håndterer ikke pakker/gods lengre. De håndterer bare papirarbeid og stikkprøvekontroll.

All fortolling skjer i dag via TVINN, direkte fra transportøren/importøren. Og i og med at posten har endret sine prosedyrer tar det i realiteten samme tid uansett om de har fullmakt eller ei. De fleste andre transportører har i dag tilsvarende ordninger for privatpersoner, der du i realiteten gir fullmakten ved pakkemottak.

Rutinene som >Jonas< viser til er så vidt jeg vet droppet, de var slik i tidligere tider. Pr dato regner jeg med at informasjonen på Postens egne sider er korrekt. Det er den jeg har referert ovenfor.

Lenke til kommentar
Rutinene som >Jonas< viser til er så vidt jeg vet droppet, de var slik i tidligere tider. Pr dato regner jeg med at informasjonen på Postens egne sider er korrekt. Det er den jeg har referert ovenfor.

Hvilke rutiner? Det jeg har skrevet var ihvertfall sånn det fungerte i månedsskiftet september/oktober. Den eneste forandringen jeg har fått med meg Posten har gjort i det siste var at de justerte opp prisen på fortollingsgebyrene i august.

Første gang man innfører enn toll/momspliktig vare får man en lapp i Posten lik den jeg la til som vedlegg (bare at gebyrene er 212,- og 106,-). Denne sendes inn enten via e-post eller snailmail. Ved seinere fortoliinger betaler man moms/gebyr når man henter ut varen.

post-81526-1256566484_thumb.jpg

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Sendinger med vareverdi over NOK 1000, med restriksjoner og/eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer) må fortolles på vanlig måte, dvs. via Tollvesenets elektroniske system TVINN.

Posten beregner avgiftsgrunnlaget for din sending direkte ved ankomst fra utlandet. Dernest videresendes sendingen så snart som mulig til ditt lokale utleveringskontor. Du gir Posten fortollingsfullmakt i det du betaler oppkravsbeløpet for sendingen og kvitterer for mottak av denne.

Det stemmer helt sikkert det du skriver. Men er det restriksjoner og/eller særavgifter på software?

Svein.

Lenke til kommentar

Nei, men det spiller heller ingen rolle.

Postens rutiner gjelder uansett om det er det ene eller andre. Dersom man importerer f.eks klær (som det fra mange land er toll på), håndteres de på samme måte. Posten deklarer i TVINN, får korrekt avgifts-/tollbeløp, og sender pakka til mottaker i oppkrav (med fullmaktsskjema). Særavgifter påvirker ellers ikke rutinene.

@>Jonas<:

Da er det avvik mellom hva posten informerer om på sine nettsider og i kundetelefon og reell fremgangsmåte - eller egentlig ikke. I henhold til nettsidene og hva jeg er informert om i kundetelefon gir man fullmakten ved betaling av oppkravsbeløpet.

Men jeg ser hvorfor du har fått skjemaet.

Faktisk står grunnen til at du fikk det skjemaet i skjemaet, nemlig _04 LEGG VED KVITTERING ELLER FAKTURA ...

Pakka har altså ikke påført verdi eller innhold, og vurderes tollpliktig (toll eller avgift). I slike tilfeller får man tilsendt skjema, fordi Posten ikke har grunnlag for å fortolle i det hele tatt. Giftwrap maybe.

De fleste, som f.eks Amazon.co.uk, har et skjema på pakken som angir innhold og verdi. Da trenger ikke posten å sende ut dette skjemaet fordi de har nødvendige opplysninger, kan beregne tollen og sende den videre i oppkrav.

Lenke til kommentar

De kan ikke fortolle før de har fått fullmakt til det, da det kanskje også innebærer å åpne forsendelsen. Dermed sender de ut et sånt skjema første gang uavhengig om vareverdien står på eller ikke. Dette fikk jeg også bekrefta fra kundeservice, og jeg har også erfart det fra andre. Fødselsnummeret trengs for å opprette en bruker hos Posten. Senest nå i månedsskiftet hjalp jeg en kamerat med å få sendt over skjemaet på mail da det var første gang han kjøpte noe toll/momspliktig fra utlandet.

Lenke til kommentar
De kan ikke fortolle før de har fått fullmakt til det, da det kanskje også innebærer å åpne forsendelsen. Dermed sender de ut et sånt skjema første gang uavhengig om vareverdien står på eller ikke. Dette fikk jeg også bekrefta fra kundeservice, og jeg har også erfart det fra andre. Fødselsnummeret trengs for å opprette en bruker hos Posten. Senest nå i månedsskiftet hjalp jeg en kamerat med å få sendt over skjemaet på mail da det var første gang han kjøpte noe toll/momspliktig fra utlandet.

Jeg antar at verdien på forsendelsen var >1000 kr.

For intervallet 200 kr. - 1000 kr. gjelder nemlig følgende:

Spørsmål 1:

Hva betyr ”Forenklet tollbehandling” for meg?

Svar:

Tollvesenet har innvilget Posten tillatelse til å forenkle den lovpålagte tollbehandlingen av sendinger til privatpersoner med verdi mellom 200-1000 kroner. Dette innebærer at:

• du henter sendingen på utleveringspoststedet ditt

• du betaler avgifter og forenklet tollbehandlingspris ved utlevering

• du slipper å oppgi ditt fødselsnummer

• du slipper fordyrende og forsinkende ekstraarbeid

Lenke til kommentar
Jeg antar at verdien på forsendelsen var >1000 kr.

For intervallet 200 kr. - 1000 kr. gjelder nemlig følgende:

Spørsmål 1:

Hva betyr ”Forenklet tollbehandling” for meg?

Svar:

Tollvesenet har innvilget Posten tillatelse til å forenkle den lovpålagte tollbehandlingen av sendinger til privatpersoner med verdi mellom 200-1000 kroner. Dette innebærer at:

• du henter sendingen på utleveringspoststedet ditt

• du betaler avgifter og forenklet tollbehandlingspris ved utlevering

• du slipper å oppgi ditt fødselsnummer

• du slipper fordyrende og forsinkende ekstraarbeid

Nei, den var under 1000 kr. Kundeservice bekreftet også at de måtte ha fødselsnummer for å opprette en bruker. Jeg har ihvertfall ikke merka noen forskjell på behandlingen av varer over og under 1000 kr annet enn at fortollingsgebyret er forskjellig. Da må det i så fall ha skjedd noe nytt etter september..

De kan ikke fortolle før de har fått fullmakt til det, da det kanskje også innebærer å åpne forsendelsen.

Dog kan de åpne forsendelser akuratt som de vil, for kontroll. Men ikke sette i gang fortolling.

Slik jeg forstår det ut ifra fullmakta, og det de sa på kundeservice, så kan de ikke åpne pakker uten videre.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det ut ifra fullmakta, og det de sa på kundeservice, så kan de ikke åpne pakker uten videre.

Selvsagt kan de det. Det er jo hovedoppgaven deres. Jeg har mottatt opptil flere utenlands-pakker som har vært åpnet for kontroll.

Sitatet fra Posten AS over her er bare klønete formulert av dem.

Lenke til kommentar

Forenklet tollbehandling har eksistert siden 24.3.2009 i lovs form, dvs som forskrift til tolloven. Posten, samt en del av de andre store transportørene hadde faktisk midlertidig tillatelse til dette før forskriften ble endret. Systemet heter periodisk fortolling, og medfører at Posten når det gjelder pakker med verdi mellom 200 og 1000 kr ikke trenger å følge det generelle kravet om en mottaker pr deklarasjon, men deklarere flere pakker i en deklarasjon. Men pakkene må ha korrekt "deklarasjon" skal dette fungere.

At du ikke har merka noen forskjell skyldes nok at "deklarasjonen" på varen(e) var svært mangelfull, da skal alt behandles etter de vanlige reglene.

Nei Posten kan ikke åpne pakker uten videre, men de kan åpne pakker dersom visse krav er tilfredsstilt, f.eks ved mistanke om varer/produkter som ikke kan innføres, mistanke om at pakker merket gave ikke er dette og en del andre tilfeller.

Posten kan så vidt jeg vet også sende en ufortollet vare fra tollager til mottakersted (postkontor) under gitte vilkår.

Lenke til kommentar

Da jeg skreiv under på fortollingsfullmakta i juni ringte jeg kundeservice, så da spørs det om det ikke var inkompetanse til stede der. Høres jo logisk ut det du skriver. Pakka hadde korrekt deklarasjon da den ble sendt, men når jeg mottok den hadde de derimot fjerna den.

Selvsagt kan de det. Det er jo hovedoppgaven deres. Jeg har mottatt opptil flere utenlands-pakker som har vært åpnet for kontroll.

Sitatet fra Posten AS over her er bare klønete formulert av dem.

Som Bolson skriver så må de ha "skjellig grunn til mistanke" som det vel heter, for at de skal kunne åpne pakka. Det sa de i kundeservice også, derfor måtte de ha fullmakt til å åpne vanlige forsendelser. Ellers hadde jo det ikke vært snakk om personvern, og Posten hadde jo ikke akkurat vært til å stole på..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Da er min Win7 Ultimate sendt

Fikk beskjed på mail om at pakken var sendt den 21 men finner ingenting på tracking.

Det eneste som er unikt med din pakke, er "produktnøkkelen", og den har du jo 30 dager på deg til å knotte inn, så hvis du kan få lånt (aargh!) en Win 7 Ultimate DVD eller et ISO-image, så kan du jo tjuvstarte litt ...

Er du usikker på om ISO-imaget er OK, så kan du bruke Win 7 ISO verifier.

Regner med at det fungerer med Win7 Ultimate nedlastet fra MS ?

Lenke til kommentar
Regner med at det fungerer med Win7 Ultimate nedlastet fra MS ?

Koden fungerer uanett, men kommer jo an på versjonen, altså OEM, oppgradering eller fullversjon.

Har du kjøpt en oppgraderingslisens, og tar en "clean install" uten å oppgradere, så får du neppe aktivert lisensen når du får den. Da må du installere W7 to ganger.

Når det gjelder fullversjonen så vil nøkkelen fungere uansett hvilken plate du har brukt for å installere, så lenge du har valgt riktig versjon (HP, Pro, Ultimate)

Husk på at det ikke lønner jeg å bruke plater lastet ned fra bukta og lignende siden du ikke vet hva de inneholder, og da hjelper det jo lite med at du får aktivert den.

Lenke til kommentar

Pris sjekk :

Windows 7 Home Premium Full koster 1125kr (199$) fra Windows download...

Windows 7 Home Premium Full koster 1025kr (115£) fra amazon.co.uk

+ frakt + fortolling = ~1430kr

Hadde vært kult å hatt et norsk ISO av Home Premium...

Så hadde jeg sluppet styret med å få den engelske versjonen norsk...

Lenke til kommentar
Pris sjekk :

Windows 7 Home Premium Full koster 1125kr (199$) fra Windows download...

Windows 7 Home Premium Full koster 1025kr (115£) fra amazon.co.uk

+ frakt + fortolling = ~1430kr

Hadde vært kult å hatt et norsk ISO av Home Premium...

Så hadde jeg sluppet styret med å få den engelske versjonen norsk...

Men du får ikke kjøpt Windows 7 fra butikken i USA (microsoft.com) du må kjøpe fra mircrosoft.co.uk og der koster Windows 7 Home Premium fullversjon £149.90 = 1.376 kroner.

http://emea.microsoftstore.com/UK/Microsof...ostPopular_Win7

Norsk .iso får du kun fra MSDN/Technet/MSDNAA og eventuelt om du kjøper Ultimate da, så kan du bytte språk via update etter installasjonen.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...