Gå til innhold

Nordax Finans - 4.5% innskuddsrente


nojac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vekker denne tråden til live igjen.

 

Jeg vurderer å gjøre et stort innskudd i Nordax Finans.

Jeg ser at beløpet er garantert for opptil €100'000,-

Noen andre som har betenkeligheter med at innskuddet er garantert i euro i disse dager?

Hvis man setter inn et beløp tett under garantigrensen, og euroen som følge av de finansielle urolighetene i Europa devaluerer kraftig, vil jo store deler av av innskuddet gå tapt ved en eventuell konkurs. Eller hva tenker dere?

Nordax Finans er sikret gjennom den svenske innskuddsgarantien. Som du også kan lese på sidene deres dekker den svenske innskuddsgarantien 100.000€, og det er helt riktig som du sier at om du setter inn NOK tilsvarende 100.000€ og den norske kronen styrker seg mot euro, vil du kunne tape både oppsparte renter, samt valutadifferansen om Nordax Finans går konkurs.

 

Vid beräkning av ersättningsnivån räknas beloppet i euro om till svenska kronor enligt den valutakurs som gällde dagen för ersättningsrättens inträde.

 

Jeg antar at dette betyr at om du ikke får ut pengene dine, så vil garantibeløpet beregnes utfra valutakursen denne dagen. Så dette kan du sannsynligvis løse ved å sette inn et mindre beløp f.eks 750.000 NOK, og så ta ut penger dersom euroen skulle svekke seg under dette. Det tar forøvrig 4 dager å ta ut penger fra kontoen der, men jeg tror ikke euroen krakker i løpet av 4 dager, da tror jeg det er større sjanse for at det svenske banksikringsfondet ikke kan betale ut penger, noe jeg ser på som svært lite sannsynlig.

 

Hva vil dette si i praksis? Skal prøve meg på et eksempel.

 

Jeg setter inn 500 000 NOK på kontoen min hos Nordax. Dagens kurs på € er 8.1, og ifølge den svenske innkuddsgarantien er jeg sikret for opp til 100 000€. Mine 500 000 faller innenfor det, siden 100 000€ per dagens kurs er ca 810 000 NOK. Dvs at jeg er garantert å få tilbake opptil 810 000 kr av beløpet som står inn på Nordaxkontoen.

 

Det du sier er at om euroen havner i en krise, og det kan jo lett skje i våre turbulente tider, så kan dette gå ut over rettighetene jeg har i den svenske innskuddsgarantien. La oss si at euroen blir mindre verd. La oss si den dupper helt ned i 4-5 tallet. Dvs at innskuddet mitt plutselig er kun sikret for 400 000 - 500 000 NOK? Hva hvis euroen blir lagt ned. Er pengene mine sikret da?

Endret av loddy
Lenke til kommentar

Det du sier er at om euroen havner i en krise, og det kan jo lett skje i våre turbulente tider, så kan dette gå ut over rettighetene jeg har i den svenske innskuddsgarantien. La oss si at euroen blir mindre verd. La oss si den dupper helt ned i 4-5 tallet. Dvs at innskuddet mitt plutselig er kun sikret for 400 000 - 500 000 NOK? Hva hvis euroen blir lagt ned. Er pengene mine sikret da?

Euroen kan fort falle, men et fall til 4-5 tallet vil ta tid, med mindre en meteor utsletter halve europa eller lignende.

 

Hvis euroen blir lagt ned vil den svenske innskuddsgarantien sannsynligvis velge et nytt beløp i svenske kroner, kanskje 500.000 SEK, som det var før man gikk over til et fellesbeløp for hele EU. Da kan man i teorien få "bank-run". Sannsynligvis vil de velge et høyere beløp for ikke å svekke bankgarantien, men det finnes ikke noen garanti for det.

 

Jeg hadde sovet godt med 745.000 NOK i Nordax, det er 95.000€, og så hadde jeg sjekket eurokursen hver måned, og tatt ut penger om det var nødvendig.

Lenke til kommentar

Det du sier er at om euroen havner i en krise, og det kan jo lett skje i våre turbulente tider, så kan dette gå ut over rettighetene jeg har i den svenske innskuddsgarantien. La oss si at euroen blir mindre verd. La oss si den dupper helt ned i 4-5 tallet. Dvs at innskuddet mitt plutselig er kun sikret for 400 000 - 500 000 NOK? Hva hvis euroen blir lagt ned. Er pengene mine sikret da?

Euroen kan fort falle, men et fall til 4-5 tallet vil ta tid, med mindre en meteor utsletter halve europa eller lignende.

 

Hvis euroen blir lagt ned vil den svenske innskuddsgarantien sannsynligvis velge et nytt beløp i svenske kroner, kanskje 500.000 SEK, som det var før man gikk over til et fellesbeløp for hele EU. Da kan man i teorien få "bank-run". Sannsynligvis vil de velge et høyere beløp for ikke å svekke bankgarantien, men det finnes ikke noen garanti for det.

 

Jeg hadde sovet godt med 745.000 NOK i Nordax, det er 95.000€, og så hadde jeg sjekket eurokursen hver måned, og tatt ut penger om det var nødvendig.

 

Et annet problem er jo at du må forholde deg til to forskjellige valutaer. Både euro og svenske kr. For å finne verdien i NOK må man jo først regne ut verdien i svenske kr fra euro, så til NOK fra SEK.

Lenke til kommentar

Et annet problem er jo at du må forholde deg til to forskjellige valutaer. Både euro og svenske kr. For å finne verdien i NOK må man jo først regne ut verdien i svenske kr fra euro, så til NOK fra SEK.

Man kan vel gå rett fra euro til NOK?

 

Etter det jeg har skjønt, så er pengene på kontoen i SEK. Derfor må man holde rede på hvor mye SEK er verd i forhold til NOK også. Syntes faktisk dette hørtes ut som et kjempebra tilbud, men med alle variablene så vet jeg ikke om jeg tør. Ihvertfall ikke i dagens økonomiske klima. En halv million er fryktelig mye penger for en privatperson.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har skjønt, så er pengene på kontoen i SEK.

Dette hørtes veldig rart ut, men hvis det er tilfelle så løper du i tillegg en valutarisiko mot SEK. Har du en kilde for dette?

 

Her er jeg egentlig ikke helt sikkert, men det står på hjemmesiden deres:

 

Din erstatning vil maksimalt være et beløp tilsvarende 100.000 Euro i svenske kroner.

 

https://www.nordaxfinans.no/pages/deposit/faqDeposit.jsp

 

Så her må man vel regne i både SEK og euro?

Lenke til kommentar

Banken har en norsk filial, og du plasserer norske kroner på en norsk konto. Beløpet er garantert i euro, så det er her valutarisikoen ligger. Jeg valgte å ikke plasserer pengene her, da jeg er villig til å betale rentedifferansen ned til BlueStep Finans for et banksystem som benytter BankID, og som er med i det norske banksikringsfondet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Banken har en norsk filial, og du plasserer norske kroner på en norsk konto. Beløpet er garantert i euro, så det er her valutarisikoen ligger. Jeg valgte å ikke plasserer pengene her, da jeg er villig til å betale rentedifferansen ned til BlueStep Finans for et banksystem som benytter BankID, og som er med i det norske banksikringsfondet.

 

Jeg har selv penger hos Bluestep. Når det gjelder valutarisikoen (NOK vs euro), ser jeg ingen forskjell mellom Nordax og Bluestep.

Bluestep skriver på sine sider: "Bluestep er medlem av det svenske banksikringsfondet og innskudd hos Bluestep er garantert av vedkommende sikringsfond med inntil 100.000 euro i sum for den enkelte innskyter."

Noe jeg har misforstått?

Lenke til kommentar

Banken har en norsk filial, og du plasserer norske kroner på en norsk konto. Beløpet er garantert i euro, så det er her valutarisikoen ligger. Jeg valgte å ikke plasserer pengene her, da jeg er villig til å betale rentedifferansen ned til BlueStep Finans for et banksystem som benytter BankID, og som er med i det norske banksikringsfondet.

 

Jeg har selv penger hos Bluestep. Når det gjelder valutarisikoen (NOK vs euro), ser jeg ingen forskjell mellom Nordax og Bluestep.

Bluestep skriver på sine sider: "Bluestep er medlem av det svenske banksikringsfondet og innskudd hos Bluestep er garantert av vedkommende sikringsfond med inntil 100.000 euro i sum for den enkelte innskyter."

Noe jeg har misforstått?

 

Medlemmer i bankenes sikringsfond

 

Det fremgår også ganske klart på Bluesteps hjemmeside

 

BlueStep er medlem i Bankenes sikringsfond. Dette betyr at alle kunder i BlueStep har garanti for sine innskudd' date=' opp til 2 millioner NOK per kundeforhold.[/quote']
Lenke til kommentar

Banken har en norsk filial, og du plasserer norske kroner på en norsk konto. Beløpet er garantert i euro, så det er her valutarisikoen ligger. Jeg valgte å ikke plasserer pengene her, da jeg er villig til å betale rentedifferansen ned til BlueStep Finans for et banksystem som benytter BankID, og som er med i det norske banksikringsfondet.

 

Jeg har selv penger hos Bluestep. Når det gjelder valutarisikoen (NOK vs euro), ser jeg ingen forskjell mellom Nordax og Bluestep.

Bluestep skriver på sine sider: "Bluestep er medlem av det svenske banksikringsfondet og innskudd hos Bluestep er garantert av vedkommende sikringsfond med inntil 100.000 euro i sum for den enkelte innskyter."

Noe jeg har misforstått?

 

Medlemmer i bankenes sikringsfond

 

Det fremgår også ganske klart på Bluesteps hjemmeside

 

BlueStep er medlem i Bankenes sikringsfond. Dette betyr at alle kunder i BlueStep har garanti for sine innskudd' date=' opp til 2 millioner NOK per kundeforhold.[/quote']

 

Slik jeg tolker det er innskudd under 100.000 euro garantert gjennom det svenske sikringsfondet, mens innskudd mellom 100.000 euro og NOK 2.000.000 er garantert gjennom det norske fondet.

 

 

Fra Bluesteps hjemmeside:

 

Er BlueStep Finans medlem av bankenes sikringsfond?

Ja, Bluestep er medlem av Bankenes Sikringsfond. Kundens innskudd er sikret for inntil 2 millioner norske kroner. Bluestep er medlem av det svenske banksikringsfondet og innskudd hos Bluestep er garantert av vedkommende sikringsfond med inntil 100.000 euro i sum for den enkelte innskyter. Bluestep er filialmedlem i Bankenes sikringsfond jf lov av 6. desember 1996 nr 75 om sikringsordninger for banker og offentlig administrasjon mv av finansinstitusjoner. Innskudd mellom 100.000 euro og 2 millioner norske kroner er garantert av den norske garantiordningen. Maksimumsbeløpet på 2 millioner norske kroner gjelder selv om innskyteren har flere konti hos Bluestep. Det skal gjøres fradrag for innskyterens eventuelle gjeld til Bluestep, dersom gjelden er forfalt til betaling og Bluestep har rett til slik motregning etter alminnelige rettsregler. Garantien fra det svenske og det norske banksikringsfondet blir effektiv dersom Bluestep selv skulle bli ute av stand til å dekke sine forpliktelser.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt problemet...

 

Av ditt totale innskudd, er NOK tilsvarende €100'000 sikret gjennom det svenske banksikringsfondet. Et depresiering av euroen vil bare medføre at du får utbetalt et høyere beløp målt i euro. Dersom ditt totalte innskudd overskrider €100'000, er beløp inntil 2 millioner sikret av det norske banksikringsfondet.

 

Valutarisikoen du bærer i Nordax går ut på at dersom du har et innskudd i nærheten av €100'000, la oss si 750'000 NOK som er maksinnskudd, så vil en (i dag 3,85 %) depresiering av euroen medføre at €100'000 er mindre enn 750'000 NOK. En konkurs vil da medføre at du taper penger hos Nordax Finans. Hos Bluestep vil det norske banksikringsfondet overta garantien.

 

Alle norske spare- og forretningsbanker' date=' herunder norske datterbanker av utenlandske banker og OBOS er fullverdige medlemmer i Bankens sikringsfond.

Den enkelte kunde er etter loven dekket for sine innskudd med inntil to millioner kroner, inklusive opptjente renter. Denne grensen gjelder selv om kunden har flere konti i samme bank.[/quote']

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...