Gå til innhold

Nordax Finans - 4.5% innskuddsrente


nojac

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Dine innskudd er dekket av det statlige svenske banksikringsfondet

Som svensk kredittinstitusjon er våre kunders innskudd garantert av det svenske banksikringsfondet med navn Riksgälden. Det betyr at den svenske staten garanterer for innskudd opp til 50.000 euro per kunde. Innskuddsgarantien er en forsikringsordning som først trer inn når en bank ikke er i stand til å innfri sine forpliktelser overfor kunden, og er blir satt under offentlig administrasjon. Kundenes innskudd dekkes da via innskuddsgarantien og Riksgälden betaler ut erstatning innen tre måneder fra et konkurstilfelle. For ytterligere informasjon, se www.insattningsgarantin.se.

 

Er det noen risiko når de er sikret hos det statlige svenske banksikringsfondet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har de av dere som har konto hos Nordax mottatt årsrapport for 2009?|

Årsoppgaven for 2009, inkl kontoutskrift med alle bevegelser på kontoen, kom i posten i dag.

 

Absolutt fornøyd med Nordax! Med så god rente kan jeg leve med at uttaksmelding må sendes med posten, og at det tar noen dager til et uttak er disponibelt i min nettbank.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rentene godskrives ved årsskiftet.

 

Ved samme effektive rente er den nominelle renten lavere i banker som bruker månedlig kapitalisering enn i banker som bruker årlig. Men dette er uten praktisk betydning for de fleste av oss, så lenge vi sammenligner effektiv rente. (Og rentene blir jo uansett godskrevet ved oppsigelse av kontoen)

Lenke til kommentar

Har selv sittet litt på gjerdet her en måneds tid, men har nå opprettet en nordax-konto, men enda ikke overført noe kapital da jeg lurer på det som står i velkomstbrevet at den svenske staten garanterer for innskudd opp til 50.000 euro. Men hva med opptjente renter hvis Nordax skulle gå konk om et år?

Lenke til kommentar
Har selv sittet litt på gjerdet her en måneds tid, men har nå opprettet en nordax-konto, men enda ikke overført noe kapital da jeg lurer på det som står i velkomstbrevet at den svenske staten garanterer for innskudd opp til 50.000 euro. Men hva med opptjente renter hvis Nordax skulle gå konk om et år?

 

https://www.insattningsgarantin.se/en/Depos...ee/So-it-works/

 

If your account is covered by the insurance, you are entitled to compensation corresponding to the amount deposited plus interest up to and including the time of the bankruptcy decision.
Lenke til kommentar
Har selv sittet litt på gjerdet her en måneds tid, men har nå opprettet en nordax-konto, men enda ikke overført noe kapital da jeg lurer på det som står i velkomstbrevet at den svenske staten garanterer for innskudd opp til 50.000 euro. Men hva med opptjente renter hvis Nordax skulle gå konk om et år?

 

https://www.insattningsgarantin.se/en/Depos...ee/So-it-works/

 

If your account is covered by the insurance, you are entitled to compensation corresponding to the amount deposited plus interest up to and including the time of the bankruptcy decision.

 

Takker, der var det avgjort! Har benyttet Skandiabankens høyrentekonto en stund nå (2,80 %) men ser faktisk fordelen med at det er en liten barriere å overføre penger mellom egne konti. Får håpe Nordax opprettholder "tilbudet" med 4,5% en stund til :)

Lenke til kommentar
Vil råde alle om å bestille uttakskjema her. Da har dere det klart til Nordax finner ut at de skal sette ned renten. Det kommer de nok til å gjøre når mange nok har flyttet pengene sine hos de.

Ifølge Nordax går det 6 uker fra de melder fra om rentenedsettelse til de faktisk setter den ned...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Vil råde alle om å bestille uttakskjema her. Da har dere det klart til Nordax finner ut at de skal sette ned renten. Det kommer de nok til å gjøre når mange nok har flyttet pengene sine hos de.

Ifølge Nordax går det 6 uker fra de melder fra om rentenedsettelse til de faktisk setter den ned...

 

Og i dag kom meldingen om at Nordax-renten går ned til 3,5 % f.o.m 1. juli. Var vel som forventet.

 

Vil fortsatt toppe Banksparebarometeret da..

Lenke til kommentar

Ikke annet enn forventet nei, klart de setter ned renten når de har fått inn nok innskudd. Uansett skal det godt gjøres at en bank skal kunne holde innskuddsrenten så høyt over styringsrenta. 3.5% er uansett en god rente, men jeg kommer til å bytte i det sekundet de havner på det samme som den beste norske banken.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Vekker denne tråden til live igjen.

 

Jeg vurderer å gjøre et stort innskudd i Nordax Finans.

Jeg ser at beløpet er garantert for opptil €100'000,-

Noen andre som har betenkeligheter med at innskuddet er garantert i euro i disse dager?

Hvis man setter inn et beløp tett under garantigrensen, og euroen som følge av de finansielle urolighetene i Europa devaluerer kraftig, vil jo store deler av av innskuddet gå tapt ved en eventuell konkurs. Eller hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Vekker denne tråden til live igjen.

 

Jeg vurderer å gjøre et stort innskudd i Nordax Finans.

Jeg ser at beløpet er garantert for opptil €100'000,-

Noen andre som har betenkeligheter med at innskuddet er garantert i euro i disse dager?

Hvis man setter inn et beløp tett under garantigrensen, og euroen som følge av de finansielle urolighetene i Europa devaluerer kraftig, vil jo store deler av av innskuddet gå tapt ved en eventuell konkurs. Eller hva tenker dere?

Nordax Finans er sikret gjennom den svenske innskuddsgarantien. Som du også kan lese på sidene deres dekker den svenske innskuddsgarantien 100.000€, og det er helt riktig som du sier at om du setter inn NOK tilsvarende 100.000€ og den norske kronen styrker seg mot euro, vil du kunne tape både oppsparte renter, samt valutadifferansen om Nordax Finans går konkurs.

 

Vid beräkning av ersättningsnivån räknas beloppet i euro om till svenska kronor enligt den valutakurs som gällde dagen för ersättningsrättens inträde.

 

Jeg antar at dette betyr at om du ikke får ut pengene dine, så vil garantibeløpet beregnes utfra valutakursen denne dagen. Så dette kan du sannsynligvis løse ved å sette inn et mindre beløp f.eks 750.000 NOK, og så ta ut penger dersom euroen skulle svekke seg under dette. Det tar forøvrig 4 dager å ta ut penger fra kontoen der, men jeg tror ikke euroen krakker i løpet av 4 dager, da tror jeg det er større sjanse for at det svenske banksikringsfondet ikke kan betale ut penger, noe jeg ser på som svært lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...