gullfaks1 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Hei, Ser det finnes hundrevis av brukere der "ute" med det samme problemet. Jeg har 3*2 GB Corsair minne på mitt Asus P6T SE kort. De første 3 mnd viste windows 6 GB minne, men for 2 uker siden ble bare 4 GB synlig. Jeg har flyttet rundt på minnemodulene og prøvd en og en brikke. Konklusjonen er at minnemoduler og minne-slot`er er ok. CPU-z finner alle 3 moduler, mens PC-probe gjør det ikke.. Noen funnet en løsning på dette? Detaljer: ASUS MK P6T SE Intel X58 Socket 1366, ATX (P6T SE) CORSAIR Intel Core i7 6GB Kit PC3-12800, 1600MHz, 3x240 DIMM Kjell Arne Endret 25. september 2009 av gullfaks1 Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Prøv å justere QPI/DRAM Core Voltage til 1.30V (max 1.35V),og DRAM Bus Voltage til 1.64V i bios. Det hjelper for noen. Og jeg går ut i fra at du har rammen i de røde slottene. Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Prøv å justere QPI/DRAM Core Voltage til 1.30V (max 1.35V),og DRAM Bus Voltage til 1.64V i bios. Det hjelper for noen. Og jeg går ut i fra at du har rammen i de røde slottene. Nå har jeg forsøkt mye, men ikke kommet noe videre. Ja jeg bruker de røde slotene. Jeg har forsøkt å endre verdiene du nevner over, uten noen positiv effekt. Noe som i tillegg er merkelig er at CPU-Z angir at det er 3 moduler med tilsammen 6GB minne. MEN oppgir at det under channels er DUAL. Det står også at DRAM frequency er 534 MHz. Jeg er usikker på hva jeg gjør nå. Jeg kan RMA kortet tilbake til Amentio eller kanskje minnebrikkene. Vedder uansett på problemet er kombinasjonen her og ikke enkeltelementene. Noe som betyr at jeg får alt i retur med en regning i tillegg. Gode innspill mottas med takk. Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 *Bump* Skal ikke tvære dette ut ;o) Noen som har noen tips før jeg legger tråden død? K. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 *Bump* Skal ikke tvære dette ut ;o) Noen som har noen tips før jeg legger tråden død? Siden minnet ble vist korrekt i lengre tid og minnekontrolleren sitter i cpu, da kan det være den som er problemet. Kom over en relevant tråd her Hvis du har rørt cpu så kan det være en pinne som er ute av posisjon: Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Viser BIOS 6gig ram da? Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Viser BIOS 6gig ram da? Nei. Bios viser 4 GB. Jeg tror dette er et Asus Bios problem, men samtidig har flere kort fra MSI og Gigabyte samme utfordringer... Vannvittig irriterende. Selv om jeg flytter brikker rundt om på de 3 slotene er det framdeles 4GB som syntes. Det samme gjelder ulike kombinasjoner av bare 2 brikker. Ikke feil på en enkelt slot eller brikke med andre ord. K. Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Jeg hadde noe av det samme problemet, men fant ut at den ene socketen på mitt Gigabyte kort var defekt da jeg ikke får noe skjermbilde med rambrikke i den socketen. Har bestilt samme kort som du nevner over her, om jeg får samme feil igjen så koker det over. Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg fikk idag mitt hovedkort av samme typen som du har. Og jeg får samme problem. CPU-Z viser 6gig, men dual og windows viser bare 4gig. Fantastisk.... Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Huff.. Jeg som nettopp har bestilt dette kortet med 12GB RAM og i7. Betyr det at jeg har forkjøpt meg på 8GB?. Vel, vi får se hvordan det går når jeg får lekene hjem. Maskinen blir satt opp med Win 7 Ultimate Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hei, prøvde meg nettopp på en online chat med Crucial - (jeg er xx): Welcome to Crucial Technology's Expert Online. An Expert Online agent will join you in a moment... Please do not begin typing until you have been connected to an agent. Hello, my name is Darcy . How may I help you? xx: please, how can Asus P6T SE show the right amount of ram? CPU-Z show 6GB but windows 64-bit show only 4GB? Darcy : One moment, please, while I review your inquiry. xx: ok, ty. Darcy : What does the BIOS show? xx: 4GB Darcy : Then CPU-Z is wrong. xx: but the actual amount is 6GB? xx: updated BIOS xx: BTW, this is not my issue actually, but several "geeks" in forum xx: I log in from this link: http://www.crucial.com/upgrade/compatible-...6T+SE/list.html Darcy : One moment, please. Darcy : This issue will require some in-depth troubleshooting. To ensure that you get the detailed assistance you need, please contact our Technical Support department at 1-800-336-8896 (U.S. and Canada only) or at 208-363-5790. Contact hours are Monday through Friday from 7 a.m. to 5 p.m. (Mountain Time). xx: ty Darcy - I'll pass it on Darcy : I was happy to assist you, and I hope I was able to answer all of your questions today. Thank you for visiting Crucial.com, and have a wonderful day. ---- That's it derfra... Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Utklippp fra sharkyextreme.com: "Supported DDR3 speeds also change depending on the model. The baseline Core i7-940 and -920 can only use DDR3-1066 in a triple-channel configuration" Kan det være problemet vårt? Kilde: link BIG FAT EDIT: Haha er det mulig... først må jeg lære meg å trykke rambrikkene skikkelig på plass før jeg begynner å klage. Alt er som det skal her hos meg nå Deilig. Endret 26. oktober 2009 av Piranha Lenke til kommentar
gullfaks1 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Utklippp fra sharkyextreme.com: "Supported DDR3 speeds also change depending on the model. The baseline Core i7-940 and -920 can only use DDR3-1066 in a triple-channel configuration" Kan det være problemet vårt? Kilde: link BIG FAT EDIT: Haha er det mulig... først må jeg lære meg å trykke rambrikkene skikkelig på plass før jeg begynner å klage. Alt er som det skal her hos meg nå Deilig. Bra at du fikk det til å virke ;o) For meg virket det i noen mnd før problemet dukket opp. Flere brukere med dette problemet forteller at de i perioder har 6Gb for så å bare få 4 GB igjen. Når det gjelder DDR3-1066 i forhold til 1600Mhz så har jeg også sett det forslaget tidligere. MEN dette er ikke et problem i henhold til Asus. I tillegg kjøpte jeg dette som en anbefalt bundle fra Amentio, så jeg forutsetter at det er en god "match". Btw - Asus fastholder at dette sannsynligvis er en defekt CPU. Dette selv om forumet deres koker over av brukere som har byttet både en og to CPU`er. Nei nå gidder jeg snart ikke mer. Må vel kanskje sende til hele pakka med MB, minne og CPU til Amentio så får de finne feilen. K. Lenke til kommentar
kjashd Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 hadde samme problem, fordi jeg tulka med noen instillinger i windoes fix søk msconfig boot avanserte alternativer deaktiver eventuell aktiv shit done husk også på putte ram i de oransje ramslottene Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Litt motstridene/typo ang. ram-plassering? i memory Qvl-list står det f.eks. "Supports three (3) modules inserted into the orange slots (A1, B1 and C1) as one set of Triple-channel memory configuration" Er ikke A1 slot nr.1 (den første svarte slot'n)? Det vil i såfall rime bedre med andre hovedkort av samme typ, f.eks. sier Gigabyte spor 1 + 3 + 5 ved 3 brikker/tripple channel Lenke til kommentar
kjashd Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Er ikke A1 slot nr.1 (den første svarte slot'n)? skulle nesten tro det, men nei oransje slotts er det som gjelder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå