Gå til innhold

Case i Medierett

ophylicious

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en case i medierett og er egentlig litt usikker på hvordan jeg skal drøfte meg fram til riktig konklusjon. Derfor hadde det vært fint hvis dere kunne kommet med noen meninger rundt et par spørsmål. Alt står forsåvidt i åndsverkloven, men den synes jeg er helt på trynet og fører bare til surr :p

http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html

Kari la ut musikksnutter på hjemmesiden, slik at man kunne klikke på en lenke ved siden av fotografiet av den enkelte artist. Hun hadde innhentet samtykke fra den enkelte artist, og musikken var dels lastet ned fra nettet og dels kopiert fra CD-er. Et av plateselskapene reagerte på dette. De hadde ikke gitt noe samtykke til at utdraget kunne legges ut på hjemmesiden.

Spørsmålet er da; Var det tilstrekkelig at Kari innhentet samtykke fra artistene, eller knyttet det seg ytterligere rettigheter til musikksnuttene eller utdragene som var lagt ut?

Her vil jeg ta utgangspunkt i §45, men er litt usikker på drøftingen rundt det.

Foran rådhuset sto det en statue av kunstneren Rune Kvaksvik. Da Rune Kvaksvik så hjemmesiden, skrev han øyeblikkelig et innlegg i Storevik tidende, hvor han påpekte at han ikke hadde gitt tillatelse til at et fotografi av ”hans” statue skulle bli lagt ut på en hjemmeside.

Spørsmål; Kunne Kari Kvikk legge ut et fotografi på hjemmesiden av en statue Rune Kvaksvik hadde laget?

Her lurer jeg litt på om det er § 2 og 3 som gjelder.

Det er fler spørsmål også, men det får klare seg for denne gang :)

Setter pris på alle tilbakemeldinger og synspunkter rundt disse spørsmålene.

Takk!

EDIT; Ja, jeg vet jeg har postet i feil forum. Meeen, jeg vil gjerne ha flest mulig som svarer på dette derfor postet jeg her :)

Endret av Skrefsrud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...