Olve Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hei. Jeg har startet en underskriftskampanje og en Facebook-gruppe for å få litt bedre kår for animerte orginalversjoner på kinoene i Oslo. Beskrivelsen er som følger: De siste årene har det nesten blitt umulig å nyte orginalversjoner av animerte langfilmer på kino i Oslo.De blir satt opp i en altfor kort periode i en altfor dårlig sal. Aktuelle eksempler: Orginale Bolt fra Disney forsvant før man fikk sukk for seg. Orginalversjonen av Ghiblis Ponyo gikk et par uker i byens nest minste sal Klingenberg 4. Orginalversjonen av Pixars Up kan kun sees i vesle Colosseum 2, med mindre man vil se den i 3D, noe som ikke alltid er av allmenn interesse. Hvorfor blir man så å si tvunget til å se den dubbete barneversjonen? De fleste av dagens animasjonsfilmer har jo et stort voksent publikum. Kjetil Lismoens i Aftenposten legger vekt på nettopp dette i hans anmeldelse av Up, hvordan animasjonsfilmen ikke lenger kun er myntet på barn og at Up faktisk åpnet årets Cannes-festival. Faglig sett er jo stemmene også et veldig viktig redskap for animatørene i produksjonsprosessen for både animasjonen selv og utviklingen av karakterene, noe som gjenspeiles i det ferdige resultatet. Derfor blir en dubbet versjon også en mindre fullkommen blåkopi av orginalen, uansett hvor bra den er dubbet. Og ikke minst. Voksne elsker animasjonsfilm. Dagens animasjonsfilmer er langt fra kun for barn. Nå er det på tide at Oslo Kino innser dette og setter disse filmene opp i skikkelige saler der de hører hjemme og i en lengre periode. Signer underskriftskampanjen og bli med i Facebook-gruppen. Og ikke minst, spre det videre til alle kjente. Så kanskje det blir andre boller fremover. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det er en god sak, du har min signatur Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Min og, definitivt. red.: men jeg bor jo ikke i Oslo da.. trodde dette gjalt hele Norge. Endret 25. september 2009 av CypheroN Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Oslo = Norge Neida, men hvis det først begynner ett sted, kan det smitte over til mindre steder etter hvert. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Min lokale kino viser kun Up med norske stemmer. Jeg kunne dratt til Trondheim, men Trondheim Kino velger å vise 3D-utgaven av originalversjonen og uten tekst. What? Når ble det aktuelt å vise engelsktalende filmer på norske kinoer uten tekst? Det kan jeg ikke huske å ha sett før, med unntak av festivaler. Lenke til kommentar
STRAND1 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Til deg speik. De viser den vanelige versjonen med orginale stemmer og tekst. Så du kan jo se den. Hvis du ikke må ha 3D da. Endret 25. september 2009 av STRAND1 Lenke til kommentar
Speik Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Oj, my bad. Men uansett er jeg enig med trådstarter om at dette er et problem. Underskrevet og innmeldt i facebook-gruppen Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Får garantert min stemme! Bra tiltak. Lenke til kommentar
husgutt Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 aprospos.. er møkklei av elendig popkorn.. De selger popkorn fra dagen før eller enda lengre tilbake i tid.. Ikke bare må man betale dyre dommer, men smaker papp.. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Som en av dem som mener vi bør forby norsk i norge, er jeg helt klart for denne kampanjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå