Gå til innhold

Uttesting av fysiske lover i buss


Osturn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok da. :p

 

Man setter seg på en sykkel bakerst i bussen, og holder inn bremsene halvveis.

Når bussen krasjer vil man kanskje fly litt framover(lette litt), men ikke hvis man har gjort sykkelen ganske tung.

 

Da vil man kjøre framover i god fart, men ha ganske liten fart når man treffer veggen, siden man hele tida bremser litt.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Ok da. :p

 

Man setter seg på en sykkel bakerst i bussen, og holder inn bremsene halvveis.

Når bussen krasjer vil man fly framover, men ikke hvis man har gjort sykkelen ganske tung.

 

Nå vil man kjøre framover i god fart, men ha ganske liten fart når man treffer veggen.

 

Vel, først og fremst må ikke sykkelen bremse så mye at du flyr av.

Dernest burde kanskje sykkelen være festet til gulvet på et vis, så du er sikker på at den ikke flyr, feks ved at den er låst på en skinne.

 

Det at sykkelen er tung er ingen sikring i seg selv for at den sitter bedre til gulvet da en tung sykkel vil ha mye større bevegelsesenergi til å overkomme friksjonen mot gulvet.

Lenke til kommentar
Bedre løsning er vel å feste strikken midt i bussen og stå med slakt strikk nå ulykken inntreffer.

 

Ser for meg skikkelig Looney Toons-situasjon her, hvor denne personen står midt i bussen med en strikk rundt seg, festet i taket. Og i det bussen krasjer i veggen, så ser vi personen smelle i taket flere ganger som følge av at strikken oppfører seg som en pendel:P

 

Men da måtte gjerne bussen kjørt en del forere enn 50 km/t for at det skulle bli aktuelt med mange smell i taket;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723
Det er vel testet at de raskeste sprinterne kan løpe i 43 km/h.

 

Hva skjer hvis en tar løpefart bakover i bussen, og oppnår 43 km/h rett før bussen krasjer?

La oss si at det er mulig å løpe ganske bra i denne bussen, for den er ganske lang og brei.

 

Vil personen nå ha en vesentlig lavere fart når han flyver mot veggen?

Ikke egentlig, kinetisk energi..

 

Jepp, bussen er nok ganske mye tyngre en deg, derfor mye mer bevegelsesenergi. Kraft = motkraft, så hvis du skal komme uskadet fra dette må du løpe usannsynlig fort.

Endret av Slettet+8723
Lenke til kommentar
Ok da. :p

 

Man setter seg på en sykkel bakerst i bussen, og holder inn bremsene halvveis.

Når bussen krasjer vil man kanskje fly litt framover(lette litt), men ikke hvis man har gjort sykkelen ganske tung.

 

Da vil man kjøre framover i god fart, men ha ganske liten fart når man treffer veggen, siden man hele tida bremser litt.

Det høres bra ut. Da mister du 60km/t over 10 meter istedetfor 1-2 meter hvis bussen treffer en fjellvegg.. 1/10 så store G-krefter. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723
Ok da. :p

 

Man setter seg på en sykkel bakerst i bussen, og holder inn bremsene halvveis.

Når bussen krasjer vil man kanskje fly litt framover(lette litt), men ikke hvis man har gjort sykkelen ganske tung.

 

Da vil man kjøre framover i god fart, men ha ganske liten fart når man treffer veggen, siden man hele tida bremser litt.

Det høres bra ut. Da mister du 60km/t over 10 meter istedetfor 1-2 meter hvis bussen treffer en fjellvegg.. 1/10 så store G-krefter. :)

med andre ord, ikke faen om det går:p

Lenke til kommentar
Det er vel testet at de raskeste sprinterne kan løpe i 43 km/h.

 

Hva skjer hvis en tar løpefart bakover i bussen, og oppnår 43 km/h rett før bussen krasjer?

La oss si at det er mulig å løpe ganske bra i denne bussen, for den er ganske lang og brei.

 

Vil personen nå ha en vesentlig lavere fart når han flyver mot veggen?

Ikke egentlig, kinetisk energi..

 

Jepp, bussen er nok ganske mye tyngre en deg, derfor mye mer bevegelsesenergi. Kraft = motkraft, så hvis du skal komme uskadet fra dette må du løpe usannsynlig fort.

 

Blodtrimmet moped med nitro?

Lenke til kommentar
Ok da. :p

 

Man setter seg på en sykkel bakerst i bussen, og holder inn bremsene halvveis.

Når bussen krasjer vil man kanskje fly litt framover(lette litt), men ikke hvis man har gjort sykkelen ganske tung.

 

Da vil man kjøre framover i god fart, men ha ganske liten fart når man treffer veggen, siden man hele tida bremser litt.

Det høres bra ut. Da mister du 60km/t over 10 meter istedetfor 1-2 meter hvis bussen treffer en fjellvegg.. 1/10 så store G-krefter. :)

med andre ord, ikke faen om det går:p

Eh.. jo? Tipper du kommer ned i kanskje 10-15km/t... Gjør ikke akkurat vondt å tryne i den hastigheten. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723

Eh.. jo? Tipper du kommer ned i kanskje 10-15km/t... Gjør ikke akkurat vondt å tryne i den hastigheten. :)

nå vet jeg ikke hvor mye en buss veier, men vil anta over 10 tonn. Tror du virkelig, at du på en sykkel kan klare å bremse så sinnsykt store mengder energi? newtons lov. Kraft = motkraft. Du skal bremse tilsvarende kinetisk energi med en SYKKEL, en 10 tonns buss i 50 km/h som deiser inn i en vegg...er du dum? :p

Lenke til kommentar

Eh.. jo? Tipper du kommer ned i kanskje 10-15km/t... Gjør ikke akkurat vondt å tryne i den hastigheten. :)

nå vet jeg ikke hvor mye en buss veier, men vil anta over 10 tonn. Tror du virkelig, at du på en sykkel kan klare å bremse så sinnsykt store mengder energi? newtons lov. Kraft = motkraft. Du skal bremse tilsvarende kinetisk energi med en SYKKEL, en 10 tonns buss i 50 km/h som deiser inn i en vegg...er du dum? :p

 

Hvorfor skal du bremse bussen? Man bør være sikker i sin sak før man kaller folk dum, og selv ikke da er det særlig høflig.

Lenke til kommentar
Det er jo bevist at begrenser skaden når man hopper rett før en heis treffer bakken.

Det er fordi du da gjør at den farten som "teller" (i dette tilfellet den vertikale farten) blir lavere. På samme måte vil du kunne begrense skaden (dog i veldig liten grad) ved å hoppe mot fartsretningen til bussen rett før den treffer veggen.

Lenke til kommentar
Det er jo bevist at begrenser skaden når man hopper rett før en heis treffer bakken.

Det er fordi du da gjør at den farten som "teller" (i dette tilfellet den vertikale farten) blir lavere. På samme måte vil du kunne begrense skaden (dog i veldig liten grad) ved å hoppe mot fartsretningen til bussen rett før den treffer veggen.

 

Jepp, jeg vet. Men ville bare nevne det ;)

Lenke til kommentar

Det spørs jo på strikkens styrke da. En person på 70-80kg (som er normalen) vil veie rimelig mye når bussen kjører i 50km/t. En mobil blir jo flere hundre KG..

 

Men jo, så fremt at strikken er sterk nok til å stoppe vekten til personen så vil han bare vandre litt, eller ikke så mye da han trolig vil komme nedi bakken når farten ikke er så stor lengre...

 

Tror forresten at det meste av denne personen vil være ganske lite sammarbeidsvillig etter dette. Må huske på at tilbake kraften vil være ganske kraftig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...