Gå til innhold

1080p gjennom HDMI på ps3 slim?

fafhrdizer

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nyss gått til innkjøp av ny tv, en Samsung le40b550, og for å nyte deilig HD-materiale kjøpte jeg også en ps3 slim. Jeg har en xbox 360 fra før og kjøpte ps3'en primært med tanke på å bruke den som Blu-ray og dvd-spiller. Men jeg har et problem...

Etter å ha plugget i HDMI-kabel startet jeg opp maskineriet, og blir promptet til å automatisk finne "optimale" innstillinger. Supert! Men det viser seg at ikke alt er gull. Når ps3'en tester for 1080p får jeg opp en beskjed om at denne modusen "ikke støttes" på min splitter nye 1080p-klare tv. Xbox'en viser strålende 1080p-signaler gjennom komponentkabel (pre-HDMI type box...), så jeg vet tv'en er klar for 1080p.

Etter å ha googlet nettet rundt ser jeg at dette er et kjent problem med gamle utgaver av ps3, men er litt satt ut over at en ny utgave av en konsoll i 2009 som både støtter HDMI og 1080p ikke klarer å få dette til å funke sammen. Er det noen som har noen erfaringer? Er klar til å returnere konsollen og heller kjøpe en dedikert BD-spiller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være et wildshot, men Samsung gir deg muligheten til oppgradere firmwaren på tven. Her http://www.samsung.com/uk/consumer/detail/...p;menu=download finner du siste firmware.

Skru av evnt "AnyNet" funksjonene tven har (har slitt med 1080p på et annet tv jeg har når den har stått på)

I tillegg bør du koble PS3-en til nett og firmwareoppgradere den til siste versjon. (Regner jeg med du har gjort).

Et tips til, sett PS3en på 24p og se om tven er med på 1080p da.

Xboxen din som bruker komponent (dvs rgb + lyd) kan ikke sammenlignes da det signalet er analogt. Har du andre kilder (f.eks en pc via hdmi som du kan prøve 1080p på?)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har kjørt PC ut i 1920x1080 gjennom hdmi, gikk fint som bare det. ps3'en er på nett og oppdatert, men har ikke sjekka firmwareversjonen på tv'en. Hvordan setter jeg ps3'en til 24p? Er det under videoinnstillingene (Blu-ray)? Har sjekket av der så den spiller av BD i 24hz. Jeg er erke-n00b på HD, så beklager eventuelle dumme spørsmål, men... Når jeg spiller av BD og informasjonen på TV'en viser 1920x1080 24hz, kjører den da full 1080p? Jeg ser at når jeg spiller av dvd'er viser tv'en info 1920x1080i. Er det i så fall bare spillmateriale og oppskalering av dvd til 1080p den ikke takler, mens BD går fint?

Endret av fafhrdizer
Lenke til kommentar
Takker for svar. Har kjørt PC ut i 1920x1080 gjennom hdmi, gikk fint som bare det. ps3'en er på nett og oppdatert, men har ikke sjekka firmwareversjonen på tv'en. Hvordan setter jeg ps3'en til 24p? Er det under videoinnstillingene (Blu-ray)? Har sjekket av der så den spiller av BD i 24hz. Jeg er erke-n00b på HD, så beklager eventuelle dumme spørsmål, men... Når jeg spiller av BD og informasjonen på TV'en viser 1920x1080 24hz, kjører den da full 1080p? Jeg ser at når jeg spiller av dvd'er viser tv'en info 1920x1080i. Er det i så fall bare spillmateriale og oppskalering av dvd til 1080p den ikke takler, mens BD går fint?

Det meste av spillmateriale er uansett 720p så ikke forvent deg at TV'n sier 1080p der.

Selv om automatisk sjekk av PS3->TV ikke gir deg 1080p så kan du slå det på manuelt. Da skal du se at menyen på PS3 skifter til 1080p.

Hvis du får et svart bilde så resetter du bare video-innstillingen ved å holde power-knappen ( på kosollet) inne lenge (5 sek) ved oppstart.

Lenke til kommentar
Det meste av spillmateriale er uansett 720p så ikke forvent deg at TV'n sier 1080p der.

Selv om automatisk sjekk av PS3->TV ikke gir deg 1080p så kan du slå det på manuelt. Da skal du se at menyen på PS3 skifter til 1080p.

Hvis du får et svart bilde så resetter du bare video-innstillingen ved å holde power-knappen ( på kosollet) inne lenge (5 sek) ved oppstart.

Vet at spill normalt er 720p, det er ikke noe problem. Har forsøkt å slå på 1080p manuelt, men da går alt i svart. Den tester jo signalet da også, og etter 20 sekunder vender vi tilbake til 1080i. Litt gretten...

Lenke til kommentar
{...snip...}

Hvordan setter jeg ps3'en til 24p? Er det under videoinnstillingene (Blu-ray)? Har sjekket av der så den spiller av BD i 24hz. Jeg er erke-n00b på HD, så beklager eventuelle dumme spørsmål, men... Når jeg spiller av BD og informasjonen på TV'en viser 1920x1080 24hz, kjører den da full 1080p?

Du har fått det til siden den sier 1920x1080 24hz det er 1080p/24. Filmen kjører i full-hd, no problemo.

Jeg ser at når jeg spiller av dvd'er viser tv'en info 1920x1080i. Er det i så fall bare spillmateriale og oppskalering av dvd til 1080p den ikke takler, mens BD går fint?

Oppskaleringen på DVD i PS3 er kanskje i 1080i(nterlaced), folk får arrestere meg der om det er feil. Spill generelt blir levert med enten 480p eller 720p, få spill på 1080p. Følg rådet til Topguy og overstyr...

Lenke til kommentar

En ørliten bump....

Greit, jeg får 1080p/24 på BD, men. Har en stakk BD her hvorav flere ser ut til å kjøre ut signaler i 1080p/25, og da får jeg et problem. Ps3 insisterer på å skalere det til 1080i/50. Det fører til at bildet blir flimrete og slitsomt å se på. Fortsatt feiler ps3 når jeg forsøker å endre video output til 1080p, samma pokker hva jeg gjør. Det virker som om alt over 1080p/24 blir for mye for den. Ser nå for meg at jeg må kjøpe meg en komponentkabel i håp om at jeg får ren 1080p ut av den. Da må jeg bytte mellom hvilken kabel som står i (xbox 360 eller ps3) hver gang jeg skal se enkelte utvalgte BD. Er rimelig frustrert over at Sony klarer å kludre til den delen av konsollen som gjorde at jeg kjøpte den i utgangspunktet...

Endret av fafhrdizer
Lenke til kommentar

Hvis du klarer å oppleve flimring på 1080i, så er det noe rart, fordi 1080i skal ikke gi flimring i bildet uansett. Det må være noe galt med overføringen av signalet isåfall. Jeg ville nok prøvd med en annen HDMI-kabel.

Når det gjelder å sende bilde fra PC via HDMI, så skal du være klar over at det er ikke nødvendigvis slik at PCen sender med HDCP. Uten HDCP er HDMI mer eller mindre en enveisprotokoll, altså har kilden ingen mulighet for å faktisk vite om signalet fungerer. Med HDCP er det enkelte muligheter for kilden til å se om signalet faktisk blir overført korrekt.

Når det gjelder komponentvideo (som forøvrig ikke er RGB), så ja, det går an å kjøre 1080p der i vertfall, men med noen unntak:

- Krypterte DVDvideoer (dvs. alt av leie/kjøpeDVDer) blir sendt ut på kabelen i 576i, altså native format på disken.

- Spill som er 720p blir sendt ut som 720p.

Altså, du får ingen upscaling på ting som ikke kryptert, så om formatet på hva du spiller av er lavere enn hva skjermen støtter, så blir formatet som sendes til TVen samme format som disken har native. Downscaling skal derimot fungere.

Hvis det ikke hadde vært for manglende upscaling ville jeg bare kastet hele HDMI-dritten og brukt komponentvideo. Det er samme greia man får på skjermen, men uten all krypteringsdritten som kommer med HDMI.

Lenke til kommentar
Jeg mistenker kabel og/eller TV.

Nope. Sjekk ymse forum og du vil se at dette er et reelt problem med ps3 slim (og visstnok andre sene utgaver av ps3). Selv på forumene på playstation.com vil du se poster fra folk som har hatt gamle, "store" ps3 som har byttet til slim og opplevd at de ikke lenger får 1080p. Dette gjelder folk som har Samsung og LG tv'er som funker med alle andre HDMI-inputs men ikke ps3 slim.

http://boardsus.playstation.com/playstatio...read.id=4077970

http://boardsus.playstation.com/playstatio...read.id=4045190

http://forums.cnet.com/5208-13973_102-0.html?threadID=359001

http://forums.cnet.com/5208-13973_102-0.html?threadID=356610

Og ikke minst:

http://www.avforums.com/forums/lcd-televis...tml#post8683992

Og mer diskusjon rundt siste link:

http://www.digitalspy.com/forums/showthread.php?t=1116611

PS: Jeg har nå testet med xbox 360 via HDMI, fungerer som en drøm..

Endret av fafhrdizer
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt komponent som hovedkilde. Analogoverføring er og blir dårligere enn digitalt. HDMI skal fungere, hvis ikke er det en reklamasjon på PS3-en... Dvs skaff deg 80gben mens den fortsatt er på markedet. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=108214 (ukens tilbud nå).

Har du en forsterker med hdmi inn/utganger f.eks?

På min Yamaha RX-V1800 forsterker kan jeg velge through eller upscale (også via HDMI). Fant ut av det etter min 360 kun ville vise 720p uansett innstilling :)

Hadde et lignende problem med Popcorn A110 på Sony-tven der 1080p bare ikke funket, via forsterkeren null problemo. Kanskje forsterkere er "snillere" på handshakes?

Lenke til kommentar
(...) HDMI skal fungere, hvis ikke er det en reklamasjon på PS3-en... Dvs skaff deg 80gben mens den fortsatt er på markedet. (...)

Vel, siden jeg primært skal bruke den som Blu-rayspiller er det mer aktuelt å bytte til en dedikert spiller. Var veldig i tvil om jeg skulle gå for ps3 eller ikke i utgangspunktet. Men takk for input og info, mulig andre i samme situasjon får litt hjelp av denne tråden.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke den primært til bluerayavspilling vil du nok klare deg fint med komponentvideo. Som sagt, PS3 kan kjøre 1080p via komponentvideo så lenge kilden som spilles er 1080p eller høyere. Det er bare en myte at analogt automatisk har lavere kvalitet enn digitalt. Jeg klarer ikke å se forskjell på HDMI og komponentvideo fra PS3, men da med original Sony komponentvideokabel. HDMI kan på lik linje med komponentvideo få feil som følge av dårlig kabel, selv om det er lettere at det med HDMI bare ikke fungerer..

Lenke til kommentar
Så jeg bør ikke kjøpe LG eller Samsung?!

Jeg har PS3 slim.

Og her har Sony klart det de sikkert var ute etter; å få deg til å kjøpe en Sony-tv. Jeg har forøvrig returnert ps3'en og planlegger å kjøpe en dedikert blu-rayspiller. Selv om enkelte påstår at komponent er "like bra" er det en vesensforskjell på analogt og digitalt signal. Uansett står det sort på hvitt i ps3-manualen at man kan få signaler opp til 1080p gjennom HDMI (side 16 i ps3 slim-manualen, om jeg ikke husker feil). Det er i beste fall uheldig feilinformasjon.

Og for siste gang (@gxi): DET ER IKKE EN KABELFEIL!

Sony har visstnok fjernet et stykke hardware som håndterer såkalte "handshakes" fra senere ps3-utgaver for å spare penger. Dermed kan du kun være 100% sikker på at din ps3 slim (eller noen post 160gb-ps3'er) klarer å kjøre full hd gjennom HDMI dersom du har en Sony tv. Les linkene jeg postet tidligere.

Endret av fafhrdizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...