Gjest Slettet+9817324 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Blir litt trist å tenke på at den står på en knøttliten plass , foret opp for at den skal bli størst mulig & og ingen søvn......synes det er litt tortur selv om det kanskje for andre "bare" er en fugl :/ Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Enda en grunn til å ikke kjøpe Prior-kylling, men heller landkylling fra for eksempel Stange! Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 det gjelder nok ikke alle kyllinger. så spis dem glade kyllingene. hvis en går utifra at alt har en bølgelengde, feks et kirsebær har sin bølgelengde og når du spiser den så har den bølgelengden av kirsebæret en liten resonans på cellene dine. En kan si at mat, impuls, sol, frisk luft, sosial liv, søvn, alt påvirker til et lykkelig livsbilde. Alt resonerer på et livsbilde. Både tankemessig så som vibrasjonsmessig. Det å gå inn på ideen om at mat er vibrasjoner og celler i ens kropp er vibrasjoner. Så kan det forsøksvis være gunstig å tenke positivt vibrasjonsmessig, spise positivt vibrasjonsmessig for å bidra til et positivt livsbilde. Hovedpoenget er å la vær å spise dyr som blir torturert fordi en lar tanken forstyrre seg mens en fordøyer dette produkt. En tenker indirekte negativt som igjen påvirker kosten en fortærer. Igjen så er kansje vibrasjonene en faktor som også spiller inn på humør. Men en skal vel kansje spise veldig mye kylling og unngå mye annet positivt i livet for å få en mindre god medklang i livet. Derimot så jobber kroppen til ens fordel for å overleve. Det er et hav av næring å hente oppi animalsk føde som visse vitaminer og et sammensatt og helt amino spekter. En annen ting er å gi livet litt personlig mening, en trenger ikke å inngå et kompromiss med en motpart, at det å mene noe i seg selv er en god nok grunn. Fornuften din tilsier at du bør vurdere ditt konsum av animalsk føde som blir misshandlet på dårlig vis. En kylling som blir født i et bur vil kansje også tilpasse seg et slikt liv og ikke kjenne friheten av å springe fritt hen på gården i solskinn og glede. Så for kyllingen så blir det kansje et fett. Når det gjelder kuer så er dem på jordet og blir tatt vare på av bonden til den dag de blir fraktet for å bli slaktet og utnyttet. Uten vårt behov for animalsk føde, skinn, så hadde det ikke vært så mye kuer i verden. Selv om kyllingen lever i bur, om en kan kalle det et liv. Så får dem iallefall eksistens. Et alternativ kan være linser, quinoa, quorn, proteinrike substanser som ikke har mer arbeidstid enn 20 minutter, er meget rimelige kjøpt på riktig plass (innvandrer sjappe). Ikke akkurat norsk husmanskost men velbrukt i både sør-amerika, østen og asia. Dem spiser nok ikke like mye animalsk føde i hong-kong som dem gjør her hjemme. Det kan brukes som både erstattning for kjøttdeig og kjøtt-biter for å supplere et uønsket kosthold. Kansje en dag så lager vi syntetisk kjøtt. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 hvis en går utifra at alt har en bølgelengde, feks et kirsebær har sin bølgelengde og når du spiser den så har den bølgelengden av kirsebæret en liten resonans på cellene dine. En kan si at mat, impuls, sol, frisk luft, sosial liv, søvn, alt påvirker til et lykkelig livsbilde. Alt resonerer på et livsbilde. Både tankemessig så som vibrasjonsmessig. Det å gå inn på ideen om at mat er vibrasjoner og celler i ens kropp er vibrasjoner. Så kan det forsøksvis være gunstig å tenke positivt vibrasjonsmessig, spise positivt vibrasjonsmessig for å bidra til et positivt livsbilde. Men hvorfor i all verden skal vi gå ut fra det? Landkylling er bedre fordi de lever lengre og spiser for av høyere kvalitet, det har ikke noe med "bølgelengde" å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Mhm.. prøver og velge økologisk, men det er ikke så mye av det. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Når det gjelder kylling, eller fugl generelt, bør vi alle velge så økologisk og frittgående og rettferdig som overhodet mulig. Selv spiser jeg utelukkende økologiske egg, og så langt jeg får tak i, også økologisk kylling. Frittgående kan også vurderes, men jeg har inntrykk av at begrepet blir tøyd litt langt rundt forbi, så må sjekke det litt nærmere.. Slik vanlig burhøns og -kylling blir behandlet, er det helt forkastelig å støtte den industrien. Enkelt og greit Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Når det gjelder kylling, eller fugl generelt, bør vi alle velge så økologisk og frittgående og rettferdig som overhodet mulig. Selv spiser jeg utelukkende økologiske egg, og så langt jeg får tak i, også økologisk kylling. Frittgående kan også vurderes, men jeg har inntrykk av at begrepet blir tøyd litt langt rundt forbi, så må sjekke det litt nærmere.. Slik vanlig burhøns og -kylling blir behandlet, er det helt forkastelig å støtte den industrien. Enkelt og greit Etikk er viktig, men slik konsumet er i metropoler så er det umuligt å drive økologisk kylling. Det forsvares av et moderat forbruk, ikke daglig fråtsing. Det er også blitt populært å ikke spise rødt kjøtt. Greit nok å ikke spise svin. Men en ku får iallefall noe mark å gå på. Kansje en dag får vi farmer som produserer syntetisk kjøtt av bio-avfall. Eller en kan jo egentlig bare kjøpe frosne veggie burgere eller soya pølser. Men prisen for dette er 130-150kr kg. På kjeder som Ultra og enkelte helsekoster. Mens en kan kjøpe 2kg brune linser i innvandrer forhandler for 50 lappen. Dette ekspander noe sinnsykt, så veggis mat skulle jo i prinsippet vært latterlig billigt. Endret 1. oktober 2009 av pizzafordi Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Kjøtt er kjøtt! Og kjøtt er gøtt! Dette har fungert i alle år (og verre ting i naturen) så hvorfor forandre på noe? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) @pizzafordi Men så får en gjøre noe med samfunnet og forbruket da. Det blir for lettvint å si at sånn som forbruket er nå, er økologisk umulig. Ingenting er umulig sånn sett, det er bare ekstra vanskelig. Veggis kommer jeg nok neppe noen gang til å bli, er altfor glad i både ku og gris på tallerkenen. MEN det hender jeg bytter ut kjøtt med linser, bønner, kikerter og soyaprodukter, litt for variasjonens skyld. Fungerer aldeles utmerket, og kjøttforbruket går ned. Det anbefales Forøvrig har jeg ikke store problemer med å finne tak i økologisk både ku, gris og fugl. Sjelden til samme lave pris som ordinært kjøtt, men det er ikke fryktelig vanskelig å få tak i. @L4r5 Kjøtt er definitivt godt, helt enig. Og ja, det har fungert bra i alle år. MEN med tiden øker forbruket, det blir stadig større krav til effektivitet samtidig som kunnskapen øker. De aller fleste er enige om at det ikke kan fortsette den veien det går nå. Endret 1. oktober 2009 av jonlem Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Var i helsekost butikk og så i kjøleskapet på slik posekjøtt-erstattning, ting som ersatter biter/farse/boller det ligger på 50-60-70kr for 300gram det er samme pris som indrefilet av okse. Det er produkter ifra Sverige, kan tenke meg at dem er priset normalt hos broder. Men her er det virkelig sjokkerende. En skal ha passe bra økonomi hvis en skal leve på ferdig vegetarmat i dag. Jeg har iallefall ikke råd til å spise biff hver dag. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det er sant, det er ikke rasende billig. Men det er også et av problemene vi må få ordnet opp i. Langt fra umulig, det er jo "bare" et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Jeg er langt fra millionær, men jeg greier fint å leve på i stor grad økologisk og "rettferdig" som det jo ofte kalles. Det går litt på hva man prioriterer, og en viss egeninnsats. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå