Gå til innhold

Vikeplikt for taxi?


Wisd0m

Anbefalte innlegg

Den oppfatningen kommer sikkert egentlig av at BMWer skiller seg mye mer ut fra andre biler når man ser dem på veien. Helt klare trekk som gjør at man kjenner dem igjen med en gang. Andre merker er mer annonyme slik at man ikke tenker over hva slags merke det egentlig er.

 

Du har ikke lest artiklene som viser hvem som oftest kjører over fartsgrensa? Mener Audi lå på først og BMW på andre, finner dessverre ikke artikkelen nå.

Å bryte fartsgrensen og å kjøre som en idiot er to forskjellige ting. Å kjøre som en idiot vil jeg si er å skape farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder taxi, så tror de at de er fritatt for alle regler. De eier veien de. Vi andre bare låner den. Det tror de ihvertfall.

 

Når det gjelder buss, så har billisten vikeplikt, men om bussen forlater busslommen og bulker en bil, så vil bussjåføren få erstatningsplikten. Men bilføreren kan vel og bli bøtelagt, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Følte du deg truffet forresten?

Nei, jeg kjører VW.

 

Du har ikke lest artiklene som viser hvem som oftest kjører over fartsgrensa? Mener Audi lå på først og BMW på andre, finner dessverre ikke artikkelen nå.

Dette har noe med at Audi og BMW tilhører premiumsegmentet, altså er det ofte folk som bryr seg om bil som kjøper disse. Dette segmentet er opptatt av ytelser og kjøreegenskaper, det skulle bare mangle at disse også kjører fortest.

 

For øvrig helt enig med nercix, å bryte fartsgrensen er i seg selv ikke idiotkjøring, den kommer når kjøringen fører til farlige situasjoner. Ofte har disse faktorene en proporsjonal effekt.

Lenke til kommentar
Altfor mange BMW-sjåfører kjøper bil, men opptrer som om de ikke hadde førerkort.

Hvor i alle dager har du det fra? Er vel like mange tanter ute i Hyundai'ene sine som onkler i BMW'er?

 

Taxi sjåfører er notorisk kjent for å kjøre litt "frem" for å fremtvinge en vikeplikt fra bilene slik at de kan snike seg ut. De gjør dette bevist slik at du skal tvile, sanke farten og dermed gi dem rom.

Dette gjør jeg også dersom trafikksituasjonen tilsier det. Ser ikke noe galt i det så lenge det ikke smeller, dersom noen velger å stoppe er det greit for meg. Dessuten kan jeg ikke bli stående i ro en evighet heller. (Les: Rushtrafikk med uendelig kø)

 

Problemet er at man kan fremprovosere en unaviks manøver hvor bil fra siden tror du kommer til å bryte vikeplikten, ikke anser det som mulig å stoppe, gjør en unaviks manøver og kanskje t.o.m setter andre trafikanter i fare.

 

Men jeg kan skjønne at man må være frekk som flatlusa i rushtrafikken mange ganger bare for å komme seg avgårde. Nå er vi i Svolvær så langt fra plaget av Rushtrafikk da, om man da ikke teller de 3 ekstra minuttene vi må stå å blinke oss ut av Statoil da :p

Lenke til kommentar
Angående taxier som tror de eier veien, kjørte bak en som lå i midtfeltet i Trondheim, og kjørte konsekvent svært sakte i dag. Hva skal de med retten til å kjøre i kollektivfeltet når de ikke gidder det selv med kø bak seg?

Det er ingen som sier at det er påbudt for kollektivtrafikken å kjøre kollektivfeltet.

Men, taxisjåføren gjorde nok akkurat dette kun for å eie veien og for å plage alle andre bilførerne.

Lenke til kommentar
Angående taxier som tror de eier veien, kjørte bak en som lå i midtfeltet i Trondheim, og kjørte konsekvent svært sakte i dag. Hva skal de med retten til å kjøre i kollektivfeltet når de ikke gidder det selv med kø bak seg?

Det er ingen som sier at det er påbudt for kollektivtrafikken å kjøre kollektivfeltet.

Men, taxisjåføren gjorde nok akkurat dette kun for å eie veien og for å plage alle andre bilførerne.

Det er såklart ikke påbudt, men når fyren bygger opp en kø bak seg og kollektivfeltet er tomt virker det meningsløst å ikke legge seg over i det. Ikke tok han av til venstre noe sted heller, som en kunne forvente.

Lenke til kommentar

Nå er det jo lov å legge seg over i høyrefila og gjøre en forbikjøring rett før og rett etter kryss da. Så om taxien kjørte så sakte, må det da ha vært en mulighet?

 

"Det er ikke den første i køa som lager den, det er nummer to som ikke kjører forbi".

Lenke til kommentar
Nå er det jo lov å legge seg over i høyrefila og gjøre en forbikjøring rett før og rett etter kryss

 

Er det egentlig det?

 

§ 12. Forbikjøring

 

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Med mindre det er svært tett trafikk eller rushtrafikk/køkjøring ©, er det vel per definisjon ikke lov å kjøre forbi til høyre i dette tilfellet det er snakk om her..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Nå er det jo lov å legge seg over i høyrefila og gjøre en forbikjøring rett før og rett etter kryss

 

Er det egentlig det?

 

§ 12. Forbikjøring

 

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Med mindre det er svært tett trafikk eller rushtrafikk/køkjøring ©, er det vel per definisjon ikke lov å kjøre forbi til høyre i dette tilfellet det er snakk om her..

jeg tok en uthving av din qout av trafikkreglene.

så vidt jeg frostår det med den taxien så skjedde dette i rushtrafikken. og da kan man faktisk kjøre forbitil høyre vis det er to felt og han ligger i venstre.

dog usikker på om det blir anderledes siden det var et kollektivfelt til høyre og ikke et vanlig et.

Lenke til kommentar

Det var ikke rushtrafikk da det forekom, og jeg endte med å legge meg over i venstre før et kryss og kjørte forbi taxien før jeg la meg inn igjen etter krysset. Jeg reagerte mest på mentaliteten til taxisjåføren som ikke flyttet seg.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Kollektivfeltene i Trondheim varer aldri igjennom kryss. Disse opphører rett før og skiltes på ny etter kryssene.

 

Ut i fra de opplysningene jeg har lest vil jeg anta at taxisjåføren kjørte rundt 20km/t, siden han lagde kø igjennom hele byen, flere titalls kryss der jeg tviler på den grønne bølge, så burde det ikke være noe problem å komme seg forbi hvis man kjører i 50km/t?

 

Så lenge det ikke er markert påbudt sving til høyre, må man kunne holde fartsgrensen i høyre felt uten å tenke på regelen at man bestandig skal kjøre forbi på venstre side.

 

 

Om jeg kjører E6-sør (Okstadbakken) der det er 3 felt. Jeg ligger i høyre felt og skal svinge til høyre om 2 km, en lat og tung lastebil kjører i feltet på midten. Det er ikke snakk om at alle tre feltene er fylt med rushtrafikk. Lastebilen holder 50km/t i denne bakken (80-sone). Er det da hensiktsmessig for meg å blinke meg helt ut i vestre felt, kjøre forbi, for så å utføre feltskifte helt tilbake til høyre felt igjen? Blir det god trafikkflyt av dette?

Lenke til kommentar

Det var da svært til overtolking her. Med kø mente jeg 4-5 biler som ble liggende bak, og med sakte mente jeg 38-40 km/t.

 

Angående siste punkt. Så lenge det er rushtrafikk kan du vel så langt jeg har skjønt av loven bli liggende i ditt felt og kjøre forbi lovlig.

Lenke til kommentar
Om jeg kjører E6-sør (Okstadbakken) der det er 3 felt. Jeg ligger i høyre felt og skal svinge til høyre om 2 km, en lat og tung lastebil kjører i feltet på midten. Det er ikke snakk om at alle tre feltene er fylt med rushtrafikk. Lastebilen holder 50km/t i denne bakken (80-sone). Er det da hensiktsmessig for meg å blinke meg helt ut i vestre felt, kjøre forbi, for så å utføre feltskifte helt tilbake til høyre felt igjen? Blir det god trafikkflyt av dette?

som tidligere nevnt i tråden(bare to post over din faktisk ser jeg det er nevnt sist) så vil du kunne kjøre forbi på høyresiden under dekning av §12 punkt C:

Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
Lenke til kommentar
stich_it, my point exactly! Bortsett fra at i dette tenkte tilfellet så var ikke trafikken så tett.

I så fall skal du kjøre forbi til venstre. Om det er en type kjøretøy jeg IKKE kjører forbi til høyre for, så er det lastebiler. Dersom du har kjørt en lastebil vet du at man har en heftig blindsone på høyre side foran!

Lenke til kommentar
Lastebilsjåføren får selv sørge for å ha tilstrekkelig oversikt før han velger å kjøre i det feltet, og får bare pent bruke blinklys lenge nok til at jeg skjønner at han har tenkt å kjøre på meg.

Den uttalelsen der understreker at du ikke har forstått poenget mitt i det hele tatt. Ingen vil kjøre på noen, men likevel skjer det. Ofte pga idioter som skal snike seg forbi på høyre side.

Lenke til kommentar

SNIKE forbi på en trefelts vei i 80-sone der lastebilen ligger i midten og kjører 50?!

Klart, jeg ser poenget. Men om du leser innlegget mitt og hadde kjent til området det er snakk om hadde du nok sett mitt også. Men nå drar poenget litt langt unna taxier som eier veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...