Gå til innhold

Vikeplikt for taxi?

Wisd0m

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det jeg mente ja...

Lå og kjørte 50-60km/t i 50-sona også kommer en Volvo V70 smettende inn forbi meg fra høyre så jeg måtte bråbremse. Ble jævla irritert og holdt inn tuta. Taxien stoppet midt i veien og kisen kom ut. Ut kom en (trommelyd!) pakistaner. Snakket veldig fort og slengte utav seg "kompis...Kollektivt ... vikeplikt". Ikke mye kollektivt med taxi i grunn, unntatt at de kan bruke kollektivfeltet. Kjørte jo også med grøft+kjørelys.

Og sjekket forresten boka. Er 60km/t eller lavere for buss.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

bussholdeplasser er skumle. Kjørte rutebuss i dag i 50-sone, å da har jo bussene forkjørsrett ut fra holdeplass som sagt. Så reglen våres er at innen 3 biler er passert så SKAL vi ut på veien, for da har vi venta såpass lenge at de har sett vi er i bevegelse, sett blinklyse og helt klart oppfatta hvor vi skal. Også kom bil nr 4 i dag, en splitter ny BMW, å jeg som har forkjørsrett hadde nå tenkt å bruke den å pressa meg ut, men da begynte BMWen å presse på den å :p . så jeg var halvveis utti veien til slutt da den fortsatt presser å prøver å komma forbi, så da stopper jeg ettersom jeg ikke er SÅ sta at jeg vil bli innblanda i noen ulykke, å BMWen som nå er nede i gangfart å har lang kø bak seg, kjører fortsatt framover å SKAL forbi kåste hva det kåste vil (var i rush-tida så var masse biler i mot). å dama som satt på gav meg et skikkelig stygt blikk når dem passerte. Tydligvis noen som aldri har hørt om vikeplikt for buss ut fra holdeplass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Så reglen våres er at innen 3 biler er passert så SKAL vi ut på veien, for da har vi venta såpass lenge at de har sett vi er i bevegelse, sett blinklyse og helt klart oppfatta hvor vi skal.

Ja, regelen er vel å gi tegn i ca 5 sekunder først, så tre biler er vel så godt som det. Desverre er ikke alle bussjåfører slik. Mange setter på blinklyset i samme øyeblikk som de tråkker på gassen.

Også kom bil nr 4 i dag, en splitter ny BMW

Ikke overraskende. Altfor mange BMW-sjåfører kjøper bil, men opptrer som om de ikke hadde førerkort.

Lenke til kommentar

Taxi sjåfører er notorisk kjent for å kjøre litt "frem" for å fremtvinge en vikeplikt fra bilene slik at de kan snike seg ut. De gjør dette bevist slik at du skal tvile, sanke farten og dermed gi dem rom.

Følg normale trafikkregler og skulle det smelle med en taxi kan jeg garantere med 99% sikkerhet at Taxien har skylda.

Lenke til kommentar
Taxi sjåfører er notorisk kjent for å kjøre litt "frem" for å fremtvinge en vikeplikt fra bilene slik at de kan snike seg ut. De gjør dette bevist slik at du skal tvile, sanke farten og dermed gi dem rom.

Følg normale trafikkregler og skulle det smelle med en taxi kan jeg garantere med 99% sikkerhet at Taxien har skylda.

Problemet er ikke bare at han presset seg fram, men han trodde faktisk at jeg hadde vikeplikt. Han kan jo egentlig takke meg for at V70'n og nakken hans er i godt behold. Tviler på at en Ford Mondeo i 60km/t inn i siden på V70'n hadde blitt pent :p

Edit: Hadde vel ikke blitt så ille, er jo ikke all verdens vinkel, så hadde blitt nærmest side mot side. Neste gang så går jeg ut av bilen med engang, er ikke akkurat smal over skuldrene så... :)

BECMST: Dess dyrere bil, dess større idiot ;) (Selvfølgelig finnes unntak). Pleier å slippe fram tungtransport uansett jeg, selv om jeg ikke har vikeplikt. Men taxier som bare skal yppe har jeg lite til overs for. Hva taxi gjør i kollektivfeltet kan man jo lure på.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Altfor mange BMW-sjåfører kjøper bil, men opptrer som om de ikke hadde førerkort.

Hvor i alle dager har du det fra? Er vel like mange tanter ute i Hyundai'ene sine som onkler i BMW'er?

Dette gjør jeg også dersom trafikksituasjonen tilsier det. Ser ikke noe galt i det så lenge det ikke smeller, dersom noen velger å stoppe er det greit for meg. Dessuten kan jeg ikke bli stående i ro en evighet heller. (Les: Rushtrafikk med uendelig kø)

Lenke til kommentar
Hvor i alle dager har du det fra?

Fra kjøreturer nesten daglig på det sentrale østlandet. Null respekt for vikeplikt. Ofte stort avvik fra fartsgrenser. Fraværende bruk av tegn. Feil lysbruk. Rævkjøring. Joda, det forekommer blant førere fra alle bilmerker, men oftere fra noen.

Er vel like mange tanter ute i Hyundai'ene sine som onkler i BMW'er?

Ja, men det er forskjell på trege tanter som nesten ikke tør kjøre og onkler som tør altfor mye!

Følte du deg truffet forresten?

Lenke til kommentar

Den oppfatningen kommer sikkert egentlig av at BMWer skiller seg mye mer ut fra andre biler når man ser dem på veien. Helt klare trekk som gjør at man kjenner dem igjen med en gang. Andre merker er mer annonyme slik at man ikke tenker over hva slags merke det egentlig er.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Den oppfatningen kommer sikkert egentlig av at BMWer skiller seg mye mer ut fra andre biler når man ser dem på veien. Helt klare trekk som gjør at man kjenner dem igjen med en gang. Andre merker er mer annonyme slik at man ikke tenker over hva slags merke det egentlig er.

Du har ikke lest artiklene som viser hvem som oftest kjører over fartsgrensa? Mener Audi lå på først og BMW på andre, finner dessverre ikke artikkelen nå.

Lenke til kommentar

Når det kommer til Taxier og forkjørsrett så er det noen taxier som har det på samme måte som buss.

Dette er da gjerne maxitaxier registrert som minibuss, for reglene for buss og forkjørsrett gjelder også minibuss og hvilken som helst kjøretøy registrert som buss/minibuss uavhengig om det er privat eller rutekjøring.

Jeg tror ikke så mange er klar over at de har vikeplikt for den store transiten på vei ut av busslomma eid av familien Hanssen.

Lenke til kommentar

Familien Hanssen må da ha 7 passasjerer eller mer.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=555574

Jeg slipper generelt frem både busser og taxier når dem kommer ut av kollektivfeltet. Jeg vil ikke yppe med bussen selv om jeg kjører HiAce, 2 tonn mot 15 tonn blir stygt uansett fart.

Taxi er mafia, derfor ypper man ikke med dem. Dette er yrkessjåfører og jobber faktisk bak rattet, hvorfor gjøre jobben dems enda vanskeligere? Har forøvrig stor respekt for omtrent alle yrkessjåfører, da disse har en av norges farligste arbeidsplasser.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...