Gå til innhold

Bruk av 6 rambrikker

sindre_h

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har prøvd å lese meg opp på feltet, men er fortsatt temmelig grønn på området i forhold til mange av dem som skriver her inne. Håper derfor at det er noen som kan svare meg på det jeg lurer på.

Jeg har nylig investert i følgende datakomponenter (av betydning for dette spm):

HOVEDKORT: ASUS P6T DELUXE V2 LGA1366, X58, Socket-1366, DDR3

TOWER: COOLERMASTER HAF922

PROSESSOR: INTEL Core i7 950/3.06G 8MB QPI DDR3 LGA1366

MINNE: 2 SETT MED CORSAIR TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, DHX+, Kit w/3x 2GB XMS3

modules, CL8-8-8-24 (TR3X6G1600C8D) (står på QVL til hovedkortet)

Og skal selvsagt kjøre 64-bits operativsystem.

Jeg driver med videoredigering i Adobe Premiere, bildebehandling i Photoshop og tyngre prosjekter i Adobe After Effects. Disse programmene kan utnytte mer enn 4GB ram, og ved rendring og arbeid med HD video tenkte jeg at det var nødvendig å tenke litt fremtidsrettet, og at jeg trengte litt å gå på her. Som dere ser har jeg kjøpt to kit på 3*2GB (altså til sammen 6*2GB=12GB totalt).

Hovedkortet har 6 ramslots, og kan maksimalt støtte 24GB ram. Men så skulle jeg begynne å skru sammen pc'en (begynte i går) og leste i de ulike manualene underveis. Og da sto det følgende tre ting som gjorde meg litt usikker på om dette i det hele tatt vil fungere (6 ram brikker).

1) "Due to Intel spec definition, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only"

(jeg har alstå kjøpt 1600MHz DDR3, noe som her virker som om kun støttes for ett kort per kanal - på hovedkortet er det tre kanaler med to sloter - A1,A2, B1,B2 og C1,C2)

2) Men, så står det videre en liste over ulike kit og RAM i en tabell som kan kombineres på ulike måter og i denne tabellen er det satt et kryss på det brikkesettet jeg har kjøpt: TR3X6G1600C8D, for at det KAN kjøres seks samtidig, i motsetning til mange andre typer minnebrikker på listen. - "Supports six (6) modules inserted into both the orange slots and the black slots as two set of Triple-channel memory configuration."

3) "According to Intel spec defintion, DDR3-1600 is supported for one DIMM per channel only. ASUS exclusively provides two DDR3-1600 DIMM support for each memory channel."

Betyr dette at ASUS da i hovedkortet muliggjør en kombinasjon av 6 1600 DDR3 minnesett på tross av intel sine "spec definitions", eller at hovedkortet er klar for det, og nå venter de på bare på at Intel skal lage prosessore som er kompatible med det?

4) Videre leste jeg på wikipedia at Intel Core i7 prosessore støtter "Three channel memory: each channel can support one or two DDR3 DIMMs [...] However, in early benchmarks, when the clock rate is set higher than a threshold (1333 for the 965XE) the processor will only access two memory channels simultaneously"

- http://en.wikipedia.org/wiki/Bloomfield_(microprocessor) -

Jeg har jo i7 950 (som erstattet 940), som er modellen under i7 965XE (nå ersatttet av 975) - noe som gjør at denne prosessoren helt sikkert ikke kan få tilgang til mer enn to kanaler samtidig om jeg velger å kjøre 1600MHz!?

Så hovedspørsmålet mitt er om jeg i det hele tatt kan dra nytte av 6 minnebrikker eller om jeg bør sende det ene kitet i retur, mens jeg enda har muligheten? Er det for eksempel mulig å kjøre ned hastigheten/frekvensen på minnebrikkene fra 1600 til noe lavere i BIOSen, slik at flere minnebrikker kan bli utnyttet samtidig?

Håper dere kan hjelpe en som er litt for fersk på området :)

På forhånd takk!

Endret av sindre_h
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken her er at Intel ikke helt har garantert 1600MHz hastighet, og akkurat som med AMD CPUer, når slotsene er fulle er ikke minnekontrolleren i CPUen så god, dette er en av grunnene til at jeg likte å ha den i nordbrua, for den som satt der hadde ikke slike problemer.

Så om du kjører stock eller lett overklokking og holder deg til rundt 1333 MHz så går det bra, kan hende du får til 1600MHz men da må QPU spenningen opp.

Det er også forsvinnende lite å hente på å kjøre mye MHz på RAMen.

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar!

Vet du om jeg kan bruke XMP samtidig som den vil klare å detektere alle? Kan jo bare teste ut. Har funnet noen andre tilsvarende tråder og konkludert med at jeg ikke trenger å sende noe ram i retur i hvert fall. Minnebrikkene står også på Intel sin liste over godkjente trippel channel memory kits i hvert fall for 9xx-serien:

http://www.corsair.com/products/corei7/default.aspx

Her står det oppgitt flere 1600MHz, men det står jo ingenting om det vil fungere med 6 av dem, men skal teste litt frem og setter pris på mer feedback her også.

Lenke til kommentar

Om det vil funke eller ei varierer på minnekontrolleren som sagt.

Denne er svært variabel fra CPU til CPU, du kan få ett gulleksemplar på en 920 som kan ta 1600MHz uten mye mer spenningsfikling...

Eller du kan få en som nekter noe mer enn 1333 MHz samme hva du gjør...

Såpass variabelt er det, Intel garanterer ikke for mer enn 1333 MHz med 6x brikker mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...