Thori Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg og min samboer leier bolig, og ønsker nå å kjøpe hus sammen. Han har tatt kontakt med bank og vi har fått felles lån for kjøp av evnt. bolig på ca 2 mill. Han har ikke lån fra før. Jeg har boliglån på ca 1 mill. (leilighet) + studielån. Jeg eier fra før en leilighet i et annet sted enn hvor vi bor. Leiligheten leier jeg ut. Leiligheten har steget i verdi siden jeg kjøpte den. Jeg har pr. idag ingen ønsker om å selge boligen, da jeg ikke vet hva som vil skje fremover. Han jobber med å byge en hytte med sin bror og foreldre, men denne hytta er ikke ferdig. Verdien på denne vet jeg ikke. Min samboer vil at jeg skal stille leiligheten i sikkerhet for huskjøpet. Dette for å få bedre rente på huslånet. Vi har ingen egenkapital, og må derfor låne 100%. Jeg er veldig usikker på ta pant i leiligheten. Hvordan skal man i såfall regne ut dette? Rentevinning pr. år + evnt. prisstigning i markedet...? Er også usikker på fordeling av lånet. Pr. idag er jeg iferd med å starte egen bedrift, og vil derfor få en varierende inntekt fremover. Skal jeg eie og betale 50% av boligsummen, eller skal vi ha en annen fordelingsnøkkel? Jeg tar GJERNE imot råd! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg får litt hakeslipp her. Du har altså et millionlån på en leilighet du leier ut og dere vil kjøpe et hus sammen uten egenkapital? Siden du "ikke vet hva som vil skje fremover" bør dere i det minste tinglyse å eie 50% hver av huset dere kjøper og også finansiere hver deres halvdel. Det er også tvilsomt om du kan stille en leilighet med et millionlån som sikkerhet med mindre den er verdt mye mer. Ta en tur i banken er mitt råd. De har som regel nogenlunde oppegående kundebehandlere som kan gi dere råd. Lenke til kommentar
KS Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hei, Vurderingen av din fremtidig inntekt er vedlig usikker, men forhåpentligvis starter du opp innenfor det feltet du har jobbet i frem til nå. Da kan nok banken være villig til å godta din tidligere inntekt også som din fremtidige inntekt. Dere har ingen disponibel egenkapital. Hele lånet fra banken blir finansieringen. Hvis dere begge står som låntakere på det lånet, er det naturlig at dere dere i mellom dekker renter og avdrag med en halvpart hver. Da er det også naturlig at dere får tinglyst en andel i boligen på en halvpart til hver også. En annen fordelingsnøkkel kunne vært aktuell hvis dere har veldig stor forskjell i inntekt. Naturligvis bør du stille sikkerhet i din leilighet, slik at dere kan få ned belåningsgraden fra 100% til f.eks 80% eller 60%. Mer sikkerhet enn akkurat det som trenges for å komme innenfor neste prisklasse trengs ikke. Behovet til tilleggssikkerhet regnes ut slik: Eksempel: Ny bolig kr 2000', lån kr 1800'. Ønsket belåningsgrad: 75%. Tilleggssikkerhet: ukjent Utregning: - Først regn ut hva som kan sikres i ny boli innenfor ønsket belåningsgrad: Ny bolig kr 2000' * (75% ) = 1500 - Trekk dette fra lånet som sikres: 1800 - 1500 = 300 = Behov for tilleggssikkerhet. Jeg er usikker på hva du mener med "Jeg er veldig usikker på ta pant i leiligheten. Hvordan skal man i såfall regne ut dette? Rentevinning pr. år + evnt. prisstigning i markedet...?" Det virker for meg som at du ønsker å ha en ekstra fordel av den økte risikoen du tar ved å gi tilleggssikkerhet i din andre leilighet. La oss si at med din tilleggssikkerhet får dere ned renten på hele lånet med to prosentpoeng. Det sparer du penger på fordi du betjener en halvpart av lånet (kanskje) og samboeren din sparer penger. I realiteten sparer han penger fordi du tar en økt risiko. Mener du at du skal ha en kompensasjon for det? Jeg har aldri hørt om noe lignende men for all del. Det er ikke noe jeg ville forhandlet om i et samboerskap. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Tja, det blir vel omtrent som en vanlig avtale om særeie. Hvis de får problemer med økonomien og leiligheten hennes blir tvangssolgt skulle det ikke forundre meg om det ville slite ganske hardt på forholdet. Ellers kan man vel si at denne leiligheten gjør det hele ganske uryddig. Det hadde vært mye lettere hvis den ble solgt, og hun skyter inn overskuddet som egenkapital mot en tilsvarende høyere eierandel i leiligheten de kjøper. Lenke til kommentar
KS Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg syns det er fornuftig at hun beholder leiligheten. Å selge den fordi det ville gjort regnestykket "lettere", hehe, syns jeg er et dårlig råd. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Du bør også få det rettslige på plass før du gjør dette. Nå er jeg fersk student på jus, og historien din er som tatt ut av boka når dere bryter 2-5 år frem i tid. En samboeravtale er absolutt å anbefale her. Da vet du hvor du står om det skulle skje noe. Spesielt med hensyn til at du skal starte egen bedrift og det er din leilighet som står som pant på lånet. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Jeg syns det er fornuftig at hun beholder leiligheten. Å selge den fordi det ville gjort regnestykket "lettere", hehe, syns jeg er et dårlig råd. I dette tilfellet risikerer hun i verste fall at den blir tvangssolgt, og da vil den mest sannsynlig gå for mindre enn hun ellers kunne fått med den. Å sitte med en ekstra leilighet har jeg derfor vanskelig for å skjønne at kan være noen god "forsikring" for henne. Hun kan heller ikke bare flytte inn i den om forholdet skulle ryke, og boligutleie gir vanligvis lav avkastning. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Utifra førsteposten din å høres det egentlig ikke ut som om at dere er klar for å kjøpe hus sammen. Dersom du vil holde på din leilighet fordi du "ikke vet hva som vil skje fremover" så virker det ikke som om du er 100% sikker på at dere har en fremtid sammen. Jeg skjønner forøvrig ikke hva denne hyttebygginga med bror og foreldre har med saken å gjøre? Er han bare med å bygger, eller er han medeier? Uansett, dere bør bli litt mer komfortable med forholdet deres først før dere setter i gang med huskjøp. På den tiden rekker dere kanskje å spare opp litt egenkapital også. Å låne 100% er også en dårlig ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå