Titti Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det er mange som benytter GPS navigasjon for å finne frem til oss (vår bedrift) Da de benytter ferdige punkter innlagt på GPS så kommer de til feil sted. Vår overnattingsbedrift er innlagt på GPS slik at folk kan søke og få direkte veiforklaring. De kordinatene som ligger inne er feil og gjestene havner 1 km unna med en stor elv imellom. Kan vi henvende oss noe sted og melde dette slik at dette etterhvert vil bli riktig da folk oppdaterer sine kart eller kjøper ny GPS? Håper det finnes et norsk nettsted... Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Er det slik at adressen til bedriften er feil, eller har folk dere faktisk liggende inne som waypoints med koordinater? For å si det sånn, waypoints kan man legge inn og endre selv, det er brukeren eller de som produserer mottakeren som evt legger inn slike. Hvis det er adressen til bedriften som er feil, enten i kartet eller i et eller annet register, så er det kartprodusenten som må kontaktes, vil jeg anta. Desverre finnes det flere leverandører av kart til slike, så jeg ville startet med en runde til de mest vanlige produsentene av mottakere til bil, feks Tom-Tom og Garmin? Lenke til kommentar
Titti Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Er det slik at adressen til bedriften er feil, eller har folk dere faktisk liggende inne som waypoints med koordinater? For å si det sånn, waypoints kan man legge inn og endre selv, det er brukeren eller de som produserer mottakeren som evt legger inn slike. Hvis det er adressen til bedriften som er feil, enten i kartet eller i et eller annet register, så er det kartprodusenten som må kontaktes, vil jeg anta. Desverre finnes det flere leverandører av kart til slike, så jeg ville startet med en runde til de mest vanlige produsentene av mottakere til bil, feks Tom-Tom og Garmin? Tusen takk for svar. Det er ikke noe vi har lagt inn. Da vi selv kjøpte GPS (Garmin) og skrev inn overnatting så kom det opp kordinater. Vi kjørte etter dem og havnet helt feil. Hvor finner jeg produsentene for Garmin og Tm-Tom? Det virker heller ikke som salgstedene heller vet hvordan man skal få rettet dette. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Hvor finner jeg produsentene for Garmin og Tm-Tom?Det har ikke slått deg å prøve www.garmin.com eller www.tomtom.com for å finne denne informasjonen? Det virker heller ikke som salgstedene heller vet hvordan man skal få rettet dette.Vet ikke hvilke salgsted du har vært hos men de kan jo umulig ha satt seg litt inn i hva de selger. TomTom bruker kartdata fra TeleAtlas og feil og/eller mangler i kartene rapporteres her: http://mapinsight.teleatlas.com/mapfeedback/index.php TomTom oppdaterer sine kart 4 ganger i året, men regn uansett med opptil 2 år før dine rapporterte feil vil bli å finne i en oppdatert utgave. TomTom har selv en tjeneste som heter MapShare hvor brukerne kan melde inn feil og samtidig dele disse med andre. Garmin bruker kartdata fra Navteq og feil og/eller mangler i kartene rapporteres her: http://mapreporter.navteq.com/dur-web-exte...amp;language=en Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Jeg ville sjekket om navnet blir riktig plassert i http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html Om det ikke gjør det er det feil i kartverkets database, og antagelig derfor det også er feil i folks mottakere. Er det feil der, kan du melde fra til kartverket, om det er riktig der, må du nok gå veien gjennom de forskjellige kartleverandørene. Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Bruker ikke TomTom TeleAtlas OG Navteq hvis jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Bruker ikke TomTom TeleAtlas OG Navteq hvis jeg ikke tar helt feil? Ja, der tar du helt feil! TomTom brukte Navteq på TomTom Rider og TomTom One SE, men Navteq mistet avtalen i mai 2007. Juni samme år inngikk TomTom en avtale om oppkjøp av kartleverandøren TeleAtlas. Denne avtalen ble godkjent av EU ett år senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå