Gå til innhold

Nikon D5000 har funksjon for oppretting av geometrisk forvrengning! Hvordan virker den?

Anbefalte innlegg

Ifølge den meget grundige testen av D5000 i DPREVIEW, har kamera en funksjon for oppretting av geometrisk forvrengning i objektivet.

The D5000 also automatically corrects chromatic aberration, just as the D90 did, and can optionally correct geometric distortion when using Nikkor lenses (at the cost of slower continuous shooting)

Er den automatisk, eller må man inn og rette opp hvert bilde manuellt. Det ser jo ut som om den må være automatisk siden den sinker farten på seriebilder, men da må man jo ha et eller annet sted i menyene å legge inn data for objektivet som er i bruk. Kanskje for flere objektiv som så kan kan gjenkjennes? Det hadde jo vært fantastisk!

Noen som vet? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er den automatisk, eller må man inn og rette opp hvert bilde manuellt. Det ser jo ut som om den må være automatisk siden den sinker farten på seriebilder, men da må man jo ha et eller annet sted i menyene å legge inn data for objektivet som er i bruk.
Jeg tror den er automatisk ja. Kameraet vet godt hvilket objektiv som står på så lenge det er et Nikkor-objektiv, så det vil ikke være noe problem...
Lenke til kommentar

Tenker nok at det er en chip i objektivet som overfører hvilket objektiv som sitter på huset. På samme måte som brennvidden overføres som en del av exif-dataene. Tredjepartsobjektiver støtter nok ikke den funksjonen enda, siden de som oftest er reverse-engineered, mens originalobjektiver kan få støtte for fremtidige funksjoner før de er implementert i husene.

Lenke til kommentar
Tenker nok at det er en chip i objektivet som overfører hvilket objektiv som sitter på huset.
Jeg tror den er automatisk ja. Kameraet vet godt hvilket objektiv som står på så lenge det er et Nikkor-objektiv, så det vil ikke være noe problem...

Da er det jo som jeg håpte! Men så er jo spørsmålet om jeg må legge inn korreksjonsdata for akkurat den forvrengningen mitt objektiv faktisk har (ta bilde av rette linjer og gjøre de helt rette i menyene på et vis, slik at kamera "lærer" seg akkurat det objektivets forvrengning), eller om det blir overført en slags standardverdi som fabrikken regner med vil gi et noenlunde bra resultat med alle objektivene av den typen... :hmm:

Litt eksemplarvariasjon må det jo være, så helt korrigert kan det jo ikke bli da...

Men, men: Uansett en spennede funksjon :D

Lenke til kommentar

Forvrengningen er en funksjon av det optiske designet, så når kameraet vet hvilket objektiv som er påmontert (og det gjør det så lenge det er en Nikkor), så vet det ganske nøyaktig hva det skal korrigere.

Eventuell eksemplarvariasjon er nok ganske ubetydelig.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sett at både Thom Hogan og Ken Rockwell mener at dette er en nyttig funksjon som virker etter hensikten. Ingen av dem går i detaljer om virkemåten, men den funksjonen, samt den automatiske CA fjerningen og høy-iso egenskapene til D5000 (som påstås å være bedre enn både D90 og D300) er gode grunner for kjøp ja ;)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Ifølge den meget grundige testen av D5000 i DPREVIEW, har kamera en funksjon for oppretting av geometrisk forvrengning i objektivet.

The D5000 also automatically corrects chromatic aberration, just as the D90 did, and can optionally correct geometric distortion when using Nikkor lenses (at the cost of slower continuous shooting)

Er den automatisk, eller må man inn og rette opp hvert bilde manuellt. Det ser jo ut som om den må være automatisk siden den sinker farten på seriebilder, men da må man jo ha et eller annet sted i menyene å legge inn data for objektivet som er i bruk. Kanskje for flere objektiv som så kan kan gjenkjennes? Det hadde jo vært fantastisk!

Noen som vet? :hmm:

Funksjonen er helt automatisk - og den korrigerer rimelig bra, men ikke 100%

Orginal - 18-200mm @18mm

DSC_0836.jpg?t=1254161914

Automatisk korrigering, gjort i CNX 2, men den fungerer nøyaktig likt i kameraet

DSC_0836_CNX2.jpg?t=1254161983

100% får man først med DxO

DSC_0836_DxO.jpg?t=1254162045

Dette er tatt med D40 / 18-55mm @18mm, her ble taklinjen langt mere rett enn uten korrigering

DSC_1653_1280.jpg?t=1254162143

Absolutt en funksjon som har sin nytte - og jeg bruker den alltid nå i CNX 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...