andper Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Har sett litt på nettet men finner inne noe konkret hva jeg bør gå for når det gjelder blits. Hva er hoved forskjellen på sigma, canon og metz sine blitser? Har et canon eos 450d med standard linse og canon 55-250mm is linse. Andper Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Skal selv kjøpe Canon Speedlite 430EX II snart, den er vel den mest anbefalte etter det jeg har lest meg til (bortsett fra 580EX II da, men den er dyrere). Lenke til kommentar
andper Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Skal selv kjøpe Canon Speedlite 430EX II snart, den er vel den mest anbefalte etter det jeg har lest meg til (bortsett fra 580EX II da, men den er dyrere). Var å leste på den tråden tidligere i dag. men ble desverre ikke stort klokere:/ vet du hva forskjellen på disse er? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 580EX II er større og tyngre (25%/15%), den har noe mere kraft, kan være trådløs master (så du kan trigge flere (canon?) blitser), og noen andre småting. Den koster også ~dobbelt så mye som en 430EX II. Jeg syntes 430EX II var en god blits å starte med i alle fall =) Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Skal selv kjøpe Canon Speedlite 430EX II snart, den er vel den mest anbefalte etter det jeg har lest meg til (bortsett fra 580EX II da, men den er dyrere). Var å leste på den tråden tidligere i dag. men ble desverre ikke stort klokere:/ vet du hva forskjellen på disse er? Forskjellen på 430EX II og 580EX II? Eller forskjellen på blitsene til merkene i 1. innlegg? Forskjellen på 430EX II og 580EX II er i hvertfall ledetall (43m vs. 58m), sistnevnte kan brukes som master for å utløse andre blitser (som f.eks. 430EX II), mens førstnevnte kun kan bruke som slave (bli utløst av andre). I tillegg har vel 580EX II en liten hvit reflektor som kan dras ut øverst (betyr ingen ting for meg). Sigma og Metz vet jeg ikke mye om. EDIT: sein Endret 24. september 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
andper Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 580EX II er større og tyngre (25%/15%), den har noe mere kraft, kan være trådløs master (så du kan trigge flere (canon?) blitser), og noen andre småting. Den koster også ~dobbelt så mye som en 430EX II. Jeg syntes 430EX II var en god blits å starte med i alle fall =) hvordan er 430EX II i kompinasjon med linsene jeg har? vet du noe om dette? Har ikke brukt annen blits enn den som er i kameraet før. Hvordan er det med ekstern blits og forsinkelse? tenker da på om det tar tid før den kan brukes, altså lade seg opp. Skrev dette litt innviklet men håper du skjønner? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ladetid spørs ann på batteriene du har, oppladbare batterier er kjappe, og jeg har aldri måttet vente på at den skal lade seg annet enn ved startup da, bruker vel 5sekunder da? (NiMH 2700mah batterier forresten). Har ikke mer tele enn 100mm så kan vel ikke svare skikkelig på det, har heller ikke prøvd blitsen ute i det åpne for å se hvor langt den rekker, men du har jo trådløse muligheter også om du skulle trenge det, andre kan sikkert fortelle litt om det =) Lenke til kommentar
andper Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Ladetid spørs ann på batteriene du har, oppladbare batterier er kjappe, og jeg har aldri måttet vente på at den skal lade seg annet enn ved startup da, bruker vel 5sekunder da? (NiMH 2700mah batterier forresten). Har ikke mer tele enn 100mm så kan vel ikke svare skikkelig på det, har heller ikke prøvd blitsen ute i det åpne for å se hvor langt den rekker, men du har jo trådløse muligheter også om du skulle trenge det, andre kan sikkert fortelle litt om det =) Altså det tar ca. 5 sek før blitzen slår seg på? og da er den der hver gang ejg trykker, ikke sånn at jeg må vente mellom bildene for at blitsen skal være klar? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Riktig, i alle fall sånn til vanlig bruk, om du skal ta seriebilder i bekmørket(blits på max kraft) blir det nok noe venting. Men jeg har aldri måttet vente på at den skal lade seg i alle fall =) Lenke til kommentar
andper Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Riktig, i alle fall sånn til vanlig bruk, om du skal ta seriebilder i bekmørket(blits på max kraft) blir det nok noe venting. Men jeg har aldri måttet vente på at den skal lade seg i alle fall =) Det høres bra ut:D sitter å leser litt i en fotobok her og der står det at han anbefaler en Metz 54 MZ-4. Den var for folk som ikke trengte tenke på noe budsjett stod det, leger, advokater o.s.v Men denne er billigerer enn 580EX II. Står den koster vel 3000,-. Noen som har vært borte i denne? Lenke til kommentar
andper Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Metzen er vel ca. 1K dyrer enn 430EX II. Hva er forskjellen på disse? noen som kan linke til noen tester? Edit: kan noen av blitsene fjernstyres fra kameraet mitt, det vil si at jeg kan plassere de i eller annet sted og styre de trådløst? Endret 25. september 2009 av andper Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Her har du test av 430EX II'n i alle fall: http://the-digital-picture.com/Reviews/Can...ash-Review.aspx For fjernstyring må du ha ekstrautstyr (Som koster fra noen få hundrelapper til et par tusen) Lenke til kommentar
fnuffleh Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Angående fjernstyring, kan du f.eks bestille fra www.kaffebrus.no eller www.gadgetinfinity.com. Fotovideo har Elinchrom Skyports, men et sett av disse koster fort 2000kr. Har sjøl brukt V2s-triggere fra gadgetinfinity, og de funker til hobbybruk. De fyrer feil i ny og ne og har ikke verdens største rekkevidde, men stort sett funker de bra. Usikker på hvordan de nye V4 er, de skal jo være en forbedring over V2s. Anbefaler deg å lese på www.strobist.com og flickr-gruppa http://www.flickr.com/groups/strobist/ Der står alt du trenger å vite, og mer, om du er villig til å bruke litt tid på å søke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå