Gå til innhold

Gutt 16år, 55Kg, trener, HJELP

PaRaNo1D

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er da altså 16 år, og har begynt å trene kampsporter ilag med noen kompisser. (Teakwondo- ,Ju Jitsu- ,Kickboxing-blanding)

Jeg har holdt på med vektløfting fra jeg var 13 til 15, og har da vært ganske sterk i forhold til vekten.

Men etter at jeg sluttet å trene for ett år siden, har jeg blitt mye svakere, og derfor begynte jeg å trene med kompissene mine.

Problemet er det, er at jeg veier bare 55Kg, og har vegd rundt 50-55Kg helt siden jeg var 14år ellernoe. Og de andre kompissene mine veger ca 70kg og er ca like store(små) som meg.

Jeg vil altså gå opp i vekt, men vil fortsatt ha god kropp som mage,bryst og rygg.

Jeg er ikke akkuratt syltynn nå, men jeg har ganske normal kroppsbygning med lav vekt.

Lurte altså på om dere vet om noe kost tilskudd som gjør slik jeg blir tyngre, men i en god måte som mer muskler eller noe i den duren, noe som proteindrikk ellernoessånt som jeg kan ta menst jeg trener?

Synst det er ganske slitsomt når vi driver å trener på Teakwondo og jeg skal slenge noen som veger 20Kg mer en meg rundt, og de er fortsatt på samme størrelse som meg.

Setter pris på raskt svar :)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke jeg fikk forklart probleme helt;

Jeg skal fortsette å trene, men jeg vil ikke gå ned.

Visst jeg eter mye kjøtt å sånt, ødlegger ikke det for treningen da?

Kjøtt inneholder primært proteiner som er alfa-omega for muskelbygging. Altså: spis mye kjøtt!

Ok, da blir det mye kjøtt på meg framover :p

Men kan jo ikke bare spise kjøtt hele tiden? Jeg tenkte mer på proteindrikker av noe slag som kan hjelpe meg?

Noen som har noe de kan annbefale?

Lenke til kommentar

Hei PaRaNo1D, virker som du ikke vet så mye om kosthold i forbindelse med styrketrening (kill me if I'm wrong)

Siden jeg sitter på jobb skal jeg skrive en liten innføring til deg. Håper finner denne informasjonen nyttig:

Muskelvekst = Trening + Mat + Hvile

Trening:

For å øke mye i muskelmasse må du trene musklene dine. Det vil si ALLE musklene dine. Halvparten av musklene dine finner du fra beltestedet og ned. Benmuskulaturen.

Jo flere muskler du trener, desto mere testosteron vil kroppen din produsere. Mere testosteron = mere muskelvekst.

Hvis du ikke trener bena dine, går du glipp av veldig mye muskelvekst. Vil du vokse så fort som mulig er bentreningen et must.

Angående treninsøvelser så er trikset å basere treningen rundt øvelser som trener de største muskelgruppene.

Knebøy, Benkpress og Markløft.

Knebøy er benøvelse numero uno.

Når du trener knebøy jobber bena dine og korsryggen knallhardt. I tillegg strammer du omtrent alle musklene som fins i kroppen din, for å holde deg stabil.

Her er noen eksempler øvelser som trener store muskelgrupper og som jeg syns hører hjemme i hvert eneste treningsprogram.

Knebøy

Markløft

Benkpress

Skulderpress

Chins/Pullups/Hangups

Stangroing

Vil du ha mer informasjon om dette, så send meg en PM.

Kosthold:

Det er fort gjort å kjøpe seg en boks med proteinpulver og tenke at det er løsningen.

Mange hopper over f.eks kveldsmat fordi de bare kan mikse seg en shake i stedet. Men det funker ikke. Shaken skal bare være 10% av maten du spiser på en dag (om ikke mindre).

Siden du veier rundt 55 kg, skal du ha i deg ca 110 gram proteiner hver dag. Tommelfingerregelen er " kroppsvekt(55kg) x 2 = 110 gram ".

I tillegg er det viktig å spise karbohydrater og fett. Karbohydrater er viktige fordi det gir kroppen energi. Energi du blant annet når kroppen din bygger opp musklene dine etter en treningsøkt.

I tillegg er det viktig med vann, grønnsaker og frukt (vitaminer), og omega-3. Skal ikke gå nærmere inn på dette (send PM hvis du vil vite mer).

Mitt tips til deg: Spis 110 g protein hver dag via naturlige proteinkilder. Ta en shake i tillegg til dette og jeg kan forsikre deg om at du spiser nok til en vokse mye.

Her er gode proteinkilder:

Egg: tre egg = 20 g protein

Melk: en liter = 33 g protein

Cottage cheese: en boks = 39 g protein

Tunfisk: en boks = ca 35 g protein

Hvitost: 10 skiver = 20-25 g protein

Kjøtt/kylling/fisk: 100 g = minst 20 g protein

Havregrøt med melk: En porsjon = ca 20 g protein

Hvile:

Etter du har trent må du hvile for at kroppen skal bygge opp muskulaturen. Det skal gå MINST 48 timer mellom hver gang du trener en muskelgruppe. Hvis du ikke hviler nok, vil muskelen bli mere og mere nedbrutt for hver gang du trener. Dette heter overtrening. De som overtrener opplever ofte at de løfter mindre enn de gjorde sist gang. Muskelen vil selvfølgelig heller ikke vokse når du overtrener.

Søvn er den beste formen for hvile. Det betyr ikke at du skal sove 48 timer i strekk mellom treningsøktene, men du skal sove mye og godt hver natt. Sørg for å muliggjøre 8 timers søvn hver natt. Det vil si, at hvis du skal stå opp klokken 6:00, legg deg MINST 8 timer før og SOV.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"ShareFun" har absolutt peiling, kunne ikke sagt det på en bedre måte selv. Men du har ikke noe å bekymre deg over, jeg er 16 år gammel, 173 cm lang, og veier 60 kg. Det er helt normalt å ikke noe man burde "kjappe" seg med å gjøre noe med. Men det betyr ikke at du ikke skal trene, tvert i mot tren godt på ett nivå som gjør at kroppen din holder seg utvilit og i form. Ikke prøv å bli "svær" på 2 uker, musklene krever uker og år for å få tid på seg til å vokse å bli sterkere. Men hvis du likevell skal begynne med proteinshaker etc, så burde du heller gjøre det naturlig, det er det beste for musklene og kroppsbygging. Lag deg en eggshake (3 egg, pisk, litt sukker, vips der har du masse proteiner, smaker svett armhule, men funker) før trening. Pass på å ha med deg for.eks en banan og ett eple på trening slik at du kan spise det etter du har trent (restitusjon er noe av det viktigste med trening). Glem ikke av vannet, musklene skal ha veske under trening, og ikke minst skal du erstatte vesken du taper (svette).

har trent taekwondo nå i 2 år, og trives

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...