Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Peiling på floppy-drives?

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet er egentlig ikke PC-relatert, da det gjelder en synth/keyboard. Det er imidlertidig ikke synthen som er problemet, men en floppy-drive/diskettstasjon som er i ferd med å ta kvelden. Er vel kanskje feilpostet, men da dette anngår floppydriven regner jeg med at det er PC folkene som har svar på dette.

Man skulle tro at det bare var å skifte diskettstasjonen, men her har selvfølgelig fabrikanten en fiks idé om å ha et ID# som ikke er vanlig blandt de fleste diskettstajoner. Jeg har snakket med såkalte eksperter som aldri har hørt om dette ID systemet, men jeg har også snakket med folk som jobber med synther som vet akkurat hva jeg snakker om.

Regner med at dette ikke er veldig allmen kunnskap, men håper det er en luring her på forumet som har en viss idé om hva dette dreier seg om.

Litt mer info om Kurzweil og floppy stasjoner (Kurzweil er merket på synthen)

# Floppy Drive info

Kurzweils use standard 1.44 MB floppy drives with a slight modification. If you need to replace your floppy drive, Kurzweil suggests two models: Sony MP-F17W-02 and Samsung SFD-321B, preferring the Sony, but most floppy drives should work. However, floppy drives come from the factory pre-set for use in computers--the floppy drive ID# is set to 1 (one). Before you can use a standard floppy drive in your Kurzweil, you must set the drive ID# to 0 (zero). There will be a dip switch or jumper setting on the drive to do this.

If there is no switch or jumper, get a standard floppy connector cable from an electronics supply store--the kind with two drive connectors--and plug the connector for drive B: instead of A: into your floppy drive. This will force the Kurzweil to recognize it as an ID # 0 (zero) drive.

Jeg trenger sårt en slik floppydrive, men ingen selger disse lenger!

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har snakket med "eksperter" som aldri har hørt om drive ID på floppy så har de neppe vært i "gamet" lenge nok ;)

Svært mange diskettstasjone har som nevnt i din post en jumper for å velge ID 0 eller 1. Alle har derimot ikke dette.

Mitt tips er å sjekk ebay. Burde være en grei sak å finne 3.5" diskettstasjoner der. Om de har mulighet for å velge ID derimot må nesten sjekkes med selger.

Alternativt har jeg liggende opptil flere slike. Ikke akkurat de modellene som er nevnt over, men andre modeller fra Sony og Alps. Begge med jumper for drive ID.

Sender deg gjerne en slik om du dekker porto :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har forstått det riktig men slik jeg forstår det så skal så og si alle diskettstasjoner fungere til dette bruket. Det du må gjøre er å flytte en jumper eller evt forandre på en liten bryter på en hvilken som helst diskett stasjon slik at drive id'en blir satt til null. Dersom diskettstasjonen ikke har en slik jumper eller bryter må du få tak i en standard floppy kabel med to connectors og sette floppyen i kontakt B fremfor A. Da tvinges id'en tydeligvis til å settes til null. Er en kabel som ser noenlunde slik ut. Da setter du antagelig floppydisken i den kontakten i midten fremfor den i enden, og deretter enden hvor enn den står fra før på keyboardet.

Dersom det er en jumper på floppy disken så flytter du bare den i posisjon slik at id'en blir satt til 0. En jumper ser slik ut, og den fungerer på den måten at instillingene endres etter hvordan du setter jumperen. Den blå plast biten er jumperen og den kan tas av og settes i andre posisjoner over de metall pinene som står opp. Vil tro det er et enkelt skifte på en floppy disk.

Husk at du bare skal gjøre en av alternativene for å sette id'en til 0.

Håper dette var til noe hjelp.

Lykke til! :)

/kandalf

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar
Har ikke nye floppy stasjoner id i det hele tatt eller bare ikke jumper?

I tilfelle kunne du kanskje bestille en slik kabel herfra, uten at jeg har noen som helst erfaring med denne butikken, men står at de har 10 stk på lager :p

Dette kan være til stor hjelp :)

Jeg vet ikke om nye floppydrives har eller ikke har det, men finner så lite informasjon om det. Tør ikke kjøpe hvis det viser seg å ikke ha det.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...