farballa Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Ny oppdatering i dag: Snakket med Digital Impuls om det som var snakket om i går om Asus og penger tilbake. Nå sier han at de skal sende maskinen til Nederland . Så vil de teste den der osv. Så skal de visstnok gi meg et tilbud om en pc, eller pengene for nåværende verdi av maskinen (hva de beregner den til er jeg ganske spent på...) Er dette seriøst lov? Virker som det er bare forsøk på å dra ut tiden hele veien her og når de nå endelig sa noe som virket fornuftig om at jeg skulle få pengene tilbake, så er det plutselig tur til Nederland på maskina og en ny runde med et nytt firma som skal prøve å gjøre noe. Kjenner at jeg begynner å bli kraftig lei. Skal jo levere en mappeeksamen i løpet av November som jeg ikke har fått arbeidet med annet enn på pcer jeg låner med andre eller på jobb så lenge dette pågår, siden jeg faktisk ikke har fått noe låne-pc heller. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Eg er ikkje jurist, men eg prøvar: Frå Forbrukarkjøpsloven: § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Det første avsnittet eg har merka er for å vise at selgar har rett til å forsøke å reparere produktet innanfor visse grenser, som er satt i lova. Dersom du har lova på di side - det vil seie at du har varsla mangelen ved produktet innan rimeleg tid og mangelen er reell, meiner eg at selgar ikkje kan tilbakebetale det maskina er verdt i dag. Min påstand er at dersom dei ikkje vil rette feilen kan du krevje å få heve kjøpet - altså at dei får tilbake maskina i tilstanden den er i, og du får tilbake det du betalte. Prisavslaget i §31 gjeld så vidt eg kan sjå bare dersom du godtek mangelen slik den er, fordi mangelen ikkje er kritisk og du kan leve med den. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Butikken har krav på to avhjelpsforsøk, men disse må gis innen rimelig tid. FTU og forbrukerrådet har satt rimelig tid til 5-6 uker. Om du ikke har fått reparert varen innen 5-6 uker så har ikke butikken gitt forbrukeren avhjelp innenfor tilstrekkelig rimelig tid, og dermed kan forbrukeren kreve kjøpet hevet. Dersom kjøpet heves skal kunden ha tilbakebetalt hele kjøpssummen eller kjøpssummen - nyttefradrag + renter fra kjøspdato = stort sett noe under kjøpssummen. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Butikken har krav på to avhjelpsforsøk, men disse må gis innen rimelig tid. FTU og forbrukerrådet har satt rimelig tid til 5-6 uker. Om du ikke har fått reparert varen innen 5-6 uker så har ikke butikken gitt forbrukeren avhjelp innenfor tilstrekkelig rimelig tid, og dermed kan forbrukeren kreve kjøpet hevet. Dersom kjøpet heves skal kunden ha tilbakebetalt hele kjøpssummen eller kjøpssummen - nyttefradrag + renter fra kjøspdato = stort sett noe under kjøpssummen. Nå er vel butikken innenfor sitt første avhjelpsforsøk fortsatt, men nå er det vel faktisk 47 dager siden den ble levert inn og først etter at jeg har ringt noen ganger nå så skal maskina sendes til Nederland, noe som sikkert fint tar god tid før den i det hele tatt kommer frem og blir testet der nede vil jeg tro. Kjenner egentlig at jeg holder på å boble over av irritasjon, samt at jeg irriterer meg over at kanskje jeg blir avspist med noen småpenger for det hele og ikke sånn ca det samme som maskinen faktisk kostet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Uansett om det er første eller andre avhjelpsforsøk så skal dette utføres innen rimelig tid og uten urimelige ulemper for forbrukeren. Dvs 5-6 uker. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Dersom du har lova på di side - det vil seie at du har varsla mangelen ved produktet innan rimeleg tid og mangelen er reell, meiner eg at selgar ikkje kan tilbakebetale det maskina er verdt i dag. Min påstand er at dersom dei ikkje vil rette feilen kan du krevje å få heve kjøpet - altså at dei får tilbake maskina i tilstanden den er i, og du får tilbake det du betalte. Prisavslaget i §31 gjeld så vidt eg kan sjå bare dersom du godtek mangelen slik den er, fordi mangelen ikkje er kritisk og du kan leve med den. Varslet i alle fall innen rimelig tid. Under to timer etter at maskina gikk i sort og jeg ikke fikk opp noe nytt skjermbilde var den også levert inn på Digital Impuls hvor jeg kjøpte den. De har vel prøvd å rette feilen, men det skjer ingenting hos reparatøren de benytter seg av og det henviser vel egentlig bare til at reparatøren ikke har fått til noe nå på over 30 dager, og at det da skal skje noe kreditering fra Asus på grunn av det. Føler egentlig at deres problem med reparatøren blir mitt problem, jeg skal vel egentlig forholde meg til de og ikke Asus? Uansett om det er første eller andre avhjelpsforsøk så skal dette utføres innen rimelig tid og uten urimelige ulemper for forbrukeren. Dvs 5-6 uker. Er vel inni den 6-7 uken nå med dette. Kan jeg da sende dem en skriftlig henvendelse på at jeg ønsker å heve kjøpet? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Det kan du. Henvend deg til butikken og krev at kjøpet hevet i henhold til forbrukerkjøpslovens §30 og §32. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Det kan du. Henvend deg til butikken og krev at kjøpet hevet i henhold til forbrukerkjøpslovens §30 og §32. Da får jeg vel prøve det. Tenkte uansett å snakke med dem i morgen. Får vel kanskje forfatte et brev til dem også da. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Da har jeg vært nede på Digital Impuls. Jeg spør om å få snakke med han jeg husket navnet på som har tatt telefonen og snakket med meg når jeg har ringt ned dit. Han sier da at det er min feil at jeg ikke har ringt og purret på dem mer enn de 3 gangene jeg har ringt, og at det er derfor det ikke har skjedd noe. Ellers nekter han til dels for at han har sagt det han har sagt, og mener jeg har misforstått han. Personen er mildt sagt lite interessert i å snakke om dette og fremstår ganske sur og vanskelig uten at jeg har vært noe vanskelig på noe annen måte enn at jeg har spurt han noen spørsmål om det som han tidligere har sagt. Jeg vil helst unngå å starte noe krangel med han midt i butikken der så jeg sier at ok, da er det vel bare slik så jeg få en låne-pc. Han sier han nå hadde sendt maskinen til "swap" slik at jeg ville få pengene tilbake eller en ny maskin fra Asus sier han, og dette ville ta rundt 2 uker. I dag skal jeg ned og hente låne-pc. (Redigering: T-banen står visst ved Majorstua så jeg kommer meg ikke ned i dag) Før jeg går nå så har jeg ringt Asus. Asus sier at det høres helt merkelig ut at butikken bare har ventet på telefon fra meg og mener dette er min feil. Han sier videre at det stemmer at maskinen kan bli sendt til Nederland for å bli testet hvorpå jeg vil få et tilbud på en ny lignende maskin eller mulighet til å heve kjøpet, men ingen har sendt en slik forespørsel til dem enda om denne maskinen. Ikke tar det 2 uker heller, hos Asus sier han at det tar 3-4 uker. Ergo har ikke han reparatør fyren hos Digital Impuls som jeg snakket med på mandag, tirsdag og onsdag om dette sendt noe forespørsel om dette som han har drevet og sagt til meg at han har gjort. Hos Asus sa de også at det er helt klart forhandlers ansvar å finne en løsning på saken, og de ville hjelpe meg om jeg prøvde å finne en løsning med Digital Impuls, Digital Impuls kunne jo like gjerne få pengene fra det hevede kjøpet fra Asus senere om 3-4 uker også kunne Digital Impuls betale meg nå. Endret 16. oktober 2009 av farballa Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Ikke gidd mer av det der. HEV KJØPET! Heving av kjøp foregår mellom deg og butikk. Om butikken må vente 2-10 uker på Asus er ikke ditt problem. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Ikke gidd mer av det der. HEV KJØPET! Heving av kjøp foregår mellom deg og butikk. Om butikken må vente 2-10 uker på Asus er ikke ditt problem. Nå har jeg sendt dem en mail hvor jeg har gått igjennom min side av saken og foreslått følgende: FORSLAG TIL LØSNING: 1. Dere tilbyr å heve kjøpet umiddelbart. Jeg bruker pengene til å kjøpe en ny stasjonær maskin, evt deler til en ny stasjonær maskin hos dere for summen, og kanskje også mer enn summen. Dere får pengene tilbake fra Asus når den tid kommer, og dere beholder en kunde. 2. Jeg hever kjøpet med bakgrunn i kjøpslovens paragraf §30 og da spesielt: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." og §32, og kjøper en ny maskin hos en annen forhandler og unngår å handle hos dere i fremtiden. Lenke til kommentar
på jordet Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Låmepc Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Riktig. Butikken må på ingen måte gi deg et låneprodukt, men det som er vanlig er at butikkene har låneprodukter som dekker primærbehovene til kunder, slik som PC, TV og telefoner. Når selger da har lånt ut alle sine låneprodukter vil det være en urimelig kost for selger å låne deg et produkt som er uåpnet fra fabrikant. Ta f. eks. en laptop til utsalgspris 8000,-. Låner selger ut dette produktet vil produktets verdi falle med la oss si 2000,-. 2000,- for at du skal få en låne-PC er for selger en urimelig kost. Dermed får du ingen låne-PC. Høyesterett har satt "rimelig tid" ved avhjelp eller reparasjon om du vil, til 21 virkedager, selger har 10 ekstra virkedager ved delevent. Er PCen eldre enn 2 år må du i tillegg til dette søke om reklamasjon. Selger har lov til å utføre retting, avhjelp, rep., på produktet ditt to ganger for samme feil, tre ganger uansett feil. Du må da levere fra deg PCen tre ganger for samme feil, fire ganger uansett feil. Grunnen til det er jo at verkstedet må påvise feilen. Kan jo si det sånn at jeg jobber på andre siden av disken og vet hvor jævelige vi kan virke. Alt bunner og grunner i kjøpsloven som i og for seg er veldig vag. Egentlig har du ikke krav på en dritt om det volder selger en urimelig kostnad. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Kan jo si det sånn at jeg jobber på andre siden av disken og vet hvor jævelige vi kan virke. Alt bunner og grunner i kjøpsloven som i og for seg er veldig vag. Egentlig har du ikke krav på en dritt om det volder selger en urimelig kostnad. Det viktigste først. Som ansatt "på andre siden" så burde du, av alle andre her inne, vite at det heter forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven. Dette forutsetter at kjøpet er mellom en forbruker og en bedrift. Riktig. Butikken må på ingen måte gi deg et låneprodukt, men det som er vanlig er at butikkene har låneprodukter som dekker primærbehovene til kunder, slik som PC, TV og telefoner. Når selger da har lånt ut alle sine låneprodukter vil det være en urimelig kost for selger å låne deg et produkt som er uåpnet fra fabrikant. Ta f. eks. en laptop til utsalgspris 8000,-. Låner selger ut dette produktet vil produktets verdi falle med la oss si 2000,-. 2000,- for at du skal få en låne-PC er for selger en urimelig kost. Dermed får du ingen låne-PC. Hvorvidt kunden kan få en lånegjenstand skal sees i forhold til kundens behov og ulempen det medfører for bedriften. Om for eks en familie på 5 må levere inn vaskemaskinen sin i 4 uker så bør det ikke være tvil om at de bør få en lånegjenstand stilt til disposisjon. Ikke glem at det er forventet at butikken har et visst antall lånegjenstander til disposisjon for typiske produkter som må inn til service(mobiler, TV'er osv). Rimelige produkter som brødristere, stavmiksere osv er ofte såpass billige at de bare blir byttet der og da. Dette varierer naturligvis i fra sted til sted. Og når det gjelder primærbehovene så er dette noe som må vurderes opp i mot hva forbrukeren bruker gjenstanden til. Om det viktigste for kunden er at en mobil spiller av MP3 så skal dette være på lånegjenstanden også. En artikkel om dette: Du har krav på en bedre lånetelefon. Høyesterett har satt "rimelig tid" ved avhjelp eller reparasjon om du vil, til 21 virkedager, selger har 10 ekstra virkedager ved delevent. Er PCen eldre enn 2 år må du i tillegg til dette søke om reklamasjon. Forbrukerkjøpsloven sier "innen rimelig tid", forbrukerrådet og FTU har kommet frem til at innen rimelig tid er 4-6 uker. Dersom kunden får en lånegjenstand så er rimelig tid en del lenger(siden den vesentlige ulempen for kunden er mindre). Litt mer om dette her. Når det gjelder søking om reklamasjon så er dette en intern rutine hos dere. For forbrukeren er bør det ikke være forskjell på å reklamere på varen om det har gått 1 eller 3 år(forutsatt at det foreligger en mangel og reklamasjonsfristen er 5 år). Når du ordlegger deg med å si "søke" så høres det ut som om det er dere som bestemmer om reklamasjonen blir godkjent eller ikke. Og det er feil. Selger har lov til å utføre retting, avhjelp, rep., på produktet ditt to ganger for samme feil, tre ganger uansett feil. Du må da levere fra deg PCen tre ganger for samme feil, fire ganger uansett feil. Grunnen til det er jo at verkstedet må påvise feilen. Det stemmer, men det er ikke et absolutt tall med fire ganger dersom det er forskjellige feil. At selger har rett på 2 avhjelpsforsøk ved samme mangel er korrekt, men er det forskjellige feil så er det ikke et konkret antall ganger det er snakk om. Men forbrukerkjøpsloven sier samtidig at avhjelp skal utføres uten urimelige ulemper for forbrukeren. At dere har en intern rutine på 4 ganger ved forskjellige feil er bra, men det er ikke lovfestet. Endret 17. oktober 2009 av nomore Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Nå er det ikke ofte jeg har sendt inn en Asus-maskin på service, men de få gangene jeg har gjort det, så har den gått rett til Nederland. Den ble plukket opp av TNT og levert igjen innen rimelig tid (et par-tre uker). En gang gikk det en måned uten at den var tilbake, men da hadde visstnok leverandøren min en avtale med Asus som da ga rett på å heve kjøpet. Dette er sikkert ikke vanlig hos alle, men vil tro at problemet delvis ligger hos butikken. Du har vært altfor tolmodig her, så hvis det ikke skjer noe nå ville jeg vurdert å ta saken videre. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Nå er det ikke ofte jeg har sendt inn en Asus-maskin på service, men de få gangene jeg har gjort det, så har den gått rett til Nederland.Den ble plukket opp av TNT og levert igjen innen rimelig tid (et par-tre uker). En gang gikk det en måned uten at den var tilbake, men da hadde visstnok leverandøren min en avtale med Asus som da ga rett på å heve kjøpet. Dette er sikkert ikke vanlig hos alle, men vil tro at problemet delvis ligger hos butikken. Du har vært altfor tolmodig her, så hvis det ikke skjer noe nå ville jeg vurdert å ta saken videre. TNT? Maskinen min har i alle fall ikke gått rett til Nederland, den har ligget og støvet ned og ventet på deler ute hos en eller annen reparatør frem til denne uken, og den ble levert inn hos digital impuls den 28.august i år. Men når leverandøren din hadde en avtale med Asus som gav rett til å have kjøpet, skjedde dette automatisk eller mente selgeren at det var ditt ansvar å følge opp dette og du fikk ikke pengene før det var gått 1 måneds tid? Nå har jeg jo sendt dem to løsningsforslag på epost, begge hvor kjøpet bli hevet. De kan jo vente på penger fra Asus mens de betaler meg ut, samtidig så får det jo en mulighet til å beholde meg som kunde og at pengene går inn igjen i butikken deres ved at jeg bruker pengene der, samt at de da får penger fra Asus senere. Når jeg både bruker pengene i deres butikk til vanlig kjøpspris så taper de først bare innkjøpsprisen, og når de får pengene fra Asus så er det jo faktisk sannsynlig at de har tjent på det hele. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 TNT Express - noe liknende DHL og UPS. Det er jeg som var selgeren i de tilfellene (jobber i butikk). Du som kunde skal ikke måtte mase på forhandleren for at pcen skal bli ferdig. Når pcen er levert hos forhandleren skal de ordne resten, gjør de ikke det er det deres rutiner som er for dårlig. I det tilfelle kreditt var aktuelt valgte kunden vente et par dager på pcen sin allikevel pga. han da ikke hadde backup. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 TNT Express - noe liknende DHL og UPS. Det er jeg som var selgeren i de tilfellene (jobber i butikk). Du som kunde skal ikke måtte mase på forhandleren for at pcen skal bli ferdig. Når pcen er levert hos forhandleren skal de ordne resten, gjør de ikke det er det deres rutiner som er for dårlig. I det tilfelle kreditt var aktuelt valgte kunden vente et par dager på pcen sin allikevel pga. han da ikke hadde backup. Nei, jeg og antok dette. Jeg trodde det var litt automatikk i dette med krediteringen, men det ser jo det ut til at jeg har misforstått og at jeg skulle fulgt opp. Litt vanskelig ble det jo å følge opp når jeg fikk beskjed om at det tok 30 virkedager først, og 30 vanlige dager etterpå. Men håper nå de bare tar stilling til de to alternativene jeg har gitt dem som jeg har skrevet også ovenfor her. Kan jeg spør deg siden du og er selger, hvordan du stiller deg til det løsningsforslaget jeg skisserte ut ovenfor her med de to punktene? Lenke til kommentar
farballa Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 Ser ut som om det blir en løsning nå. Nå tilbyr de kreditering, eller da heving av kjøpet. Jeg godtar da å heve kjøpet. Er det noe da om hvor de kan trekke fra i forhold til kjøpssummen pga bruk og hvor mye jeg har rett på? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 De kan kreve nyttevederlag, men da har du rett til å kreve renter fra kjøpsdato, så de fleste pleier å droppe det da summen blir omtrent den samme som kjøpssummen uansett. Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Ser ut som om det blir en løsning nå. Nå tilbyr de kreditering, eller da heving av kjøpet. Jeg godtar da å heve kjøpet. Er det noe da om hvor de kan trekke fra i forhold til kjøpssummen pga bruk og hvor mye jeg har rett på? Trekker de fra kjøpesummen kan du kreve renter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå