farballa Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) En måned har gått siden jeg leverte min bærbare til reklamasjon og reparasjon. Siden den gang har ikke noe skjedd annet enn at pcen er levet til et firma som skal utbedre feilen. Hvor lenge skal en egentlig vente før en foretar seg noe annet enn å vente? Nå har jeg ringt en gang etter to uker og fått et servicenummer hos dette firma som selger har levert maskinen til service på, der står det "venter på deler" og det har det stått i snart to uker. Selger sa noe om at etter 30 virkedager ville det bli kreditering fra servicefirma, vil det si at jeg får pengene tilbake om det tar for lang tid Endret 24. september 2009 av farballa Lenke til kommentar
Mikkeey Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 En måned har gått siden jeg leverte min bærbare til reklamasjon og reparasjon. Siden den gang har ikke noe skjedd annet enn at pcen er levet til et firma som skal utbedre feilen. Hvor lenge skal en egentlig vente før en foretar seg noe annet enn å vente? Nå har jeg ringt en gang etter to uker og fått et servicenummer hos dette firma som selger har levert maskinen til service på, der står det "venter på deler" og det har det stått i snart to uker. Selger sa noe om at etter 30 virkedager ville det bli kreditering fra servicefirma, vil det si at jeg får pengene tilbake om det tar for lang tid Hei! Det med 30 virkedager er feil, du bør stå på ditt og kreve ny datamaskin etter 30 vanlige dager. Ring gjerne forbrukerrådet og opprett en sak, så står du sterke mot din forhandler Lenke til kommentar
farballa Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Hei! Det med 30 virkedager er feil, du bør stå på ditt og kreve ny datamaskin etter 30 vanlige dager. Ring gjerne forbrukerrådet og opprett en sak, så står du sterke mot din forhandler Kan vel ikke bare marsjere inn og kreve ny maskin bare fordi det har tatt 30 dager? Leverte forøvrig maskinen personlig i butikken for 30 dager siden, og servicebedriften er kanskje 1-1 1/2 time reisevei unna butikken. Føler liksom ikke at jeg ønsker å gå rett til forbrukerrådet før jeg har snakket med forhandler om dette. Jeg gidder heller ikke drive å krangle med forhandler, men jeg kan vel bare sende noe skriftlig på e-post om at det nå har gått 30 dager og at jeg lurer på hvor det blir av den? Lenke til kommentar
Mikkeey Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Du spurte: "Hvor lenge skal en egentlig vente før en foretar seg noe annet enn å vente?" Jeg svarer 30 dager fordi det er lenge å vente på en datamaskin. Det er også det forbrukerrådet har sagt er lang nok tid til å kreve ny datamaskin. Ofte blir datamaskinene brukt på skole, jobb o.l. sammenhenger, noe som gjør at 30 dagers ventetid er alt for mye. Du har også krav på Låne-PC etter 1 eller 2 uker i henhold til lover og regler. Jeg anbefaler deg å lese gjennom denne siden. http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Lenke til kommentar
farballa Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Du spurte: "Hvor lenge skal en egentlig vente før en foretar seg noe annet enn å vente?" Jeg svarer 30 dager fordi det er lenge å vente på en datamaskin. Det er også det forbrukerrådet har sagt er lang nok tid til å kreve ny datamaskin. Ofte blir datamaskinene brukt på skole, jobb o.l. sammenhenger, noe som gjør at 30 dagers ventetid er alt for mye. Du har også krav på Låne-PC etter 1 eller 2 uker i henhold til lover og regler. Jeg anbefaler deg å lese gjennom denne siden. http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Hvordan kan jeg kreve ny maskin når maskinen ikke lenger er i salg? Har forresten tatt og sendt forbrukerrådet en epost om hvor lang tid jeg bør vente og hva jeg kan kreve. Jeg har jo fått et nummer så jeg kan spore service selv hos deres samarbeidspartner og der står jo maskinen fortsatt på "venter på deler", og gudene vite hvor lang tid det kan ta, for der har den stått lenge. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Hei! Det med 30 virkedager er feil, du bør stå på ditt og kreve ny datamaskin etter 30 vanlige dager. Ring gjerne forbrukerrådet og opprett en sak, så står du sterke mot din forhandler 4-6 uker er rimelig tid etter FTUs praksis på området. Dersom man får en utlånsmaskin med samme spesifikasjoner og programvare har de faktisk godtatt opptil 10 uker som rimelig tid, siden utlånsmaskin førte til at reparasjon ble gjennomført uten vesentlig ulempe. 30 virkedager vil si 6 uker, noe som er å strekke seg til maks mulige tid, men kan fortsatt kalles holdbart ut fra gjeldende praksis på området hos FTU. Å opprette en sak hos Forbrukerrådet for å "presse" forhandler er liten vits. Det tar gjerne noen uker før Forbrukerrådet sender noe brev, og de har uansett 2 ukers svarfrist før de sender en purring med 2 nye ukers svarfrist. Om maskinen så er tilbake hos kunden innen denne tiden går de som regel inn for et forslag om at man bør avslutte saken som løst. De aller fleste forhandlere vet dette, og lar seg ikke presse så lett ved at noen nevner Forbrukerrådet. Siden butikken nevner kreditering etter 30 dager har de mest sannsynlig en avtale med leverandør/produsent. Hva slags maskin er det du snakker om her? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) min laptop for et par maskiner siden var fra elkjøp som trengte service, deres policy når maskinen ikke var klar 21dager etter innlevert(ikke 21virkedager) uansett grunn fikk kunden velge en ny laptop i samme prisklasse som jeg da gjorde og fikkk en bedre maskin isteden. synest de hadde en usedvanlig bra policy for elkjøp og være, orginale maskinen min var 5k så når jeg skulle velge erstatning sa selgern de satte en ned fra 7k til 5.5k på salg neste uken som jeg da fikk i erstatning. nå sa ikke du hvor din masin var kjøpt eller levert inn, men sender de til f.eka infocare måler ikke de tiden på samme måte som resten av verden og vi snakker måneder ikke uker. men de fleste verksted sliter med deler og arbeidsmengde hvert år etter skolestart siden elever/studenter gjerne ødelegger pcn og blir ikke sendt inn før skolestart når faktisk behov for maskinen igjen. skulle tro de klarte se et mønster når det er samme hvert år.... Endret 29. september 2009 av cruzader Lenke til kommentar
farballa Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Hei! Det med 30 virkedager er feil, du bør stå på ditt og kreve ny datamaskin etter 30 vanlige dager. Ring gjerne forbrukerrådet og opprett en sak, så står du sterke mot din forhandler 4-6 uker er rimelig tid etter FTUs praksis på området. Dersom man får en utlånsmaskin med samme spesifikasjoner og programvare har de faktisk godtatt opptil 10 uker som rimelig tid, siden utlånsmaskin førte til at reparasjon ble gjennomført uten vesentlig ulempe. 30 virkedager vil si 6 uker, noe som er å strekke seg til maks mulige tid, men kan fortsatt kalles holdbart ut fra gjeldende praksis på området hos FTU. Å opprette en sak hos Forbrukerrådet for å "presse" forhandler er liten vits. Det tar gjerne noen uker før Forbrukerrådet sender noe brev, og de har uansett 2 ukers svarfrist før de sender en purring med 2 nye ukers svarfrist. Om maskinen så er tilbake hos kunden innen denne tiden går de som regel inn for et forslag om at man bør avslutte saken som løst. De aller fleste forhandlere vet dette, og lar seg ikke presse så lett ved at noen nevner Forbrukerrådet. Siden butikken nevner kreditering etter 30 dager har de mest sannsynlig en avtale med leverandør/produsent. Hva slags maskin er det du snakker om her? Asus V2s. Har ikke fått noe maskin på utlån. Har ikke opprettet sak hos forbrukerrådet, kun spurt dem om råd i forhold til hva jeg kan forvente av tidsbruk og utlånsmaskin. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 min laptop for et par maskiner siden var fra elkjøp som trengte service, deres policy når maskinen ikke var klar 21dager etter innlevert(ikke 21virkedager) uansett grunn fikk kunden velge en ny laptop i samme prisklasse som jeg da gjorde og fikkk en bedre maskin isteden. synest de hadde en usedvanlig bra policy for elkjøp og være, orginale maskinen min var 5k så når jeg skulle velge erstatning sa selgern de satte en ned fra 7k til 5.5k på salg neste uken som jeg da fikk i erstatning. nå sa ikke du hvor din masin var kjøpt eller levert inn, men sender de til f.eka infocare måler ikke de tiden på samme måte som resten av verden og vi snakker måneder ikke uker. men de fleste verksted sliter med deler og arbeidsmengde hvert år etter skolestart siden elever/studenter gjerne ødelegger pcn og blir ikke sendt inn før skolestart når faktisk behov for maskinen igjen. skulle tro de klarte se et mønster når det er samme hvert år.... Virker som om Elkjøp har en ganske grei måte å gjøre ting på. Er ANOVO som har service på min maskin. Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Anovo er da er mye bedre verksted enn Infocare. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 men så skal du virkelig gå inn for det også skal du klare bli dårligere enn infocare... Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det er nok stor forskjell på hva de forslkellige buttikene mener er "rimelig tid". Komplett mener at til og med rundt 2 mnd ikke er uten rimelig tid. Men finnes det noen FTU-dom som sier at 4 uker er makstiden på reperasjon? Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Det er nok stor forskjell på hva de forslkellige buttikene mener er "rimelig tid". Komplett mener at til og med rundt 2 mnd ikke er uten rimelig tid. Men finnes det noen FTU-dom som sier at 4 uker er makstiden på reperasjon? --------------------------------- bare les lengre oppe i tråden.... Endret 2. oktober 2009 av OlaOlablakken Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Det er nok stor forskjell på hva de forslkellige buttikene mener er "rimelig tid". Komplett mener at til og med rundt 2 mnd ikke er uten rimelig tid. Men finnes det noen FTU-dom som sier at 4 uker er makstiden på reperasjon? --------------------------------- bare les lengre oppe i tråden.... Men har du link eller mer info om FTU-dommen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg vil påpeke at dersom reparasjon av maskinen tar lang tid så har du krav på lånePC frem til reparasjonen er ferdig. Nøyaktig hvor lenge det må gå før du har krav på dette kan jeg ike si helt med sikkerhet (andre her på forumet har mye bedre kontroll på hva loven spesifikt sier), men over 1 måned er uten tvil utover grensen for dette. Så, i det aller minste har du krav på lånePC nå. Det er sikkert også noen grenser for hvor lenge maskinen kan være på reparasjon før du har krav på å få løst problemet / evt. ny maskin, men andre kan sikkert svare bedre på nøyaktig hvilke tidsfrister som gjelder i følge loven. Hvis du presser din rett til lånePC så er det sansynlig at de vil prøve å løse saken din snarest mulig ihvertfall, siden det bare koster dem mer å måtte gi deg en lånePC enn å ordne saken raskt i de fleste tilfeller. -Stigma Endret 2. oktober 2009 av Stigma Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Låmepc Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 nå sa ikke du hvor din masin var kjøpt eller levert inn, men sender de til f.eka infocare måler ikke de tiden på samme måte som resten av verden og vi snakker måneder ikke uker. Har en Fujitsu Siemens som har vært inne til rep. to ganger. Det tar 14 dager fra jeg sender maskinen inn til jeg har den tilbake. Og dette er Infocare. Det opereres med en servicetid på 5 - 10 dager pluss transport. Men dette er en maskin fra en Hjemme-PC ordning. Så det er mulig at de har en bedre avtale med dem. Men at FTU har godtatt en servicetid på opp til 6 uker synes jeg er horribelt. Ca 1 uke med transport avhengig av hvor man bor, så skulle de trenge nærmere 5 uker på seg til å få reparert maskinen. Er drøyt. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 har selv 24timers onsite avtale hos infocare, ringte de og fikk beskjed om sende en mail som de så brukte 6arbeidsdager på svare på. Lenke til kommentar
farballa Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Ringte Digital Impuls i dag og spurte om ikke dette nå begynte å ta litt vel lang tid. Han som tok telefonen mente da at det hadde gått så lang tid at jeg ville få pengene tilbake fra Asus og skulle ringe meg tilbake igjen i morgen om det når han hadde snakket med Asus. Ville ta en måned før jeg fikk pengene, så jeg ba og om en skriftlig garanti på at jeg faktisk får pengene. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) svarene jeg får fra verksted nå for tiden er at de sliter med skaffe deler så de regner 5-7uker. går utfra de ikke er eneste verkstedet som gjerne havner på etterskudd da. Endret 13. oktober 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå