Jack Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Hvorfor bør man bruke NTFS og ikke FAT32 på Win2000 og WinXP? Noen som kan gi et godt svar på det? Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Quote: On 2002-01-25 09:41, Jack skrev:Hvorfor bør man bruke NTFS og ikke FAT32 på Win2000og WinXP? Noen som kan gi et godt svar på det? Fordi det er et bedre filsystem som du blandt annet kan sette brukerrettigheter på filer og kataloger med, noe som du ikke kan med FAT32 Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Også er det et raskere filsystem. Når en fil blir fragmentert legger NTFS "header" (info om filens plassering, osv.)på hver del av filen, noe som fører til at OS finner filen raskere. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 NTFS har bedre sikkerhet og er mer stabilt.. den har innebygge feiloppretting.. den har bedre sikkerhet pga du kan legge brukerrettigheter på deler av harddisken.. Lenke til kommentar
dnivie Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Så hvordan konverterer jeg til NTFS fra FAT32 uten tap av data? Lenke til kommentar
SR1Data Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Trykk start velg kjør skriv convert c: /fs:ntfs Bytt ut c med den bokstaven som du til konvertere. Du blir bedt om å restarte windows. SR1Data.KonsulentTjenester. Lenke til kommentar
FSOL Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Disk ytelsen min gikk ned med ca 10-20% i Sisoft Sandr ved konvertering til NTFS. Vet at ikke sandra er det beste progget til å måle disk ytelse, men det gir uansett en indikasjon på windows ytelsen. Se forøvrig http://www.xbitlabs.com/storage/ata133-comparison/ Der har de også vesetnlig lavere ytelse i fat32 ved bruk av progget winbench. Lenke til kommentar
jlianes Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 NTFS er ikke raskere enn FAT32, men som flere har skrevet støtter den kryptering, sikkerhet ved tildeling av bruker rettigheter for tilgang på hdd noe som er viktig når du er koblet opp mot LAN eller internett. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 NTFS bruker også mindre plass på disken til filtabellen, så du får mer ut av en disk enn ved bruk av FAT32 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Men så er det ulempen hvis du får problemer, for da kan du ikke bruke disketter, pga at disketter bare bruker far32 og du må ha en fat32disk for å legge inn winXp/win2k. I allefall så har jeg hatt de problemene, og på grunn av det så har jeg nå gått over til fat32 pga at jeg har bare 1 hd på pc'en og har ikke noe slags form for backup på det. Så NTFS er absolutt å anbefale, men kommer du i problemer så kan det være vanskelig å rette opp og få en installasjon av NT-systemene. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Quote: On 2002-01-27 11:16, B|Real skrev:Men så er det ulempen hvis du får problemer, for da kan du ikke bruke disketter, pga at disketter bare bruker far32 og du må ha en fat32disk for å legge inn winXp/win2k.I allefall så har jeg hatt de problemene, og på grunn av det så har jeg nå gått over til fat32 pga at jeg har bare 1 hd på pc'en og har ikke noe slags form for backup på det. Så NTFS er absolutt å anbefale, men kommer du i problemer så kan det være vanskelig å rette opp og få en installasjon av NT-systemene. Det er feil! Disketter (Windows) formateres med FAT. Man må ikke ha en "FAT32"/FAT-diskett for å innstallere XP/2K... hvor har du fått det fra? Selvfølgelig bruker du den bootbare CD'en (som du har kjøpt) når du skal innstallere eller reparere. Har du ikke det, så finnes det faktisk nedlastbare boot-disketter til XP/2K som kan lese NTFS. Kommer du opp i den klemmen at OS har krasjet totalt og reinnstallasjon er eneste utvei, er det bare å boote med hvilken som helst diskett/cd og kjøre fdisk, slette NTFS-partisjonen, og opprette ny. There you go! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå