Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er denne siden lovlig?

V-by

Anbefalte innlegg

Fikk en melding på facebook om en side der du kan søke opp info om hvem som helst.

Den bruker infoen fra alle offentlige databaser og slikt etter som jeg skjønte.

www.iam.no

Siden går utrolig treigt nå, men kan de virkelig legge ut all den informasjonen om meg, uten mitt samtykke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt eg har fått med meg så skal datatilsynet sjekke opp i om de gjør dette i henhold til rettningslinjer og lovverk, og deretter ta en stilling til det. I utgangspunktet så snakker vi tross alt om informasjon som allerede er tilgjengelig via andre tjenester. Men eg kan forstå at folk reagerer. Det eg tror datatilsynet kommer til å se på er hvorvidt de sensurerer hemmelig informasjon(hemmelige adresser, telefonnummer osv) og om de er flinke nok til å gi korrekt bilde av vedkommende.

Sjekke meg selv og fikk både feil telefonnummer, feil adresse, feil informasjon rundt aksjer, næringslivroller men de klarte å finne statistikk basert på etternavnet mitt og finne korrekt stjernetegn. Så, i tittelen står det "Do you know who I am?". Åpenbart ikke. I tillegg tar det kortere tid å sjekke alle disse informasjonskildene selv enn å vente på den siden der. Horibelt treg! (ja, eg vet de har mye publisitet for øyeblikket)

Pent forsøk. Prøv igjen.

edit: De traff bullseye på stjernetegn.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Skulle tru de datatilsynet(?) er veldig imot dette?

Får få 4chan til å kjøre de ned.

Vil heller ikke ha masse info om meg selv liggende sånn. Heldigvis har jeg ikke lagt ut heller.

Anonymus ville knuse denne siden, men not your personal army og alt det der. Dessuten tror jeg lurkerne på 4chan vill være de beste brukerne av en slik side.

Aftenposten har en artikkel på denne.

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3286948.ece

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig så er dette ei side som bare har automatisert søket ditt på å søke på mange sider samtidig. Så med mindre denne sida har fått tilgang til opplysningar som ikkje ligger fritt ute på nett frå før så er nok ikkje denne tjenesta ulovleg.

Eg antar at tjenesten fungerer omtrent slik; du skriv inn søkeordet "Ola Nordmann" sida søker då på samme namnet på ei rekke sider som inkluderer gulesider og facebook.

Lenke til kommentar

Siden er jo forferdelig dårlig. Søkte på meg selv, og der var det i stor grad bare tulltull og feilaktige opplysninger og referanser.

Du skal ha et svært uvanlig navn (ikke ha noen navnebrødre overhodet, verden over) for at denne skal være effektiv. Hvis ikke, er det mer effektivt å bruke google og sortere personlig.

Lenke til kommentar

Har nå sett litt nærmare på sida og ettersom eg kan sjå så er ikkje dette akkurat imponerande.

I all hovedsak så består dette av at du får opp telefonnummer, adresse og kart som viser adressa til den personen du søker på. Med andre ord det samme som du får ved eit søk i gulesider.

Det einaste du får fram ekstra her, er at du får fram alderen til den du søker på.

Så denne tjenesten er nok kanskje litt betre om du skal søke fram telefonnummeret til ein person som du eigentlig ikkje veit så mykje om. Du kan nok klare å finne rett persone med denne tjenesten om du f.eks berre veit fornamn, bustad og ca alder. Men alderen er ikkje så vanskelig å finne andre plassar da.

Ellers så foretar sida eit vanlig google søk på personen du søker etter, samt at sida tar eit søk i skattelistene om du trykker på linken for det.

Det ser ut som at denne sida i stor grad baserer seg på at kvar enkelt brukar skal gå inn og laste opp bilde på sin profil samt kontrollere at opplysningane er korrekte. Så denne tjenesten kan kanskje ha eit potensiale for folk som har behov for at andre lett skal kunne finne dei på nett med kontaktinformasjon, men for alle andre så er dette ei ubrukelig tjeneste.

Lenke til kommentar
Kan jeg sende en e-post til disse, og be om at informasjon om meg skal bli fjernet fra siden deres?

Eller må jeg da kontakte bla telefonkatalogen, og bli fjernet derfra først?

Eller må jeg rett og slett få meg hemmelig nummer og adresse?

Etter som eg forstår så kan du ikkje kreve å bli fjrerna fra iam utan å fjerne deg fra telefonkatalogen først.

Denne sida gjer ingen ting som du ikkje kan gjere ved å bruke fleire søkemotorar og basert på kor treig sida er så er eg ganske sikker på at eg kan finne den samme informasjonen om ein person på omtrent samme tida.

Eit meir spennande juridisk spørsmål er om dei har lov til å tappe bandbredde fra andre nettsider for å frammstille søkeresultata som sine eigne.

Sidan søket i stor grad er basert på google så svidnler dei eigentleg google fra reklame inntekter som dei normalt hadde fått om du gjekk inn på google.com og der såg annonsane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...