Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk rapport hjelp


Anbefalte innlegg

noen som er gode i fysikk her? Trenger litt hjelp, lurte bare på om dere finner noe som helst feil ved denne rapporten. jeg har fått den tilbake flere ganger uten godkjenning. jeg har sett på andre godkjente rapporter, og jeg har omtrent like resultater. så kan dere være så snill å se om dere oppdager noe som helst feil? Tusen takk på forhånd ! :D

 

Måling av tyngdeakselerasjon (g)

Hensikt

 

- Hensikten var å finne en omtrentlig tyngdeakselerasjon g ved å la en tung gjenstand falle fra en kjent høyde h og måle falltiden t.

 

Utstyr

 

- Meterstav

- Stoppeklokke

- Fallapparat

- Elektrisk klokke

- Tempograf

 

Framgangsmåte

 

- Et lodd ble festet rundt et papirbånd og bandt dette til en tempograf. Når man slapp loddet, trakk loddet papirbåndet gjennom et spor, samtidig som en vibrator drevet av vekselstrøm setter et merke for hvert 1/100 s.

 

1. målte avstanden mellom de to første punktene som var tydelig målbare.

2. delte på tiden (1/100s)

3. målte hastigheten både i starten og på slutten av fallet. Akselerasjon finner man ved hjelp av en formel basert på storfart, sluttfart og tid.

 

A = v – v0/t

 

Topp: v = 0,0042m / 0,01s = 0,42 m/s

Bunn: v = 0,0053m / 0,01s = 5,3 m/s

 

A = 5,3 m/s – 0,42 m/s / 52 * 0,01 s = 9,3846 m/s2 = 9,39 m/s2

 

Sjekk: s = ½ *g * t2

 

s = ½ * 9,39 m/s2 * (0,52)2

 

s = 1,27m

Papirbåndet i virkeligheten: (s i virkeligheten ble målt 1,37m)

Teorien sier at tyngdeakselerasjonen (g) er 9,81 m/s2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo ingen teori med, man tar vanligvis med relevant teori til forsøket.

 

er du klar over at du har skrevet "storfart" i rapporten? hva er det? høres ut som det er start fart det er ment.

 

skjønner ikke helt forsøket men har du valgt positiv retning for fart?

 

var en ganske kort rapport du har skrevet og da regner jeg med at du går på vg2 realfag.

 

Når du stryker på denne rapporten så mange ganger så er det noe duhar gjort feil i regningen din eller at du kommer med noe som strider i mot naturlovene. spør lærern din. du har krav på hjelp.

 

Kor e konklusjon din?

 

oppsett for rapport.

forside med overskrift

*hensikt

*teori

*utstyr

*gjennomføring/framgangsmåte

*resultater

*feilkilder/usikkerheter

*konklusjon

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Du har jo ingen teori med, man tar vanligvis med relevant teori til forsøket.

 

er du klar over at du har skrevet "storfart" i rapporten? hva er det? høres ut som det er start fart det er ment.

 

skjønner ikke helt forsøket men har du valgt positiv retning for fart?

 

var en ganske kort rapport du har skrevet og da regner jeg med at du går på vg2 realfag.

 

Når du stryker på denne rapporten så mange ganger så er det noe duhar gjort feil i regningen din eller at du kommer med noe som strider i mot naturlovene. spør lærern din. du har krav på hjelp.

 

Kor e konklusjon din?

 

oppsett for rapport.

forside med overskrift

*hensikt

*teori

*utstyr

*gjennomføring/framgangsmåte

*resultater

*feilkilder/usikkerheter

*konklusjon

 

Ja, haha, merket ikke det, mener STARTfart selvsagt :p

Men det som er greia, læreren er mest opptatt av regningen, resten av rapporten mener er grei, læreren min er streng, gir meg rapp. tilbake uten noe tilbakemld. skjønner ikke... Se på selve regningen, det er klagd på at jeg målte startfarten lik 0, dette er riktig eller galt?

Lenke til kommentar
Når du stryker på denne rapporten så mange ganger så er det noe duhar gjort feil i regningen din eller at du kommer med noe som strider i mot naturlovene. spør lærern din. du har krav på hjelp.

Det er fult mogleg å motbevise ved hjelp av Pasco-loggar (elektronisk målar) i fysikk 1. Det gjorde me i fjor då tyngda sin akselerasjon var over 11 m/s^2. Ingen av fysikklærarane kunne forstå kva som var feil, så alle som konkluderte med feilmålingar truleg var grunnen til dette fekk godkjend... Resultata gjer sjeldan på vidaregåande skule at ein rapport ikkje blir godkjend, det er diskusjonen rundt kvifor ein ikkje får heilt perfekte tal som er viktig.

 

Til trådstartar: rapporten er rett og slett for kort. Du har ikkje med konklusjon/diskusjon av resultata, nemner ikkje feilkjelder og eg får inntrykk av at denne øvinga vil du bli ferdig med så fort som råd er. Rapportar treng og forklaring, slik at dei som ikkje kan fysikk forstår det! Du bør ha med illustrasjonar der du forklarar kvar dei ulike punkta er. Du bør og skrive kva du gjer, ikkje berre skrive "tilfeldige" tal og formlar.

 

Hadde eg skrive ein slik rapport i fysikk 1 trur eg ikkje læraren min hadde orka å sett på den ein gong før eg fekk den i retur.

 

edit: Det er ikkje for å vera frekk eller noko, men rapporten har etter mitt syn diverre ikkje den standarden som krevst av ein rapport for å bli godkjend.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

men det som er greia, er at de andre elevene som har skrevet rapp., har omtrent like lang om ikke kortere rapport enn meg, og de har fått godkjent, også har jeg i senere tid nesten bare skrevet av rapp. og resultatene til de som har fått godkjent. Lurer på om læreren misliker meg og bare kverulerer. Men han setter vekt på resultatene, alt annet var riktig. Hjelp?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...