Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har foreldre rett til å få oversikt over mine skoleprestasjoner?


RainbowLady

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mine foreldre fikk i begynnelsen av året egen login til SkoleArena, hvor lærerene legger ut hva vi har fått på prøver, andre karakterer, anmerkninger, fravær og slike ting.

 

Jeg har null fravær, ingen anmerkninger, og kun 5-ere og 6-ere på skolen hittil i år. Gikk ut av ungdomsskolen med 5,8 i snitt.

 

Om jeg hadde slitt på skolen og ikke gjort jobben min, hadde jeg skjønt det. Men jeg gjør det bedre enn de fleste, jobber hardt og får uttelling for det. Derfor synes jeg det er urettferdig og irriterende at mine foreldre kan gå over mitt hode på denne måten. Mange vil sikkert vite hvorfor og slikt, men jeg har egentlig ikke så veldig lyst å gå inn på det. Håper dere er tilbøyelig med hjelp allikevel.

 

Noen som har noe håndfast jeg kan legge frem for kontaktlæreren min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh? Har du 5,8 i snitt burde du printe ut karakterene dine og henge de opp på alle vegger du finner. Har du alikevel en utrolig sterk trang for privatliv kan du spør foreldrene dine om å stole på deg og respektere ditt privatliv. Men er du under 18 år er det vel begrenset med hva du kan gjøre. Forstår ikke problemet for deg, men dette er garantert et tiltak for å gjøre foreldre oppmerksome på eventuelle problemer med motivasjon osv hos barna sine. Det er tross alt et veldig høyt frafall fra utdanning hos unge.

 

Egentlig.. bli 18 år. :D

Lenke til kommentar
Eh? Har du 5,8 i snitt burde du printe ut karakterene dine og henge de opp på alle vegger du finner. Har du alikevel en utrolig sterk trang for privatliv kan du spør foreldrene dine om å stole på deg og respektere ditt privatliv. Men er du under 18 år er det vel begrenset med hva du kan gjøre. Forstår ikke problemet for deg, men dette er garantert et tiltak for å gjøre foreldre oppmerksome på eventuelle problemer med motivasjon osv hos barna sine. Det er tross alt et veldig høyt frafall fra utdanning hos unge.

 

Egentlig.. bli 18 år. :D

Er ikke alltid det er jævlig kult å ha nesten perfekt snitt vetdu ; ) (selv om det utvilsomt er flest positivt sider ved det)

 

til TS: Hva med å legge in et URL-filter i routeren deres hjemme? (Satser på at foreldra dine er n00bs :p) evt. kjøre en så hyppig passordrotasjon at foreldrene dine ikke kommer inn uten at du må gi dem passordet : ) (Pass på at det er DITT mob nr./DIN e-post som er registrert, så er d du som får engangs-passord hvis de prøver "glemt passord")

 

++++

 

Bare hold dem unna til du blir 18, da sier du gi faen! : D

Endret av Newklear
Lenke til kommentar

Iht barneloven har du rett til å velge utdannelse selv etter fylte 15 år. Denne retten tolkes ikke slik at du er eneansvarlig for resultatene dine. Foreldrene dine har fortsatt rett og plikt til å ta valg for deg i personlige affærer inntil du fyller 18 år. Med denne plikten følger det en rett til informasjon. Denne informasjonen kan ikke du nekte dem uten at det er spesifikt nevnt i loven (helsehjelp bl.a.).

 

Om de ikke kommer inn på SkoleArena selv kan de alltids ringe skolen og få den samme informasjonen derfra.

 

Hvis du forsøker Newklear sin løsning får du bare håpe at dine foreldre ikke er i den kretsen som ringer og maser på meg for å spørre om PC-hjelp. Jeg har en lei tendens til å legge inn "overraskelser" til barn som prøver seg på slike løsninger. :)

Lenke til kommentar

Slike ting som dette her kan føre til detaljstyring av strenge foreldre som kanskje klikker for at barnet deres "bare" får 4 på en prøve f.eks., selv om 4 igrunnen er en ganske bra karakter. Så, ja, jeg forstår deg godt TS. Selv om du gjør det svært bra, så liker du ikke at foreldrene dine kan se alt av karakterer, fravær o.l. Dette trengs ikke å forklares. Jeg hadde heller ikke likt det. Den tiden jeg gikk på skole, fikk foreldrene se karakterbok/vitnemål en gang i halvåret, slik har det alltid vært. Og det mener jeg bør holde.

 

SkoleArena burde droppes. Med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint at foreldre kan følge sitt barns akademiske prosess, av samme grunn som foreldre blir informert om det om barnet gjør noe ulovlig. Ganske enkelt fordi barnet ikke kan ta ansvar for hva det gjør og det derfor er opp til foreldrene å sende barnet på rett vei. Når du\dere blir 18 regnes des som at dere er selv ansvarlige for deres egne handlinger, og at dere er tilregnelige nok til å ta beslutningen selv. Men før da har du ikke engang retten til å stemme, fordi du er regnet som uskikket til å gjøre en milliondels forskjell i den norske politikken. Hvordan skal du da kunne ha ansvar selv for noe så avgjørende for resten av ditt liv?

Lenke til kommentar
Slike ting som dette her kan føre til detaljstyring av strenge foreldre som kanskje klikker for at barnet deres "bare" får 4 på en prøve f.eks.,

 

Agreed. Får jeg 3 burde jeg klare 4, klarer jeg 4 burde jeg få 5, klarer jeg 5 burde jeg fått 6' får jeg 6' kunne jeg også fikset noe, som å bruke mindre tid på pc - Når oppgavene som jeg evt. får 6 på er oppgaver som skal leveres på itslearning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...