g33ksn33k Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Hei! Jeg har et spørsmål angåendeDette. Vil dette tilsvare at jeg, en elev i 9. klasse kan ta f.eks Matte på videregående nivå? "Droppe ut" av Matte på ungdomskulen, for og så ta matte på videregående nivå? Er dette en vanskelig prosess? Er litt interessert i dette, så takker for svar! Mvh g33ksn33k Edit 1: Leif Endret 24. september 2009 av g33ksn33k Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg selv i tiende klasse, men har 1T matte nå. Jeg må gjøre begge leksene! både på ungdomsskolen og de leksene som jeg får på bjerkevideregående (matte 1t)... Blir for mye! Men jeg gir ikke opp*! Lenke til kommentar
ole-jakob Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Nei, du kan ikke droppe ut av matte fra 9.klasse og gå rett inn på videregående uten videre. For det første må skolen din ordne et samarbeid med en videregående skole slik at du får mulighet til å delta i undervisning. For det andre må du vurderes som god nok til å delta i undervisning der (faglærer og skolens rektor bestemmer dette). For det tredje må du fremdeles regne med å kunne bli trukket opp i eksamen (dette er ikke aktuelt for deg enda, ettersom eksamen skjer neste år for deg). Mest av alt bør du likevel tenke igjennom hvorvidt dette faktisk lønner seg for deg. Føler du at matten du har nå er alt for lett (Da bør du ligge på 6-er nivå og vel så det), blir det mer naturlig å gå et nivå opp og se hvordan du ligger an der. Klarer du også det uten problemer, er naturligvis videregående undervisning noe du absolutt bør vurdere. Lenke til kommentar
Elij Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Som andre allerede har sagt, skal du være svært flink for å ta 1T allerede i 9. klasse. Tok det selv i 10, og da falt de fleste av etterhvert. En viktig årsak var nok at vi bare fikk to timer i uka. Men dersom du virkelig kjeder deg noe ekstremt i timene fordi det er for enkelt, og gjerne ligger langt foran i pensum, så er det nok en idé å snakke med faglærer om muligheten til å ta fag på høyere nivå. Husk at det er snakk om et tilbud, og ingen rett. Kjenner mange som gjerne skulle fått muligheten, men som aldri fikk noe tilbud. Men, for all del: Prøv, dersom du tror du kan klare det! Fight4Lov3: Kenneth? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå