Gå til innhold

[Løst]feil 8-pins kontakt?

bIsk0p

Anbefalte innlegg

Hei,

Pga et impuls kjøp endte jeg opp med nytt HK, med det kjøpte jeg også en CPU og skjermkort. Når jeg fikk dette i hus, viste det seg at den gamle PSU'n jeg hadde liggende ikke passa. Derfor bestilte jeg denne. Den kom i hus i dag, sammen med to harddisker (ikke relevant..)

Det jeg nå finner ut, er at 8-pins kontakten i PSU'n (6+2-pins) ikke passer på HK. Det virker som at den lille ekstra delen (2-pins'en) er på feil side. Kabelen er sleevet og derfor ikke så lett å lytte på andre siden, men med litt makt gikk det seg til. Men når jeg gjorde dette merket jeg at mellom rommet ble for stort..

Her har du kontakten på HK;

494293.jpeg

Her har du kontakten fra PSU;

494294.jpeg

Hvis dere ser på HK, er kontakten noe slikt;

494302.jpeg

Mens ledningen fra PSU er slik;

494304.jpeg

Det jeg ser nå, er at denne kabelen kanskje er PCI-E kontakt (synes den ligner på en jeg hadde liggende som faktisk hadde tekst på seg)

Er det noen som kan oppklare dette for meg? Jeg forstår ingenting! Jeg fant forresten en kabel som passer i HK, men den delen som skal inn i PSU er feil! ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det ikke er 8pin PCI-E til skjermkortet du holder?

Og at din 8pin HK er en annen evt 4+4 pin.

På en side står det i info om den PSU, 1 x 4-pin CPU

Det er disse du skulle hatt 2 av, du har nok litt slapp PSU.

Det nederste bildet ditt ER 8pin pci-e kontakt.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg trodde at det var PCI-E (eller, det jeg konkluderte meg selv..) Men da ser det ut til at jeg IKKE har fått med lednigen til HK :(

Se om jeg finner noe liggende, evt så får amentio en mail!

Og den PSU'n skal bare dra en E5300 og HD3450, burde vel holde.. (?)

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt:

En 8-pins kontakt for hovedkort har rekker med 4x12V og 4x0V. En 8-pins kontakt for PCI-Express har 3x12V + 5x0V, hvor den siste avtagbare delen er to 0V. De er derfor ikke elektrisk kompatibel, så bryter man den inn er det i beste fall bare en kortslutning.

Siden hovedkortkontakten er rekker på 4x12V og 4x0V hvor 4-pins er 2x12V og 2x0V er de egentlig ganske kompatible mot hverandre og hovedkort tåler å kjøre med bare 4-pins. Om det ikke tåler det følger det mest sansynlig med en overgang. Akkurat hvor på kontakten pluggen skal settes spiller egentlig ikke noen rolle. Enten passer den, eller den passer ikke. Passer den uten makt er det ikke farlig å teste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...