Abigor Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) ”De ti bud” er en del av det helt sentrale grunnlaget for den kristne mytologien. Alle kan "de ti bud", og alle tror at dette er de viktigste levereglene Gud har gitt oss. Problemet er at vi alle har tatt feil. ”De ti bud” er en gedigen kristen bløff. Det er noen helt andre og mer absurde leveregler som er de egentlige ti bud. 2Mos 34,12-26 De egentlige ti bud 1. Du skal ikke ha andre guder enn meg 12 Ta deg i vare så du ikke slutter pakt med innbyggerne i det landet du kommer til, for at de ikke skal bli en snare for dere. 13 Dere skal rive ned altrene deres, slå i stykker steinstøttene og hogge ned Asjera-pælene. 14 Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han. 15 Slutt ikke pakt med dem som bor i landet! For de driver avgudsdyrkelse og ofrer til gudene sine, og når de innbyr deg, kommer du til å spise av deres offer. 16 Du vil ta koner til sønnene dine blant deres døtre, og døtrene deres vil holde seg til sine guder og få sønnene dine til å falle fra og dyrke deres guder. 2. Du skal ikke lage støpte gudebilder 17 Støpte gudebilder skal du ikke lage deg. 3. Du skal holde de usyrede brøds høytid 18 De usyrede brøds høytid skal du holde. I sju dager skal du spise usyret brød, som jeg har befalt deg, til fastsatt tid i måneden abib. For i måneden abib drog du ut av Egypt. 4. Alt som kommer først fra mors liv hører Herren til 19 Alt som kommer først fra mors liv, hører meg til, alle førstefødte hanndyr i buskapen din, enten det er storfe eller småfe. 20 Det første føllet som eselet får, skal du løse ut med et lam eller kje. Løser du det ikke ut, skal du bryte nakken på det. Hvert førstefødt guttebarn i slekten din skal du løse ut. Ingen må vise seg tomhendt for mitt åsyn. 5. Du skal hvile på den sjuende dagen 21 Seks dager skal du arbeide, men på den sjuende dagen skal du hvile. Om det så er i våronnen eller høstonnen, skal du hvile den dagen. 6. Du skal holde festen for hvetehøsten og festen for frukthøsten 22 Ukefesten skal du holde når du tar inn førstegrøden av hvetehøsten, og festen for frukthøsten når året er omme. 7. Tre ganger om året skal alle menn tre fram for Herren 23 Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud. 24 For jeg vil drive de andre folkene bort for deg og gjøre dine grenser vide, og ingen skal ønske å ta ditt land mens du drar opp og trer fram for Herren din Gud tre ganger om året. 8. Du skal ikke ofre blodet av Herrens slaktoffer sammen med syret brød 25 Du skal ikke ofre blodet av mitt slaktoffer sammen med syret brød, og påskefestens offer må ikke bli liggende til om morgenen. 9. Du skal bringe det beste av førstegrøden til Guds hus 26 Det beste av førstegrøden på jorden din skal du bringe til Herren din Guds hus. 10. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren. Den kristne bløffen om "de ti bud" Er de ti bud som de fleste av oss er kjent med kun en bløff? 1) Du skal ikke ha andre guder enn meg.2) Du skal ikke misbruke Guds navn. 3) Du skal holde hviledagen hellig. 4) Du skal ære din far og din mor. 5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. 7) Du skal ikke stjele. 8) Du skal ikke tale usant om din neste. 9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Endret 24. september 2009 av Abigor Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Selvfølgelig er det en bløff? Kommer jo fra Sci-Fi for dummies! >.< On-topic: Tolkninger av bibelen forandrer seg konstant, det kommer derfor ann på hvordan du ser på det og hvilke krav du stiller til at det skal være autentisk. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Selvfølgelig er det en bløff? Kommer jo fra Sci-Fi for dummies! >.< On-topic: Tolkninger av bibelen forandrer seg konstant, det kommer derfor ann på hvordan du ser på det og hvilke krav du stiller til at det skal være autentisk. De ti bud: "Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 7 Du skal ikke ha andre guder enn meg. 8 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, ikke noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 9 Du skal ikke bøye deg og tilbe dem og ikke dyrke dem. For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg, 10 men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud. 11 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn; for Herren lar ikke den som misbruker hans navn, være skyldfri. 12 Du skal gi akt på hviledagen og holde den hellig, slik Herren din Gud har befalt deg! 13 Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning, 14 men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du eller din sønn eller din datter, verken din tjener eller din tjenestekvinne, verken oksen eller eselet eller noe annet av dyrene dine, eller innflytteren i byene dine. Tjeneren og tjenestekvinnen skal få hvile, de som du. 15 Husk at du selv var trell i Egypt da Herren din Gud førte deg ut derfra med sterk hånd og utstrakt arm. Derfor har Herren din Gud befalt deg å holde sabbatsdagen. 16 Du skal hedre din far og din mor, som Herren din Gud har befalt deg, så du kan leve lenge, og det kan gå deg vel i det landet Herren din Gud gir deg. 17 Du skal ikke slå i hjel. 18 Du skal ikke bryte ekteskapet. 19 Du skal ikke stjele. 20 Du skal ikke vitne falskt mot din neste. 21 Du skal ikke begjære din nestes hustru. Du skal ikke begjære din nestes hus eller jord, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til." Det er de ti bud som Moses fikk skrevet på steintavler av Guds finger på fjellet. Er du i tvil, så les historien som man finner i 5 Mos 4-5 (der omkring). Jeg forstår ikke hvorfor dette skulle være en bløff. Disse budene er hva kristne referer til som "De ti bud". Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 2mo 34:28 5mo 10:24 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Selvfølgelig er det en bløff? Kommer jo fra Sci-Fi for dummies! >.< On-topic: Tolkninger av bibelen forandrer seg konstant, det kommer derfor ann på hvordan du ser på det og hvilke krav du stiller til at det skal være autentisk. De ti bud: "Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 7 Du skal ikke ha andre guder enn meg. *Snip* Det er de ti budene gud ba Moses om å knuse, før han fikk skrevet de nye riktige ti budene ^-- hvis ikke jeg husker feil. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Det er "Jeg er Jehova* din Gud" Må ikke overse tetragrammet. *Jehwah, Jehwih, Jahve, osv. Jeg bruker den alminnelige gjengivelsen av konsonantene som har vært i bruk i flere hundre år på norsk, engelsk, tysk, og flere. Endret 26. september 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Selvfølgelig er det en bløff? Kommer jo fra Sci-Fi for dummies! >.< On-topic: Tolkninger av bibelen forandrer seg konstant, det kommer derfor ann på hvordan du ser på det og hvilke krav du stiller til at det skal være autentisk. De ti bud: "Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 7 Du skal ikke ha andre guder enn meg. *Snip* Det er de ti budene gud ba Moses om å knuse, før han fikk skrevet de nye riktige ti budene ^-- hvis ikke jeg husker feil. Gud ba ham ikke om å knuse dem, han gjorde det instinktivt fordi han så isrealittene allerede hadde laget seg en avgud av gull (gullkalven) og holdt på å tilbe den, og han ble sint på Guds vegne. Han fikk de samme budene skrevet om igjen på to nye steintavler etterpå. Lenke til kommentar
LudvigVIII Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Denne linken burde forklare alt Lenke til kommentar
O3K Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Han fikk de samme budene skrevet om igjen på to nye steintavler etterpå. Nei. 2Mos 34,12-26 Ta deg i vare så du ikke slutter pakt med innbyggerne i det landet du kommer til, for at de ikke skal bli en snare for dere. 13 Dere skal rive ned altrene deres, slå i stykker steinstøttene og hogge ned Asjera-pælene. 14 Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han. 15 Slutt ikke pakt med dem som bor i landet! For de driver avgudsdyrkelse og ofrer til gudene sine, og når de innbyr deg, kommer du til å spise av deres offer. 16 Du vil ta koner til sønnene dine blant deres døtre, og døtrene deres vil holde seg til sine guder og få sønnene dine til å falle fra og dyrke deres guder. 17 Støpte gudebilder skal du ikke lage deg. 18 De usyrede brøds høytid skal du holde. I sju dager skal du spise usyret brød, som jeg har befalt deg, til fastsatt tid i måneden abib. For i måneden abib drog du ut av Egypt. 19 Alt som kommer først fra mors liv, hører meg til, alle førstefødte hanndyr i buskapen din, enten det er storfe eller småfe. 20 Det første føllet som eselet får, skal du løse ut med et lam eller kje. Løser du det ikke ut, skal du bryte nakken på det. Hvert førstefødt guttebarn i slekten din skal du løse ut. Ingen må vise seg tomhendt for mitt åsyn. 21 Seks dager skal du arbeide, men på den sjuende dagen skal du hvile. Om det så er i våronnen eller høstonnen, skal du hvile den dagen. 22 Ukefesten skal du holde når du tar inn førstegrøden av hvetehøsten, og festen for frukthøsten når året er omme. 23 Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud. 24 For jeg vil drive de andre folkene bort for deg og gjøre dine grenser vide, og ingen skal ønske å ta ditt land mens du drar opp og trer fram for Herren din Gud tre ganger om året. 25 Du skal ikke ofre blodet av mitt slaktoffer sammen med syret brød, og påskefestens offer må ikke bli liggende til om morgenen. 26 Det beste av førstegrøden på jorden din skal du bringe til Herren din Guds hus. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren. 27 Herren sa til Moses: «Skriv opp disse budene! For på grunnlag av dem slutter jeg en pakt med deg og Israel.» 28 Moses var hos Herren i førti dager og førti netter, og han smakte verken mat eller drikke. Og Herren skrev paktens ord, de ti bud, på tavlene. 29 Så gikk Moses ned fra Sinai-fjellet med de to lovtavlene i hånden. .... 32 Siden kom alle israelittene borttil, og Moses bar fram alle de budene Herren hadde gitt ham på Sinai-fjellet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Som de kristne i århundrer har blitt ført bak lyset med jule feiring og hvorfor vi feirer jul ser det sannelig ut som de har blitt ført bak lyset her også.. Så ifølge denne teksten ser det virkelige ti bud slik ut: 1. Du skal ikke tilbe noen annen gud, 2. Støpte gudebilder skal du ikke lage deg. 3. De usyrede brøds høytid skal du holde. 4. Seks dager skal du arbeide, men på den sjuende dagen skal du hvile. 5. Ukefesten skal du holde når du tar inn førstegrøden av hvetehøsten, og festen for frukthøsten når året er omme. 6. Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud. 7. Du skal ikke ofre blodet av mitt slaktoffer sammen med syret brød, 8. og påskefestens offer må ikke bli liggende til om morgenen. 9. Det beste av førstegrøden på jorden din skal du bringe til Herren din Guds hus. 10. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren. Temmelig intetsigende bud må jeg si og sikkert derfor de har blitt omskrevet også.... Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Han fikk de samme budene skrevet om igjen på to nye steintavler etterpå. Nei. 2Mos 34,12-26 Ta deg i vare så du ikke slutter pakt med innbyggerne i det landet du kommer til, for at de ikke skal bli en snare for dere. 13 Dere skal rive ned altrene deres, slå i stykker steinstøttene og hogge ned Asjera-pælene. 14 Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han. 15 Slutt ikke pakt med dem som bor i landet! For de driver avgudsdyrkelse og ofrer til gudene sine, og når de innbyr deg, kommer du til å spise av deres offer. 16 Du vil ta koner til sønnene dine blant deres døtre, og døtrene deres vil holde seg til sine guder og få sønnene dine til å falle fra og dyrke deres guder. 17 Støpte gudebilder skal du ikke lage deg. 18 De usyrede brøds høytid skal du holde. I sju dager skal du spise usyret brød, som jeg har befalt deg, til fastsatt tid i måneden abib. For i måneden abib drog du ut av Egypt. 19 Alt som kommer først fra mors liv, hører meg til, alle førstefødte hanndyr i buskapen din, enten det er storfe eller småfe. 20 Det første føllet som eselet får, skal du løse ut med et lam eller kje. Løser du det ikke ut, skal du bryte nakken på det. Hvert førstefødt guttebarn i slekten din skal du løse ut. Ingen må vise seg tomhendt for mitt åsyn. 21 Seks dager skal du arbeide, men på den sjuende dagen skal du hvile. Om det så er i våronnen eller høstonnen, skal du hvile den dagen. 22 Ukefesten skal du holde når du tar inn førstegrøden av hvetehøsten, og festen for frukthøsten når året er omme. 23 Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud. 24 For jeg vil drive de andre folkene bort for deg og gjøre dine grenser vide, og ingen skal ønske å ta ditt land mens du drar opp og trer fram for Herren din Gud tre ganger om året. 25 Du skal ikke ofre blodet av mitt slaktoffer sammen med syret brød, og påskefestens offer må ikke bli liggende til om morgenen. 26 Det beste av førstegrøden på jorden din skal du bringe til Herren din Guds hus. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren. 27 Herren sa til Moses: «Skriv opp disse budene! For på grunnlag av dem slutter jeg en pakt med deg og Israel.» 28 Moses var hos Herren i førti dager og førti netter, og han smakte verken mat eller drikke. Og Herren skrev paktens ord, de ti bud, på tavlene. 29 Så gikk Moses ned fra Sinai-fjellet med de to lovtavlene i hånden. .... 32 Siden kom alle israelittene borttil, og Moses bar fram alle de budene Herren hadde gitt ham på Sinai-fjellet. Dette er ikke det Gud skriver på steintavlene. Dette er hva Moses selv får i oppgave å skrive. Se her: "Herren sa til Moses: «Hogg deg ut to steintavler som er lik de første! Så skal jeg skrive på dem det samme som stod på de første tavlene, dem du slo i stykker." (2 Mos 34,1) Og så: "Herren sa til Moses: «Skriv opp disse budene (de du siterte)! For på grunnlag av dem slutter jeg en pakt med deg og Israel.» Moses var hos Herren i førti dager og førti netter, og han smakte verken mat eller drikke. Og Herren skrev paktens ord, de ti bud, på tavlene." (2 Mos 34,27-28) Budene som Gud ga Moses å skrive, var altså ikke nøyaktig de samme budene som Gud skrev på steintavlene, det står det jo svart på hvitt, det sier Gud selv indirekte i 34,1. Det behøver ikke å være så vanskelig dersom man leter for å finne svarene, og ikke feil. Er man oppriktig, ville man ikke så lett slenge med leppa og anklage Bibelens Gud for å være selvmotsigende, upresis og vilkårlig. Jeg tror det er slik det henger sammen at ateister så lett finner alle mulige logiske brister, mens de som faktisk tror eller er villige til å tro, ser logikken og helheten i det - ikke fordi de på alle bekostninger nødvendigvis vil ha rett, men fordi de oppriktig/helhjertet søker svar, og finner dem. Personlig, tror jeg det er Gud som lar det gå slik, og at det Peter skriver om at man ikke kan lese Skriftene foruten Den hellig ånd, er fakta (2 Pet 1,20-21). Kort sagt, at det har noe med ens innstilling fra før overfor Gud og Bibelen. Vil man ikke forstå, tvinger ikke Gud en til det heller. Såpass respekt har Gud for mennesket. Endret 26. september 2009 av Mennesket Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Vil man ikke forstå, tvinger ikke Gud en til det heller. Såpass respekt har Gud for mennesket. Ja, såpass respekt har han faktisk at han senere, etter deres død, vil brenne dem i en ildsjø i all evighet fordi de ikke trodde på ham... Vokn opp da er du snill, dette blir for dumt! Angående "mens de som faktisk tror eller er villige til å tro, ser logikken og helheten i det - ikke fordi de på alle bekostninger nødvendigvis vil ha rett, men fordi de oppriktig/helhjertet søker svar, og finner dem. " ... så har dessverre ikke dette noe med logikk å gjøre i det hele tatt, men hva man er villig til å akseptere som sannhet. De religiøse aksepterer og tror ALT bare det begynner eller slutter med gud men vi andre er skeptiske og kristiske til alt både med og uten gud. Det du mener er at du ikke vil se på andre alternativer som ikke har noe med gud å gjøre. Religion er ikke logisk, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Vær så vennlig å legg igjen off- topic hatten på hyllen i gangen.. Her diskuteres det "Hva er de ti bud".. Respekteres ikke denne meldingen av brukerne, så må jeg dessverre finne frem moderator "verktøyet" mitt... Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Vil man ikke forstå, tvinger ikke Gud en til det heller. Såpass respekt har Gud for mennesket. Angående "mens de som faktisk tror eller er villige til å tro, ser logikken og helheten i det - ikke fordi de på alle bekostninger nødvendigvis vil ha rett, men fordi de oppriktig/helhjertet søker svar, og finner dem. " ... så har dessverre ikke dette noe med logikk å gjøre i det hele tatt, men hva man er villig til å akseptere som sannhet. Jeg er egentlig ikke ute etter å kverulere, men jeg kan ikke annet enn å innrømme at du har et lite poeng der. F.eks. ville det logiske å gjøre i livet være å søke etter svaret på ens eksistens - ja, særlig i Bibelen, ettersom den lærer at alle som vil, kan leve evig og lykkelig i en langt høyere tilstand, dersom man gir sitt liv til Jesus og tror på Ham. Det er jo ikke logisk at mennesker av ren selvhevdelse og stolthet, ikke engang er villige til å vurdere et slikt tilbud, men vil heller leke samtidsvise og for gode til å engang tenke på det, og dermed heller dø for alltid enn å leve for alltid. Og hva om universet og livet faktisk ikke gradvis ble til av seg selv av ingenting? Da er det i så fall mer logisk og sikkert å leve et kristent liv i troen Jesus/Gud, om så det ikke var noe mer enn dette livet, for da risikerer man jaffal ikke å måtte bittert, bittert angre på det siden. Dette kalles å være på den sikre siden. Man har i så fall levd et bedre og lykkeligere liv, ikke nødvendigvis materialistmessig, men psykisk. Det er bevist innenfor forskningen at troende er lykkeligere enn ikke-troende mennesker, jeg mener å ha lest det i Illustrert Vitenskap. Og forresten, utrolig nok, kan jeg huske at vinnerspørsmålet i IllVit engang var: "Hvor stor er sannsynligheten for at Gud eksisterer?" Og jeg kan si deg at svaret de kom med, etter mye om og men og historie og masse skriving, var over 50 %, og det er jeg nesten bombesikker på. Jeg kunne ikke tro at de kunne regne på noe sant, og aller minst at de ville komme fra til et svar over 50 %, jeg husker jeg tenkte den tanken. Enten var det 51, 59, 61 eller 62 %. Jeg sier meg ferdig her. Vær så vennlig å legg igjen off- topic hatten på hyllen i gangen.. Her diskuteres det "Hva er de ti bud".. Respekteres ikke denne meldingen av brukerne, så må jeg dessverre finne frem moderator "verktøyet" mitt... Beklager, skrev mens du postet dette. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Innlegg som er med på å dra tråden off- topic er slettet. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå