Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med høytalere og cd-spiller

TheErvik

Anbefalte innlegg

Jeg har en polo 96' modell som jeg skal bytte høytalere og stereo på. De begynner å dra på åra nå for å si det sånn.

Må si at jeg er ganske færsk i dette gamet :whistle:

Skal bytte 2 høytalere på dashen, som er 10 cm i diameter.

Målet er vel å få bedre lyd :thumbup:

Men skjønner ikke helt hva jeg ser etter. På de høytalerne i bilen står det 15W og 45W, men når jeg ser på internett har de 45W og 180W (som denne: http://www.bilstereospesialisten.no/storef...2=34&c3=34)

Må man da ha forsterker å sånn da eller?

Hadde vært fint med litt hjelp til cd spillern også :w00t:

Så det var en annen her på forumet som så på denne: http://www.pixmania.com/no/no/2330156/art/...p;CodePromo=oui

Videoannonse
Annonse
Nei, den største verdien er Peak Power som sier hvor mange watt høyttaleren tåler, mens den minste verdien er selve watt-merket på høyttaleren.
Vel vel... høyttaleren kan tåle langt mer enn sine oppgitte Peak, Power, RMS-watt eller hva det nå er, så dét skal man ikke bry seg noe om. Det er bare egentlig bare en watt-effekt satt for å imponere uvitende sjeler med løs lommebok.

Det er ingen regel at høyttalereffekt og forsterkereffekt skal være så lik som mulig!

En høyttaler på 15watt kan gjerne spille både høyere og penere enn en høyttaler på 100 watt, det er andre ting som påvirker dette, og begge kan gjerne drives av en 1000watts forsterker uten problemer. Det er personen med kontroll over volumknappen som bestemmer høyttalernes levetid, ikke forsterkeren...

Viktigere er det å ha en god forsterker da, som kan levere ren og pen lyd så høyt man vil.

Spilleren din gir ca. 4x20 watt RMS og lar deg spille helt greit med vanlige høyttalere, som de du har linket til. Lydkvaliteten og oppnåelig volum blir dog langt bedre med en ekstern forsterker, da denne kan levere mer strøm og ha bedre styring på hva høyttalerne driver med, for å si det litt enkelt.

Og det er standard 4" i dashen på Polo ja.

Når det gjelder spillere, er det idag nesten enklere å gå utifra hva du trenger av utstyr; USB, minnekortleser, iPod-kontroll, Bluetooth... det meste er innen rekkevidde for selv en slunken lommebok.

Skarru ha en basskasse bak i bilen også?

Hvor mye penger har du tenkt å bruke tilsammen nå?

Endret av transmedia.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...