Gå til innhold

Paintball vs. Airsoft

Cruzative

Anbefalte innlegg

Dette er ein liten tråd om kva som er best av Paintball og Airsoft :p

PS: Husk å skriv koffor de syns kva som er best !

Min personlige favoritt er Paintball, fordi de er meir realistisk, lettare å finne ut om dei er "skudt" eller ikkje. omtrent samme pris, meir miljøvennlig :O , er vel kanskje litt dyrare, men du for meir "spenning" for pengane tykkjer eg.

Og om du skal ha skikkeli Airsoft burde du oppi 5000,- for gæveret. For eit skikkeli Paintball får du kjempemarkør til 3000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Airsoft er mer realistisk da våpnene faktisk er close til identiske med ekte våpen, mens Paintball våpen ikke er det. Du får heller ikke en kjempe markør til 3000,- da dette er noen av de dårligste innenfor paintball våpen. Liker selv paintball mye bedre, syntes det gir mye mer spenning enn hva airsoft gjør.

Lenke til kommentar
Airsoft er mer realistisk da våpnene faktisk er close til identiske med ekte våpen, mens Paintball våpen ikke er det. Du får heller ikke en kjempe markør til 3000,- da dette er noen av de dårligste innenfor paintball våpen. Liker selv paintball mye bedre, syntes det gir mye mer spenning enn hva airsoft gjør.

Det spørst kass markør enn har.. som f.eks RAM/RAP er jo heilt identiske til ekte.. for å få eit Airsoft våpen som ligna på eit ekte i minimum 3000,- i norske butikkar..

og ein av dei andre grunnane til at eg valgte Paintball ovanfor Airsoft var at de ikkje var noken i nærheten som spela Airsoft, alle spelte Paintball

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ta en tur innom www.nasf.no, kanskje du finner en klubb i nærheten?

Mer miljøvennlig? Njaaa, det har kommet noen ganske miljøvennlige kuler i det siste.

Airsoft er det man kaller en gentlemans sport, dvs at man må stole på motstanderen sin og at han tar treffene sine. I løpet av mine 5år som airsoft spiller, har jeg sjeldent opplevd at folk bevisst ikke tar treff. Det forekommer, men de blir også som regel konfrontert og evt ekskludert hvis de fortsetter.

Og leter du etter realisme, så prøv milsim. Har noen spill i Norge på 100+ spillere, hvor det er et ganske "realistisk" scenario som man følger. Her brukes alt fra eldre MB GW biler med 12.7 skyttere på taket, pickups med QRF teams osv osv.

Man har også større spill som Berget i Sverige, hvor det er 1000-1500 deltakere. Jeg var med i 2008 og det er noe av det tøffeste jeg har vært med på.

Link til noen filmer:

Berget 6

Og 5000kr for et AEG er ganske mye, tror du til og med kan få en GBB (med rekyl) for den prisen. Såkalte kinakloner har kommet inn på markedet de siste årene. Koster rundt 1000-2000kr for en rifle, og mange av dem er av relativt grei kvalitet også. Så det er ikke så dyrt som du tror.

En flaske med 3000bbs koster ca 100kr, vet ikke hvor mye 3000 baller koster?

Dog liker jeg også paintball en gang i blant, men må si jeg foretrekker airsoft framfor paintball. Dels fordi jeg syns det er morsomt å samle på kit (militært utstyr) og fordi jeg liker den lille realismen som er i det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Dette er ein liten tråd om kva som er best av Paintball og Airsoft :p

PS: Husk å skriv koffor de syns kva som er best !

Min personlige favoritt er Paintball, fordi de er meir realistisk, lettare å finne ut om dei er "skudt" eller ikkje. omtrent samme pris, meir miljøvennlig :O , er vel kanskje litt dyrare, men du for meir "spenning" for pengane tykkjer eg.

Og om du skal ha skikkeli Airsoft burde du oppi 5000,- for gæveret. For eit skikkeli Paintball får du kjempemarkør til 3000,-

hmmm... en airsoft børse til 5000??? da snakker vi systema eller liknende!

stikk innom www.luckyshot.mystore.no og ta en kikk.. helt ny nettsjappe som selger BILLIG airsoft utstyr av meget høy kvalitet!! 12-1300 kroner for ei børse er ikke dyrt... har holdt på med airsoft i mange år og handlet ifra mange, men aldri betalt så mye som 5 høvdinger for ei børse.. paintball derimot har jeg betalt 7500,- for ei børse.. og så koster det jo 20-25 øre pr ball.. + null realisme... nei Airsoft er tingen mener nå jeg.. kan virkelig anbefale luckyshot. meget billig og sykt god service.. leverer relativt kjapt også.. har ikke mange produkter enda.. men regner med det kommer!:)

Lenke til kommentar
Systema koster fort 10-12.000kr+++, desverre..

5000kr for en normal AEG er ikke usannsynlig, etter å ha regnet med interne og eksterne oppgraderinger.

Luckyshot der selger jo kun kinakloner...

jaja.. hvis du vil betale 5 laken for ei tilsvarende børse, så gjør du det..

jeg har kun gode erfaringer med kinakloner.. og bare dårlige erfaringer med japsekloner.

har holdt på aktivt med airsoft i 7-8 år nå.. og har hatt MYE forskjellig.. men har kun hatt 3 børser ifra japan.. (forresten produsert i kina de også) hadde 1 m4a1 ifra CA en mp5 ifra TM og en m4cqb ifra KA.. ALLE har gått istykker med et eller annet.. har pr dato 6 forskjellige børser av det du kaller kinakloner og ingen av dem har noensinne feilet..

hvis folk tror at Tokyo Marui, Classic Army og Knights Armament. m.fl. er produsert i Japan og at det er mye bedre enn kina, så er de naive.. japseklonene er produsert i kina gitt.. that's life.. det koster mindre for TM, CA og KA m.fl. å produsere i kina for så å shippe dem til japan og pakke dem om.. det er bissniss dessverre..

så hvorfor ikke betale mindre for samme kvaliteten?

jeg våger å påstå at min Jing Gong G36c med presløp og 150%fjær banker hva som helst på japsemarkedet uten større problem..

jeg har testet det..

samme prinsippet gjelder jo biler. VAG (Volkswagen, Audi Group) produserer jo samme bilene som skoda og seat.. har selv hatt en skoda octavia 1.8T 4x4 stv. 2004 som det står VAG i askebegeret på..

forskjellen på Audi og Skoda er jo kun prisen og designet. motoren min sto det VAG på tilogmed..

så hvorfor betale 100.000,- ++ mer for samme bilen??

jeg liker mine hardt tjente penger jeg.. så jeg undersøker litt før jeg kjøper..

bottom line is..

japsekloner og kinakloner kommer mest sannsynlig fra samme fabrikk.. eneste forskjellen er merket og noe design..

jeg velger heller dyre kinakloner enn overprisa japsekloner fra kina..

og det er kun av erfaring..

Lenke til kommentar

Etter å ha vært en del år i gamet selv, har jeg også sett og gjort opp mine erfaringer.

Klart, det lages fine kloner nå, men personlig vil jeg heller betale litt mer og vite at jeg får en børse som er lagd av et godt materiale og som ser fin ut. Akkurat som at noen betaler litt mer for å kjøre en BMW eller Audi framfor en Skoda, selvom en Ocatvia kanskje ville kjørt fra enkelte Audier og BMWer...

Nå er det uansett et par måneder siden jeg har spilt, så er ikke helt oppdatert på den fronten. Men jeg husker godt at man kom fram til at kvalitetssikringen hos disse klonene ikke er like god som f.eks G&P, KA og TM. Spesielt med delene, hvor noen var feilstøpt og generelt var av dårlig kvalitet.

Det er en grunn til at mange anbefaler Systema/G&P/Prometheus deler framfor Element.

Og om man ikke kan mekke selv, ender man uansett opp med å sende den inn til en mekaniker som en downgrade den, da en del kloner går over 350 eller 400. Spiller du for klubber utenfor NASF (med høyere fps grenser) så er jo ikke det et problem..

Men klart, er du en nybegynner så er det ikke vits i å gi så mye for en rifle.

Så er jeg også en som kjøper Mac framfor en HP maskin :shrug:

Lenke til kommentar

Har spilt paintball i snart 2 år snart og har aldri spilt airsoft.

Paintball +

Fordelen med paintball at det er NM og turneringer rundt om i Norge og verden. Det går ann og ha NM i paintball grunnet malinga (du ser når du blir truffet) imot setning til airsoft hvor du ikke ser det.

Paintball -

Dyre baller i forhold til airsoft.

Helst ferske baller.

Kan være hakket dyrere enn airsoft.

Mange sier at airsoft her mer realistiske våpen, men er det det?

Ja, men du får ganske mange realistiske våpen til paintball også.

Eks: http://www.bignews.biz/primages/T68_Splitf...intball_Gun.jpg

Men uten og ha prøv airsoft ville jeg ha valgt paintball. Grunnet malinga og større miljø enn airsoft.

Endret av oPRE
Lenke til kommentar

Det går veldig fint ann å ha turneringer i Airsoft også.. Her har du f.eks en turnering som har blitt arrangert en del ganger: http://www.hardballgrandtournament.dk/

Så det går helt fint.. Nå spilles det sjeldent turneringer i Norge, da måten man spiller på ikke legges opp til det.

Det er mange flere som baserer seg på rollespill o.l spill, istedefor rene "konkurransespill".

Nå er det etterhvert blitt et stort airsoftmiljø her i Norge, enda større i Sverige og et ganske stort i Danmark.

Vet ikke hvor mange det er som spiller paintball i Norge jeg? Men det er vel flere på verdensbasis..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

jeg er erfaren innen både airsoft og paintball, og dette er konklusjonen min:

paintball gjør mye vondere, dermed er man mer redd for å bli truffet - mer adrenalin og spenning. selve skytingen er mer spennende i paintball også på grunn av støyen.

airsoft handler mer om realisme, det vil si at våpen og utstyr skal være autentisk til hva ekte soldater bruker. sjelden man merker at man blir truffet, så får man ikke samme spenningen ut av airsoft som paintball. jeg syns airsoft er veldig gøy, men må innrømme at det er noe tamt.

prismessig ligger de nok ganske likt. bra paintballmarkører koster litt mer enn en bra airsoft rifle, men i gjengjeld bruker airsoftspillere gjerne mer på utstyr igjen. ammunisjonen i paintball er mye dyrere selvfølgelig.

alt i alt gir paintball mer action for penga. i tillegg er det mer normale folk som spiller paintball. har lagt merke til at det er en del særinger som spiller airsoft, ofte slike militærinteresserte som ikke har gjennomført førstegangstjenesten engang, men som likevel vil leke soldater. en annen ting jeg misliker med airsoft er alt maset rundt det å melde seg inn i klubber, kjøpe våpenmerker og slikt. for mye unødvendig dilldall bare for å leke litt krig i skogen hver søndag.

Endret av Vektarm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...