Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tilbakemeldinger på debattartikkelen min?

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde satt pris på et bar tilbakemeldinger på artikkelen min

Here it goes:

'' Ny teknologi, nye våpen

Det forsvinner aldri. Offeret ligger ute på nett selv om bildet slettes. Informasjon på nettet slettes ikke før etter veldig lang tid, og innen da kan bildet ha blitt plukket opp av pedofile voldtektsmenn. <--- [iNGRESS]

Digital mobbing er en helt ny form for mobbing. Når jeg sier at den er nye, mener jeg at den er like gammel som teknologien mobberen bruker for å trakassere offeret. Digital mobbing er feil bruk av teknologien, helt feil. Men det er ikke bare der barn ferdes at personer blir mobbet. I arbeidslivet blir mange personer angrepet, ikke voldelig, men med ordbruk. En undersøkelse i 2008 viset at en av 10 ansatte ved handelshøyskolen BI føler seg trakassert eller mobbet. Dette viser jo at mobbing foregår overalt til alle tider, men med forskjellige midler. Dette er foraktelig mot personer som ikke fortjener det. Den eneste gangen det er greit å mobbe er når man mobber en mobber. Mobbere fortjener å få samme mynt tilbake. Øye for øye, Tann for tann. Kjenne hvordan de ville tatt imot mobbingen, eller om de ville kjempet for sin selvstendighet. Jeg trur at mange som blir mobbet, undertrykket eller trakassert ikke tørr og stå imot mobberne. Det trur jeg er et stort problem.

Blogger kan brukes til å henge ut enkelt mennesker. Raskt og enkelt. Man kan slenge på et bilde å skrive ett stygt innlegg under som hele verden vil få glede av å se. Til og med barnebarna dine kan få æren av å ta en titt på din fortid via nettet om 50 år. Se på nakenbildene som de la ut på nettet mot din vilje i 7. klasse via MySpace. Det forsvinner aldri. Offeret ligger ute på nett selv om bildet slettes. Informasjon på nett slettes ikke før veldig lang tid, og innen da kan bildet ha blitt plukket opp av pedofile voldtektsmenn med vonde hensikter. Foreldrene dine kan snuble over bildet uten problemer. Det kan bli sendt rundt i e-poster, lastet opp i blogger og sendt rund via MMS. De har innsikt rett inn til hjertet ditt. De har sett deg helt alene. Uten en eneste tråd på den varme, ensomme kroppen din. Det tar sin tid før man kan vende seg til at andre person kan sitte å gjøre hva de vil med bildet, når de vil. Kanskje de trenger å snakke med noen? Eller kanskje de bare vil holde det for seg selv? Det er opp til hver enkelt. Mange vil sikkert fikse opp i sine egne problemer uten innblanding fra andre. Og noen vil ha det motsatte.

Mobbing fører også til problemer videre i livet. Kanskje føler du deg utsatt i en lang tid etter hendelsen. Kanskje får du vansker for å stole på andre person i livet ditt. Men nyere forskning viser at det som oftest er mobberen som får de største problemene. De havner oftere i fengsel enn andre. Selv om mobberen virker som han er glad og lykkelig er det ofte de som har problemer. De kan ha problemer i hjemmet, være usikker på seg selv eller får de lite oppmerksomhet av familien. Ofte blir du lagt til på et sosialt nettverk av mobberen etter endt skolegang, eller etter at du har sluttet i jobben din. Dette kan ofte være vanskelig, og kan støte på problemer for deg. Men da er det beste å la han være. Ignorer forespørselen.

Det vi nå vet er at nye teknologier fører med seg nye farer. De kan skade enhver og komme til å brukes feil av mange. Nå er det Internett, SMS og MMS som gjør den største skaden og sprer biler og tekst raskere. Mobilen og netter hjelper å holde mobberen anonym. Mobbing er foraktelig og bør jobbes mot, men det er ikke bare offeret som trenger hjelp i slike saker. Mobberen har helt sikkert problemer og mobbingen kan være ett rop om hjelp. Sikkert ikke den beste måten å si ifra på, men kanskje den eneste? Selv mener jeg at mobberne bør hva samme smaken tilbake, i hvert fall for en stund. Bare da får de kjenne på kroppen hvordan det er å bli utsatt for dette. La mobiler og internett brukes på riktig vis. La de lagre minnene dine, skaffe deg nye venner og bekjente og hjelpe deg videre i livet. La internett være fritt!

KILDER: http://no.wikipedia.org/wiki/Digital_mobbing og http://www.dn.no/karriere/article1403349.ece ''

Håper det ikke ble for rotete til å lese :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Digital mobbing er en helt ny form for mobbing. Når jeg sier at den er nye, mener jeg at den er like gammel som teknologien mobberen bruker for å trakassere offeret."

Tror kanskje den setningen høres bedre ut i hodet ditt enn den gjør i hodet mitt.

Det gjelder flere av setningene også. Der er en del stavefeil også.

Det blir kanskje litt rotete.

Du nevner at en løsning mot mobbere er å mobbe de tilbake. Det er vel ingen løsning jeg ville valgt, men du skriver jo en debattartikkel.

Lenke til kommentar

Ja, kanksje noen av settningene hørtes bedre ut til meg. Kan du nevne hvilke så skal jeg prøve å endre på de.

Ja, jeg mener at de burde få skjenne litt på det selv. Så kanskje de forstår hva å bli mobbet innebærer.

Takk for god respons!

EDIT: Endret settningen du nevnte med dette ''Digital mobbing er en helt ny form for mobbing. Ved digital mobbing brukes helt nye metoder, som for eksempel internett og mobiler''

Hva syns du om den?

Endret av atriC
Lenke til kommentar

Jeg vil si at artikkelen din preges av at du har bastante meninger uten at du i særlig grad underbygger disse nødvendig nok. Prøv å hold deg til en saklig argumenterende linje hvor du forklarer hvorfor du mener det du mener. Jeg vil også si at artikkelen preges av at du har en utstrakt bruk av korte setninger, noe som er med på å forsterke inntrykket.

Foreldrene dine kan snuble over bildet uten problemer. Det kan bli sendt rundt i e-poster, lastet opp i blogger og sendt rund via MMS. De har innsikt rett inn til hjertet ditt. De har sett deg helt alene. Uten en eneste tråd på den varme, ensomme kroppen din

I tillegg er det min personlige oppfatning formuleringer av denne typen ikke hører hjemme i en debattartikkel. Det lukter klisjé lang vei av "den varme, ensomme kroppen". En bedre formulering kunne for eksempel vært:

Dette kan også ramme den nærmeste familie. Uten forvarsel kan foreldre oppleve at bilder av deres barn er å finne på internett. Bilder de helst skulle ønske de aldri hadde sett.

For øvrig her du veldig mange relevante argumenter i teksten. Det er bra.

Endret av ole-jakob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...