Nedward Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Jeg hadde en liten "hendelse" bak datamaskinen min for et lite øyeblikk siden. Ledningen som går fra stikk til psu satt ikke helt fast i psu da jeg skulle slå på hovedbryteren. Desverre rakk jeg ikke å gjøre så mye før lysbue ut av vifta var et faktum. Så det jeg egentlig lurer på er om det er mulig at noen komponenter (spoler) i strømforsyningen kan motindusere store spenninger ved kontaktprell, eller var dette bare en helt tilfeldig hendelse?. Edit: PSU er forresten rimelig død, sikringen i huset går når jeg prøver å koble til igjen. Endret 24. september 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Nei, det skal enkelt og greit ikke skje. Når vi snakker om lysbue ut fra viften, hvor gikk denne lysbuen? Lysbuer går ikke bare rett ut i lufta. Vil egentlig heller tro at vi snakker om en sprengt kondensator som kan gi litt spektakulære effekter. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Nei, det skal enkelt og greit ikke skje. Når vi snakker om lysbue ut fra viften, hvor gikk denne lysbuen? Lysbuer går ikke bare rett ut i lufta. Vil egentlig heller tro at vi snakker om en sprengt kondensator som kan gi litt spektakulære effekter. Har prøvd å reklamere på strømforsyninga i dag. Selvfølgelig prøvde de i butikken seg med manglende rengjøring (var en del støv inni den), og de kunne fortelle at det sansynligvis ble avslag, og at jeg måtte betale for sjekken. Så jeg bestemte meg for å sjekke den selv. Og riktig nok var støvet synderen. Det viste seg at det var en effektmotsand som har blitt kortsluttet av støv (det lå et fastbrent lag med støv mellom loddepunktene. Kjipe greier, men så har jeg lært at det kankje er lurt å blåse/støvsuge strømforsyninga litt oftere enn aldri. Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hadde ikke gitt meg helt ovenfor selger. 1) innenfor garanti tid? innenfor reklamasjon? 2) Har du selv utsatt den for ekstreme forhold mtp støv? 3) Står det noe i underlaget du fikk med om rensing? Det jeg vil frem til er at ved normalt bruk og normale forhold skal ikke slikt skje. Svak konstruksjon! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hadde ikke trodd at støv har muligheter for å gi kortslutning. At det blir varmt, OK. Men sjekk denne, som fungerer: http://www.geocities.com/wtpodunck/dustypc.html Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Godt poeng! Desuten effektmotstanden brenner av? Skal en god del energi til for å få til det. Har vondt for å tro at en kortslutning via støv klarer å knuse en slik en, er snakk om statiske ladninger. Desuten vil det jo alltid finnes støv inne i slike. Er ikke dermed sagt at støv i psu er skyld i defekter. Reklamer på den! Husk at selger er den som må bevise at du er skyld i ødeleggelsen! Krev dokumentasjon på hvordan akkurat den komponenten kan ødelegges av støv om de prøver seg. Eneste problemet du kanskje får er at du selv har skrudd den opp og brutt garantien...:/ Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Støv i strømforskynere er en veldig vanlig måte de dør på. Det som skjer er at komponenter som ikke er koblet til kjøleribbene, men som blir varme, enten brenner av eller eksploderer (kondensatorer). Dette gjelder spesielt billige strømforskynere etter min erfaring. Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Nå sier han at dette var ved oppstart. Overoppheting kan tvilsomt være årsaken, selvfølgelig kan overoppheting over tid ha kødda det til, men igjen så skjedde dette ved oppstart. Transienter har man VDR for evt dioder. At den er billig hjelper heller ikke særlig på norges brilliante kjøpslov:) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Må si det var mange gode poenger. Jeg må bare presisere at dette var FØR oppstart, dette skjedde ved tilkobling i stikkontakt. Men nå er det uansett for sent, har allerede åpnet den og begynt å plukke deler. Så jeg har ikke akkurat noe å reklamere på lengre. Det som fikk meg til å annta at det var støv som kortsluttet, var at det var en støvklatt som var brent fast mellom loddepunktene. Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Tror nesten jeg kan garantere at støv ikke kan kortslutte for så å svi av en effektmotstand. Det er sikkert efektmotstandens død som har smittet over (blir grise varm). Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Nå sier han at dette var ved oppstart. Overoppheting kan tvilsomt være årsaken, selvfølgelig kan overoppheting over tid ha kødda det til, men igjen så skjedde dette ved oppstart. Transienter har man VDR for evt dioder.At den er billig hjelper heller ikke særlig på norges brilliante kjøpslov:) Akkurat på oppstart er da man belaster kondensatorene mest. Dersom de er skadet kan det være akkurat da de smelelr. Når det gjelder effektmotstander, så har jeg ofte vært borti at de kan se ødelagt/deffekt ut, men egentlig er det bare svidd støv som ligger på dem, og ikke noe skade. Endret 25. september 2009 av gxi Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Ja det kan det, men transient spenninger ødelegger ikke en effektmotstand. Men som du sier de kan ta kondensatorer. Jeg kan lite om PSUer, men jeg vil tro det stilles visse krav til de, hvorav transient test (men transienter langt over teoretiske transienter fra strømnett). Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Jeg tror altså ikke vi snakker om en deffekt effektmotstand her, heller ikke noe kortsluttet som følge av støv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå