zurre Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg har et Sony HD-kamera (heter vel HDR5E eller noe slikt), som tar opp i AVCHD-formatet. Bildene blir helt ok, men kameraet har et par ulemper, f.eks. lang oppstartstid, og verst av alt en alt for dårlig vidvinkel, som gjør at filming innendørs blir vanskelig. Får liksom bare med trynene til folk. Savner også zoomring og noe mer manuell kontroll. Vurderer samtidig å oppgradere speilrefleksen som er en EOS 350D. Det jeg lurer på er om noen har lyst til å komme med noen innspill på fordeler og ulemper med å rett og slett skrote videokameraet og gå for en EOS 500D, som kan brukes til begge deler? Da får jeg jo gleden av optikken jeg har til EOS'en også til film. Men er det andre forhold som gjør at denne løsningen ikke er å anbefale? Hvordan er det med manuell kontroll, hvitbalanse, fokus og slike ting? Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har et Sony HD-kamera (heter vel HDR5E eller noe slikt), som tar opp i AVCHD-formatet. Bildene blir helt ok, men kameraet har et par ulemper, f.eks. lang oppstartstid, og verst av alt en alt for dårlig vidvinkel, som gjør at filming innendørs blir vanskelig. Får liksom bare med trynene til folk. Savner også zoomring og noe mer manuell kontroll. Vurderer samtidig å oppgradere speilrefleksen som er en EOS 350D. Det jeg lurer på er om noen har lyst til å komme med noen innspill på fordeler og ulemper med å rett og slett skrote videokameraet og gå for en EOS 500D, som kan brukes til begge deler? Da får jeg jo gleden av optikken jeg har til EOS'en også til film. Men er det andre forhold som gjør at denne løsningen ikke er å anbefale? Hvordan er det med manuell kontroll, hvitbalanse, fokus og slike ting? Jeg tror 500D paser perfekt om du skal filme mer stasjonære ting som ikke beveger seg mye med tanke på avstanden til kamera. 500D vil ha et veldig smalt depth of field i forhold til andre dedikerte videokamera. Og siden 500D ikke har autofokus (som ikke fungerer optimalt) så kan det bli trøblete når du skal filme barn som løper rundt om kring eller når 17. maitoget går forbi. Lyd er vel også et tema. Har aldri hørt på et opptak fra 500D, men ryktene sier at lyden er ræva. 500D har akkurat de samme manuelle muligheten til video som med stillbilder med tanke på blender og lukker osv. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Vil bare skyte inn at i 1920x1080 (Full HD-modus) tar 500D kun opp i 20 bilder per sekund. Det blir for tynt - bildeflyten vil oppleves som hakkete. Om du kan leve med 1280x720 får du derimot 30 fps som er brukbart. 500D tar opp lyden i mono via innebygd mic, uten mulighet for å koble til en ekstern mic. Lenke til kommentar
zurre Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg tror 500D paser perfekt om du skal filme mer stasjonære ting som ikke beveger seg mye med tanke på avstanden til kamera. 500D vil ha et veldig smalt depth of field i forhold til andre dedikerte videokamera. Og siden 500D ikke har autofokus (som ikke fungerer optimalt) så kan det bli trøblete når du skal filme barn som løper rundt om kring eller når 17. maitoget går forbi. Lyd er vel også et tema. Har aldri hørt på et opptak fra 500D, men ryktene sier at lyden er ræva. 500D har akkurat de samme manuelle muligheten til video som med stillbilder med tanke på blender og lukker osv. Takk for svar! Forstår ikke helt det du sier om autofokus - er det fast fokus under opptakene? Hva med manuell fokus? Mulig det beste er å stikke på en fotobutikk og prøve litt... Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Det er ikke tradisjonell autofokus når du filmer nei, du må manuellt aktivere autofokusfunksjonen ved å holde inne en knapp på samme måte som du fokuserer før du skal ta bilde med kameraet. Autofokusen under video fungerer i tillegg veldig dårlig. Lyd er og et problem, du er avhengi av en ekstern mikrofon ellers fanges alle lyder fra kameraet opp på videoen, som fokusering o.l. Videofunksjonen på 500D er en kjekk tilleggsfunksjon, men jeg ville aldri latt det erstatte et dedikert videokamera hvis du filmer endel. Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 For å sjekke hvordan fokusen til 500D fungerer under filming kan du prøve å fokusere i "live view" i "live mode" (heter det ikke det da?). Så forstår du hvorfor mange mener fokus er tregt å upresist. Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Eller så kan han bare prøve å fokusere mens han filmer.. Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Eller så kan han bare prøve å fokusere mens han filmer.. Jaja.. men nå tenkte jeg om han ikke hadde 500D da... hehe Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Eller så kan han bare prøve å fokusere mens han filmer.. Jaja.. men nå tenkte jeg om han ikke hadde 500D da... hehe Han sier han har 350D, og den har ikke Live View heller. Men phax har konklusjonen riktig, at 500D ikke er noen erstatning for et videokamera til generell bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå