Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Minne eller hovedkort problem?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg håper noen som har en ide hvor problemet ligger, jeg får nemlig spordiske krash som peker mot rammen eller håndtering av rammen, men jeg blir ikke klokk på hvor egentlig problemet ligger.

Oppsett mitt er en ASUS P5Q for hovedkort og to OCZ DDR2 2GB Reaper Heat Pipe Conduit. PC2-8500

Jeg har testet rammen men Mentest og Windows Memory Diagnostic WMD, hvis jeg kjører rammen på en test pc så finner jeg ingen problem, men kjører jeg dem på ASUS P5Q kortet så oppdages det feil.

MEN.

Hvis jeg kjører en annen sett med DDR2 minne brikker, fire moduler på en 1GB på ASUS P5Q kortet så får jeg ingen feilmelding.

Med andre ord, problemet oppstår bare når jeg kombinerer ASUS P5Q og OCZ PC2-8500 minne brikkene.

I BIOSen har jeg konfigurert det slik at minne brikkene kjøres på auto, dvs ingen overklokking.

Så er det noen som har et forslag hva problemet kan være?

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å sett manuelt i bios DRAM Voltage til 2.1V, og timings til 5-5-5-18

Hei! Takk for tips men det hjalp dessverre ikke. Skal undersøke på Asus og OCZ sidene se om jeg finner noe som kunne indikere at kombinansjonen er ukompatibel.

Lenke til kommentar
Prøv å sett manuelt i bios DRAM Voltage til 2.1V, og timings til 5-5-5-18

Hei! Takk for tips men det hjalp dessverre ikke. Skal undersøke på Asus og OCZ sidene se om jeg finner noe som kunne indikere at kombinansjonen er ukompatibel.

En liten oppdatering.

Jeg har nå sett på flere forumer, bla. denne ASUS P5Q with OCZ 2GB PC2-8500 og det er vist nok flere som har samme problem som meg. Men dessverre kunne jeg ikke finne noen løsninger, men så fant jeg denne "notice" angående ustabile rammbrikker fra ASUS;

"The issue may be related to the voltage setting of your memory modules. The standard operating voltages of DDR2 and DDR3 memory modules, as defined by JEDEC, are 1.8V and 1.5V, respectively. However, some of the memory modules require higher operating voltage than JEDEC’s standards. In such case, the memory may sometimes not be able to function properly without enough voltage.

"When you encounter instability issue, please first check the operating voltage of your memory modules, and please manually set the memory voltage accordingly in the BIOS."

Jeg har testa med 2.1v på OCZ DD22 PC2-8500 1066mhz, men det vise seg at de krever 2.2v!! Ja, vi får se hvordan det går når jeg kommer hjem senere i kveld.

Endret av magua
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...