Sk!ppy Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hei. Jeg har planer om å kodet et bildegalleri, + fleksibelt bildegaller, dvs at jeg dedikerer en mappe til bilder + setter inn litt info i databasen. Jeg tenker da at vær bruker får egen mappe, og egne gallerier, f.eks: galleries/- user1/ - - Galleri/ - - Feriebilder/ - user2/ - LaCrouX/ - - Feriebilder/ - - Tilfeldig navn - System/ osv Noen som har en løsning på dette? Tenker mest på delen som laster opp bildene, da jeg har ikke store problemer med å kunne vise dem selv. Takk! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Jeg har planer om å kodet Noen som har en løsning på dette? Hva er det du egentlig vil? Hvis du lurer på hvordan man laster opp filer med PHP, så er dokumentasjonen et fint sted å starte. Med PHP 5.2 kom fine muligheter til å lage progressbar også. (Dog det er ganske vanskelig å implementere) Endret 24. september 2009 av Jonas Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Jeg vil kode Tenkte litt mer på hvilke måter som er best å kode det med, logisk liksom, hvordan det er best å sortere det o.l. iom. at det skal inn i databasen regner jeg med at vært enkelt bilde må ha et unik navn. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Vel, da så. Isåfall, glem mappestrukturen din helt. Gallerier og hvem de tilhører lagrer du i en database. Da får du i tillegg muligheten til å lagre masse fin metadata, f.eks. navn på galleriet, beskrivelse, osv. Og ja, filnavn må naturligvis ha et unikt navn, men dette kan du fint endre på. Dersom en fil ved navn x allerede eksisterer og en bruker laster opp en ny fil ved navn x, så kan du endre navnet på denne til f.eks. x (2) og beholde det originale navnet i databasen. Endret 24. september 2009 av Jonas Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Så hvordan skal da bildene legges? bare legge alle i en egen mappe? Kan ta veeldig lang tid å indexere denne mappen da? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Ehh, hva planlegger du å lage, neste store, internasjonale bildeopplastningstjeneste? Du kan fint lagre mange tusen bilder uten problemer. Jeg tør å påstå at det i praksis ikke er en begrensning i det hele tatt i forhold til hvor mange bilder du kan ha i samme mappe før det begynner å gå utover ytelse. Endret 24. september 2009 av Jonas Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Okei, Tenker bare noen tusen bilder ikke mye mer, heller mye mindre. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 har du noe forslag til hvordan tabellen kan utformes? tenker noe alà tablename: bilder id bildenavn description eier_id album_id location <- Skal peke mot user_images/*filnavn*H tablenavn: album id eier_id description ser det bra ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå