Gå til innhold

Rammelerret med integrert laptop

Anbefalte innlegg

Jeg fant en gammel laptop på loftet her om dagen og lurte på om ikke jeg kunne gjøre noe morro med den. Jeg har også et lerret på 100*50cm (et slikt man maler på altså) som jeg aldri blir enig med meg selv om hva jeg skal gjør med.

Tanken er et altså å integrere den gamle laptopen i dette lerettet (på en slik måte at den fortsatt er funksjonell) og bidrar på et eller annet vis til å berike kunsten jeg en dag (muligens) vil sjenke lerettet med.

Jeg skal prøve å lage en skisse av det jeg har tenkt, samt bilder av og litt mer utfyllende info om laptopen så snart jeg har tid.

I mellomtiden tar jeg mer enn gjerne imot råd og tips fra andre som har fiklet med laptoper før, gjerne også andre idéer til hva jeg kan gjøre for noe morro med denne gamle laptopen på kommentartråden man finner ved lenken under.

Kommentartråd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kommer en liten oppdatering!

Jeg har tatt en titt på PC'n og det viser seg at den fungerer tilsynelatende godt. Det er en mange år gammel Dell Latitude som huser hele 256mb minne og en lynrask pentium 3 prosessor, noe som burde få IMDB til å fungere knakende godt.

Bortsett fra at dette har potensialet til å bli flott veggpryd tror jeg den eneste funksjonen den kanskje kunne få (om den ikke bråkte så hinsides mye) er bildevisning og IMDB.

Bilde av Laptopen

En forklarende skisse av min idé

Hvis min skisse er vanskelig å tolke så er det tegnet en ramme (100*50cm) med en skjerm, tastatur, startknapp og en liten touchpad som vises på framsiden. Ved siden har jeg tegnet noe som kan ligne på et tre, som skal symbolisere er framtidig kunstnerisk krumspring fra min side.

For å oppklare eventuelle missforståelser: Nei, jeg mener ikke et lerret for lysbildeframvising eller for bruk sammen med projektor men et lerret til å male på. På bildet av framsiden kan man se at jeg har begynt å skisse noen Half-life 2 saker som det egentlig aldri ble noe av. Planen var å lage en liten HL-kollasj.

Lerretet forfra og bakfra.

Kommentartråd

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Time to dissect!

1.jpg

Da skal jeg fjerne det aller meste av det jeg ikke trenger.

2.jpg

Og den virker fortsatt.

3.jpg

Dette er omtrendtlig den plasseringen jeg hadde tenkt meg,det eneste som mangler er på-knappen samt høyre og venstre musknapp.

Planen er å få tak i en plate, aller helst av aluminium med tanke på vekt (dog det er prisen som bestemmer) og så ta hull hvor det trengs, skru det hele fast til trerammen som lerretet er festet til og deretter klippe og lime fast lerettet slik at det passer.

Av erfaring vet jeg at det er vanskelig å få fine ender på lerettet når det er klippet og brettet på plass, så jeg tror jeg vil satse på å lage noen deksler foran for å skjule kantene, slipt stål er vel det enkleste alternativet her.

Kommentartråd

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut hvor jeg skal få tak i og bearbeide metallplaten jeg skal bruke til å feste skjerm, tastatur og startknapp (samt resten som skal ligge skult bak lerettet) til lerettet.

Jeg skal lage en boks med dimensjonene 43*44*4 av en 1,5mm stålplate med som har én side åpen slik at alle sidene kan festes til trerammen til lerettet. Lerettet skal rett og slett snittes opp, brettes og limes på baksiden av denne metallboksen.

Her er en modell som forklarer hvordan denne boksen skal se ut (i prinsippet)

Nå gjenstår kun å lage en nøyaktig 3d-modell som jeg kan ta ut maskintegninger ifra og finne tid til å lage denne (relativt enkle) boksen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prosjektet har stoppet opp for øyeblikket, ingen tilgang til verksted og heller ingen tid til overs (jeg skylder på UKA). Men, jeg har i det minste funnet en flott liten startknapp jeg skal bruke!

WEB_ImagePLID123461_0Dim600x600SMWAbsSMHMinSTrue_0_largeA.Jpeg

Kilde

Dessuten tror jeg at jeg skal male maskintegninger av selve "lerret-PC'n" på lerettet, noe som kunne vært en artig vri!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...