Gå til innhold

Hva er bra backup system for private og små firmaer?

AKIRAx77

Anbefalte innlegg

Jeg liker 3 fulle kopier, fordi 1, jeg har plass, og 2 det gir meg muligheten til å gå tilbake en uke, 3 enkelt.

Til sist, nei, jeg har ikke hatt noen problemer med programmet, kjørt det snart et år. Nå har jeg ikke akkurat hatt behov for å kjøre noen restore av mine backups, annet enn at jeg har funnet igjen en og annen fil jeg har slettet ved feil, evt overskrevet. Og til nå har jeg ikke vært borti at noen av filene som er tatt backup av, har feilet eller blitt korrupte på noen måte.

Veldig bra ting du kommer med her!

Programmet ser ut til og dekke mine behov og jeg sitter og funderer på hvilken modell som passer best for meg.

Lener meg litt mot en 2 delt modell. Jobb laptopen min vil passe veldig fint under ditt system. utfordringen er at jobb mappen min er på 12 GB. Og ta en identisk kopi ukentlig høres ut som en veldig lang prosess. Grunnen er at jeg aldri vet når et prosjet er 100% ferdig. En levering betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke trenger og bygge videre på samme prosjektet 3 uker senere. Jeg tror også jeg må skille på "aktuelle kunder" og "tidligere kunder". Slik at fjernlagringen er for data som er viktig for umidelbar overlevelse om noe skulle gå galt. Og så fjerne dem der i fra når et prosjekt/kunde ikke er aktuelt lenger. Hvis ikke trenge jeg mer enn 100GB lagring. Som igjen betyr at jeg må ha et arkiv av disker for "cold storage" av prosjekter over mange år.

For privat pcene mine er det jo mest viktig og bare ha en kopi av bilder og private dokumenter. Ting som ikke ender seg så ofte. Så da går det nok fint med en "bare overføre endringer" modell.

Varj: Jeg tror det er trygt og si at med utgangspunktet i min første tråd snakker vi IKKE enterprise løsning. Men og kjøpe en 1TB NAS løsning og abonere på en remote storage for 120 kr i mnd er innenfor økonomiske rammer. Og sikker litt til om det skulle være nødvendig.

Trygghet til nettleverandører er et poeng. Men slik jeg ser det skal jeg ALDRI slette data jeg har lokalt. Så skulle de gå konk mister jeg ingeting. Odsene for at min lokal data og min valgte nettleverandør går dukken innenfor samme uke er minimal tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men husk også å holde orden på kopiene av hver enkelt bilde/fil. Om man sitter med fire kopier av samme fil, og jobber på den ene, mister oversikten, og så må rydde opp så er det fort gjort å overskrive endringer. Dette er spesielt om man har samme fil på flere maskiner.

Derfor har eg alltid alt eg trenger på en og samme plass, på nettverksdisken.

Lenke til kommentar

En alternativ løsning (for max 10 PC'er) kan være en boks basert på Windows Home Server, som f.eks. denne (3x1TB, 4TB max.).

Det er bortimot "zero configuration" og minimalt med "server maintenance".

Windows Home Server (WHS) tar seg av:

- nattlig backup av PC'ene. (kan vekke opp avslåtte PC'er)

* Enkelt å navigere i backup-folderne for å hente ut filer

* Ved diskcrash på PC'en kan man enkelt bytte disk og 'restore' fra serveren

- delte serverfoldere (med "duplisering" hvis man vil ha 2 kopier av filene)

- tilgang til foldere utenfra (hvis man slår det på)

- mulighet for plug-ins som tar backup til "the cloud" (KeepVault, JungleDisk)

- mm.

WHS er basert på Windows 2003 Server. På hver PC installeres "WHS Connector" som finnes for XP, Vista og snart Windows 7. (Både 32- og 64-bit.)

Lenke til kommentar
Men husk også å holde orden på kopiene av hver enkelt bilde/fil. Om man sitter med fire kopier av samme fil, og jobber på den ene, mister oversikten, og så må rydde opp så er det fort gjort å overskrive endringer. Dette er spesielt om man har samme fil på flere maskiner.

Derfor har eg alltid alt eg trenger på en og samme plass, på nettverksdisken.

Det er helt riktig, men det er noe jeg ikke har fortalt.

Jeg jobber som frilans multimediadesigner. Mitt kontor er min laptop. Jeg sitter ikke fast et sted og jobber mot en filserver. Jeg reiser rundt og sitter hos mine kunder. Så du har HELT rett i at man må ha tungen rett i munn. Men dette tror jeg anbefalte software gjør for meg ved og ha 3 kopier hvor siste slettes når en ny lages. Men det JEG må holde rede på selv er når en kunde/prosjekt skal arkiveres for godt. Slik at plassen blir frigjort på remote storage, men samtidig lagret på en arkiv disk.

AKIRA

Lenke til kommentar

Om du gjør rutine av å ta backup hver 3. natt f.eks, tar det ikke så mange timer.

Jeg tar backup av ca 35GB per i dag, økes for hver gang jeg tar flere bilder + div andre ting, og tar ikke mange timene hver gang.

Jeg tar backup hver søndag, tirsdag og torsdag. Passer meg bra i forhold til ting jeg driver med av hobbyer.

F.eks om jeg er ute på noe i helgen, og tar bilder, legger jeg dette inn på pcen når jeg kommer hjem søndag, og da blir det tatt backup av dette allerede første natt. Ellers føler jeg tirsdag - torsdag - søndag er passe intervall for meg og mitt bruk.

Men du gjør det smart i å ta å arkivere når ting er "ferdig". Men husk, aldri bare 1 dvd eller lignende, da dvd ikke akkurat trenger å være et stabilt medie.

Edit: For å presisere, aldri bare 1kopi på en dvd, for så å fjerne på nas/ekstern disk. Denne dvden trenger ikke å være lesbar om 2 uker (sannsynligheten sier at den er det, men greit å ha dekning).

Endret av lain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...