AKIRAx77 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Det virker kanskje som et banalt spørsmål med åpenbare svar. Men vær litt tålmodig med meg. Jeg driver et enkeltmannsforetak og jeg har privat data. Og ta backup er og bør være viktig. Men hva er den beste metoden/programmet/rutinen for sikker og langsiktig trygg lagret data? Det finnes som kjent mange løsninger. Men jeg synes fortsatt jeg sliter med og finne den beste og ikke minst...enkleste. Faktorer en backupløsning bør ha: Enkel og bruke - Dette handler ikke bare om hvordan man tar backup, men hvor tilgjengelig dataen er i ettertid. Krever det software, eller er mappestrukturen på disken forståelig av seg selv? Fremtidssikker - Hva er poenget med og ta backup om man 2 - 5 eller 10 år siden ikke får dataen ut igjen. Dette peker litt til punkt 1 over her da noen programmer lagrer data i custom strukturer som bare medfølgende program kan forstå. Kjøper man noe sært som funket i XP men hvor firma ikke har oppgradert akkurat den løsningen til feks Win7 så sliter man litt. Og fortsatt tenker jeg dere har noen klare svar. Men la meg liste opp noen erfaringer. Hjemme har jeg en NAS disk som kobles til min router via Ethernet for enkel og god backupløsning. Var planen. Men den krever både software for og funke og en del maskiner fant rett og slett ikke disken, hvor andre fant den uten problem. Hver maskin har jo en unik ID i lagringen. Hva skjer når maskinene ikke finnes mer pga de er solgt eller gitt bort? Så jeg tittet direkte på disken og fant en mappestruktur jeg ikke skjønte bæret av. Den lagret ikke min mappestruktur, men laget sin egen med navn som er veldig logisk for softwaren. Men hva skjer da om jeg er i en situasjon hvor softwaren ikke er tilgjengelig? For meg er det ikke brukervennlig. I jobb sammenheng bruker jeg den manuelle metoden. En ekstern disk som jeg overfører mapper til når prosjekter er ferdig. For meg gir det en logisk oversikt. Men det skaper utfordringer hvor det er vanskelig og vite/huske om siste versjon er overført. Og for ikke og nevne når en disk blir full og man skal fortsette på ny, hvordan unngå overlappende backup osv. Det er en tungvint metode. Så er det smarte løsninger som seagate sin versjon av timemachine. Som på papiret høres elegant ut...men som igjen har utfordringe med hva om 5 år? Vil den funke på Windows 9?? Hvis noen fortsatt har noen klare tanker om hva en god løsning er så spytt ut! Jeg må jo innrømme at jeg ikke har oversikt over alt som er der ute. Men dette er mine erfaringer og frustrasjoner og betenkeligheter. Finnes det en enkel, grei og bra måte og ta backup av mange maskiner mot en sentral disk som samtidig ikke binder meg til en unik propertiær løsning som gjør det vanskelig og hente dataen om 5 - 10 - 25 år? AKIRA Endret 24. september 2009 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Om man tenker på brann bør man generelt få dataene fysisk over i en annen bygging, evt hos en netttjeneste. Jeg har tenkt på dette en del i det siste ang bilde-backup. Foreløpig ahr jeg kun hatt backup innenfor husets 4 vegger, men vurderer andre løsnigner nå. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Meget godt poeng, og noe jeg glemte. Det som har hindret meg der er at i jobb sammenheng kan jeg jobbe med veldig store mengder data. Video og bilde filer i flere GB størrelses orden. Selv privat er vel min fotosamling på 3 - 4 GB (for ikke og nevne musikk). Men gode innspill her er også spennende! AKIRA Endret 24. september 2009 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Slik gjør eg det: - ukentlig full backup av alle maskiner til en nettverksdisk - daglig del-backup av maskiner til samme nettverksdisk - alt av bilder, musikk, filmer, dokumenter og filer lagres alltid på nettverksdisken, og kun her(enkelte unntak) - daglig speiling av nettverksdisken til en usb disk tilkoblet usb disken(samme størrelse) - daglig kryptert backup av dokumenter, filer og bilder til en ekstern netttjeneste(ca 23GB). Ryker nettverksdisken eller sletter ei fil så har eg alt på en USB disk(som står på samme sted). Ryker begge disse to(innbrudd, maks uflaks, brann, naturkatastrofe) så ligger det viktigste av alt(dokumenter, familiebilder og familiefilmer) på en ekstern lokasjon på andre siden av jordkloden. I sistnevnte tilfelle så kan eg ikke se for meg at eg kommer til å savne filmene eller musikken min, da det finnes langt viktigere ting i livet. Og det å måtte finne en måte å ha ekstern backup av 1TB med data som tas backup av noelunde regelmessig anser eg som urealistisk. Det viktigste kriteriet eg har satt når eg har kjøpt inn utstyret er at alt skal støtte de fleste plattformer, de mest populære protokollene og/eller være bygget på en åpen løsning(typisk at disken kjører Linux). På den måten kan alle maskinene mine se nettverksdisken og nettverksdisken klarer stort sett å kommunisere med det meste på utsiden av nettverket mitt(for backup). Og det er heller ikke krise om eg må bytte ut nettverksdisken da alt av programvare eg trenger for å nå den ligger i operativsystemene. Og det er nok her det største problemet ditt ligger. Typisk billigdisker som Netgear osv kjører egne løsninger hvor du er nødt til å installere programvare for å i det hele tatt kunne se disken. Noe som blir veldig upraktisk som du sikkert har oppdaget. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Hvilke produkter er det du så bruker for og få alt dette til og virke? Og hva heter nettlagringstjenesten du bruker? Hva vil du si alt dette koster ca i innkjøp og årlig drift? AKIRA Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Kjøpte i si tid en Buffalo Link Station og en Buffalo USB disk med lik størrelse. Disse kostet meg vel ca 2,5k i si tid. Har ikke hatt noen utgifter eller problemer med de siden da. Men de nærmer seg nå 5 år og er snart fulle så eg skal bytte de ut med noe større snart(ser for meg 1,5T-2T størrelsen). Av ekstern tjeneste har eg frem til i vinter brukt en kamerat av meg som "lagringsplass". Etter dette bytte eg til en server på jobb. Dette har da så langt vært gratis. For noen dager siden kjøpte eg meg en konto hos rsyncit.com for å teste dette. Dette koster ca 120kr måneden og gir meg 100GB med plass. Nettverksdisken min er da satt opp til å kopiere gitte mapper over til denne tjenesten. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Video og bilde filer i flere GB størrelses orden. Selv privat er vel min fotosamling på 3 - 4 GB (for ikke og nevne musikk). Disse vil kreve en del for å laste opp første gang, men kjøres den jevnlig trenger ikke oppdateringene bli så store. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Nettverksdisken min er da satt opp til å kopiere gitte mapper over til denne tjenesten. Er dette et NAS kabinett, eller snakke vi server som er på 24/7. For private må det jo være enklere og bare ha en NAS lignende sak som kan gjøre dette og ikke en dedikert maskin. AKIRA Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det er en enkelt liten boks med en disk i ja. Vurderer dette som er erstattning. Eller tilsvarende produkt. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 For noen dager siden kjøpte eg meg en konto hos rsyncit.com for å teste dette. Dette koster ca 120kr måneden og gir meg 100GB med plass. Nettverksdisken min er da satt opp til å kopiere gitte mapper over til denne tjenesten. Har nå sjekket ut min NAS disk. Det er en 500GB Synology. Den har en slik rsync funksjonalitet. Så det virker jo veldig lovende! Har du noen ord om hvorfor du valgte akkurat rsyncit.com og ikke noen norske tjenester? Jeg har lest en del om Microsoft SyncToy. Ved første øyekast virket det perfekt og akkurat hva jeg ser etter. Men etterhvert dukket det opp issues med stabilitet og korrupte filer kopiert til noen NAS disker. Så det jeg tror jeg leter etter nå er et meget enkelt program for XP/Vista som syncher valgte mapper til en nettverksdisk. Og så tar nettverksdisken og syncer det igjen videre til en type tjeneste som rsyncit.com Har noen andre erfaringer? AKIRA Lenke til kommentar
lain Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Enklere enn dette http://www.cobian.se/ blir det ikke etter min mening. Jeg tar backup til ekstern server 3 ganger i uken, og satt opp så den beholder 3 fulle kopierer maks, så den sletter den eldste kopien for hver backup og erstatter den med en komplett ny kopi. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Enklere enn dette http://www.cobian.se/ blir det ikke etter min mening. Programmet ser veldig interesant ut. Men hjemmesiden bygger ikke akkurat tillit. Utenom at du er fornøyd med programmet, har du gjort deg noen andre erfaringer? Noen gang den ikke har gjort jobben eller krasjet eller noe annet? Hvordan ser backupen ut? Er det identisk mappestruktur på backupserveren? Hvorfor har du valgt total kopi hvergang og ikke oppdatere endringer? AKIRA Lenke til kommentar
lain Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg har satt opp så den lager 3 helt "like" mapper som orginalen ja, hver kopi med de siste forandringene gjort i løpet av uken. Jeg liker 3 fulle kopier, fordi 1, jeg har plass, og 2 det gir meg muligheten til å gå tilbake en uke, 3 enkelt. Du kan alltids sette opp 1 full kopi + 2 kopier med endringer. Eller hva enn annet du måtte ønske. Det beste hadde så klart vært om jeg hadde 12 kopier, så jeg kunne gått 4 uker tilbake om det er noen filer som har blitt lagret feil, korrupte eller av andre grunner ikke er riktige i siste 2-3 backups. Forsåvidt enig i at hjemmesiden til cobian kanskje ikke går under flashy og avansert. Men gjerne ikke det man trenger heller. http://www.hardware.no/artikler/sikkerhetskopiering/27132/3 her har du forresten en liten omtale ifra hw.no om cobian, + et par alternativ om du ønsker det. Til sist, nei, jeg har ikke hatt noen problemer med programmet, kjørt det snart et år. Nå har jeg ikke akkurat hatt behov for å kjøre noen restore av mine backups, annet enn at jeg har funnet igjen en og annen fil jeg har slettet ved feil, evt overskrevet. Og til nå har jeg ikke vært borti at noen av filene som er tatt backup av, har feilet eller blitt korrupte på noen måte. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Har du noen ord om hvorfor du valgte akkurat rsyncit.com og ikke noen norske tjenester? Grunnen til at eg valgte rsyncit.com er hovedsaklig støtte for rsync. Rsync har eg brukt mye utenom og eg stoler helt både på stabilitet og sikkerhet. I tillegg fungerer det kjapt og man kan få det installert på alle Linux-bokser. Eg har lite erfaring med rsyncit.com, men eg klarte ikke å finne så mange andre med støtte for rsync, så derfor ble det disse i første omgang. Jeg har lest en del om Microsoft SyncToy. Ved første øyekast virket det perfekt og akkurat hva jeg ser etter. Men etterhvert dukket det opp issues med stabilitet og korrupte filer kopiert til noen NAS disker. På maskinene mine bruker eg Acronis TrueImage Home. Dette er kun for å ta backup av systemet. Alt av bilder, musikk og filmer ligger på nettverksdisken. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 vanskelig å gi et godt svar uten å snakke om pris. det er vanvittig forskjell på "god nok, hjemmebruk, billig/gratis" og "veldig bra, enterprise, dyr". Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Min største skepsis mhp nettleverandører er at man kan være trygg på at de er der imorgen. Dette må jo veies mot pris, men feks ville jeg stole på at google og kakkerlakker overlever det meste. Endret 25. september 2009 av Ekko Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Ser poenget ditt, men er dette egentlig så viktig? Vi snakker om backup her, og dette er kun noe du trenger dersom det skjærer seg med backupen du har lokalt. Og at huset ditt brenner ned samtidig som at leverandøren går konkurs er lite sannsynlig. Løsningen som settes opp må naturligvis gi beskjed dersom den feiler, slik at man får undersøkt hvorfor. Det vi egentlig snakker om her er en dumpingplass for filer, grovt forenklet. Nå har eg ingenting å utsette på Google eller andre leverandører sine tjenester, men eg ser ikke behovet for å måtte sikre seg mot at leverandøren går konkurs. Om man bruker leverandøren som et aktivt lagringsområde som er regelmessig i bruk så er saken noe helt annet naturligvis. Og som Varj er inne på så er det jo forskjell på pris og hva man egentlig er på jakt etter. Lenke til kommentar
lain Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Min største skepsis mhp nettleverandører er at man kan være trygg på at de er der imorgen. Dette må jo veies mot pris, men feks ville jeg stole på at google og kakkerlakker overlever det meste. Min største skepsis er å sikre data. Da i form av kryptering eller andre veier for å hindre at evt google eller andre kan gå inn og se på filene som har blitt tatt backup av. Nå er ikke det jeg har privat så veldig farlig sånn i den store sammenhengen, men ønsker fortsatt å ha full kontroll på hvem som har tilgang selv. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Ser poenget ditt, men er dette egentlig så viktig? Nei, som privatperson så tennekr jeg litt på slike ting som at "hvis jeg betaler 500kr for ett års lagring så føler jeg meg litt snytt om selskapet går konk etter noen mnd". I en bedriftssammenhegn er slike ting peanuts i forhold til datasikkerthet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Enig der, men da er det kostnaden som er fokuset. Ved å betale pr måned så er jo ikke det noe problem. I mitt tilfelle snakker vi om ca kr 120 pr måned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå