Gå til innhold

Hva menes det med gode kristne verdier?

Anbefalte innlegg

Det er ingenting galt i å nappe i løken, (onanere hvis du ikke skjønte det), det er både sundt, godt og deilig og en fin måte å bli kjent med egen kropp og egne begrensninger på. Men ikke ta meg på ordet, les selv!

Et øyeblikk lurte jeg på om det kom til å stå "prøv selv!"

Onan lot sæd gå til spille, så Gud "lot ham dø". En god kristen verdi er altså å drepe dem hvis handlinger du misliker.

Men når sant skal sies så handler nok historien om Onan egentlig om lydighet (adlyd eller dø, hilsen Gode Gud), ikke onanering eller engang sex.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Genesis (1.mos) 38:8-10:

"And Judah said unto Onan, Go in

unto thy brother's wife, and marry her,

and raise up seed to thy brother.

And Onan knew that the seed should

not be his; and it came to pass, when

he went in unto his brother's wife, that

he spilled it on the ground, lest that he

should give seed to his brother.

And the thing which he did dis-

pleased the LORD: wherefore he slew him also.

Kilde: Aut. King James Version, ei av dei mest brukte utgåvene av Bibelen.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Idiotisk er dette samme hvem bibel du velger, eller? :)

Dette, pluss en del annet, bryter jo totalt med hva som faktisk er sunt for mennesker. Det er IKKE sundt å leve i sølibat ihvertfall. Greit nok hvis en velger dette selv, da det kan være mange årsaker til å velge dette, men å gjøre det fordi en gud krever dette i boka si er og blir idiotisk.... Syntes jeg! Men det er tydelig at de "vise" menn i bibelen ikke hadde peiling på hvordan den menneskelige naturen er bygget opp. Som foreksempel at kvinner skal være underlagt menn... Hvorfor det liksom? Hva er galt med kvinner i forhold til menn liksom? Fordi de er laget av mannens ribben? :D

Lenke til kommentar
Idiotisk er dette samme hvem bibel du velger, eller? :)

Dette, pluss en del annet, bryter jo totalt med hva som faktisk er sunt for mennesker. Det er IKKE sundt å leve i sølibat ihvertfall. Greit nok hvis en velger dette selv, da det kan være mange årsaker til å velge dette, men å gjøre det fordi en gud krever dette i boka si er og blir idiotisk.... Syntes jeg! Men det er tydelig at de "vise" menn i bibelen ikke hadde peiling på hvordan den menneskelige naturen er bygget opp. Som foreksempel at kvinner skal være underlagt menn... Hvorfor det liksom? Hva er galt med kvinner i forhold til menn liksom? Fordi de er laget av mannens ribben? :D

Nja, du konkluderer fra en historisk bok til dagens forhold uten å ta høyde for visse forhold som kan være ulike i dag. Det er mange som gjør dette, og det viser egentlig at man ikke alltid tenker gjennom tingene fullt ut. Biblens tekster ble endelig kanoniset i år 397. Det betyr at tekstene er eldre enn dette, og ble til i et annet samfunn enn det vi har i dag. Opplagte begrep som vi tar forgitt i dag fantes ikke på den tiden, homofili er nok et eksempel på dette. (Dagens begrep var forskjellig med hva de mente med homofili den gangen). I dag er pedestri ikke en annerkjent praksis i siviliserte samfunn, og homofile er voksne personer som er sammen frivillige.

Man kan sammenligne det med Grunnloven, selv om den kun er fra 1814. Leser man den ordrett, så kan man fort komme på ville veier og få en gal oppfatning om hvordan samfunnet egentlig virker.

Det at man skulle leve i sølibat kan ha kommet med fordi man ikke ville ha for mange barnefødsler, men det er ren gjetting fra min side.

Glemte å skrive at oversettelsen som blir foretatt er også noe harmonisert, så våres versjon i dag er ikke lik den som ble kanonisert i år 397. (altså den norske)..

Lenke til kommentar

Det finnes egentlig ingen "kristne" verdier, det er bare vanlige verdier som de kristne har tatt til sin egen inntekt. Bare se på de 10 bud, de 3 første kan vel til nød kalles "kristne verdier", resten er universale verdier de fleste mennesker har uavhengig av hva de tror på.

Det burde faktisk være lov til å ha en verdi uten å bli assosiert med en spesiell gruppe mennesker og deres tro eller meninger. Er en (eksempelvis) automatisk kristen hvist en er imot abort eller dødshjelp? Jeg synes det er et problem at jeg ikke skal kunne få mene noe uten at en eller annen tulling som tilhører en gruppe skal kreve "eierett" på mine meninger og sette meg i bås.

Lenke til kommentar
Vil si at gode kristne verdier er ikke overdreven alkoholkonsum, ikke sex midt på gaten(som faktisk skjer her i Norge), ikke stygg ordbruk osv. Kort og greit synes jeg at kristendommen har hjulpet til å holde det norske samfunnet litt i tøylene. Selv om jeg ikke er religiøs i det hele tatt synes jeg folk godt kunne oppført seg litt mer "kristent", med å ikke ha sex med folk inpå utesteder osv.

Så du mener at dette er kristne verdier? Det kunne like gjerne vært muslimske, jødiske, osv...

Det finnes egentlig ingen "kristne" verdier, det er bare vanlige verdier som de kristne har tatt til sin egen inntekt. Bare se på de 10 bud, de 3 første kan vel til nød kalles "kristne verdier", resten er universale verdier de fleste mennesker har uavhengig av hva de tror på.

Det burde faktisk være lov til å ha en verdi uten å bli assosiert med en spesiell gruppe mennesker og deres tro eller meninger. Er en (eksempelvis) automatisk kristen hvist en er imot abort eller dødshjelp? Jeg synes det er et problem at jeg ikke skal kunne få mene noe uten at en eller annen tulling som tilhører en gruppe skal kreve "eierett" på mine meninger og sette meg i bås.

Enig! Det finnes ingen kristne verdier. Dette er ikke noe kirken kan ta patent på. Verdier er noe som er utviklet over tid fra vi reiste oss på to og gikk over de afrikanske slettelandet til i dag. Når det gjelder de 10 bud har alle religioner noe tilsvarende, så det blir litt søkt å kalle dette for kristne verdier.

Jeg mener at verdiene vi lever etter i dag, bygger på humane verdier. Humane verdier har i mange år påvirket kristendommen (og andre religioner) til å endre seg. Og godt er det! Hører stadig at toleranse, likeverd og frihet er den kristne kulturarv og det gis et sterkt inntrykk at dette er noe vi har hatt i flere hundre år. Men er det noe kirken ikke har stått for opp gjennom de siste hundre årene, så er det toleranse, likhet og åpenhet. Dette er først kommet på plass gjennom menneskerettighetene som nå er forankret i lovverket. Dette lovverket bygger mer på en human tankegang en religiøs tankegang.

Lenke til kommentar
Jeg mener at verdiene vi lever etter i dag, bygger på humane verdier. Humane verdier har i mange år påvirket kristendommen (og andre religioner) til å endre seg. Og godt er det! Hører stadig at toleranse, likeverd og frihet er den kristne kulturarv og det gis et sterkt inntrykk at dette er noe vi har hatt i flere hundre år. Men er det noe kirken ikke har stått for opp gjennom de siste hundre årene, så er det toleranse, likhet og åpenhet. Dette er først kommet på plass gjennom menneskerettighetene som nå er forankret i lovverket. Dette lovverket bygger mer på en human tankegang en religiøs tankegang.

Akkurat!

Men det hindrer ikke de religiøse å la religionen sin ta æren for både menneskerettigheter, yttringsfrihet og likestilling! Og dette gjør de til og med uten å rødme av skam over at de i alle år har gjort akkurat det motsatte, de har trampet over mennesker som ikke trodde som de og forbrutt seg mot samtelige menneskerettigheter, det fantes ingen yttringsfrihet i kristendommens storhets tid, da kirken var den instutisjonen som rett og slett ikke tålte kritikk og gladelig drepte for fote for å kreve retten for guden sin, for ingen skulle engang få yttre noe som lignet kritikk der nei.... og å ta æren for likestillingen er jo nesten kriminelt, da det er kristendommen som er årsaken til kvinne undertrykkingen, ingen andre!!!

Så dette er akkurat det jeg mener, at de såkalte "kristne" verdiene er noe de kristne regelrett rapper fra humanistisk tenkning. Ikke engang deres store helt jesus var i nærheten av de verdiene som heter menneskerettigheter, yttringsfrihet eller likestilling, tvert i mot hadde han ikke en dritt å si om slavehold eller noen av de sinnsvake påbudene, som jo er de EGENTLIGE kristne verdiene, som står å lese i GT!

På tide at noen sier i fra at disse "kristne" verdiene er rappet fra andre, akkurat som de rappet jesus sin burdag og la den til joule blotet!!! I dag vil jeg faktisk gå så langt at jeg vil påstå at det er de kristne som bruker humanistiske verdier i det daglige, da de fleste av de orginale kristne verdiene ikke er mulig å leve etter i vårt samfunn, om de noengang har vært det! De soler seg i feil verdier med andre ord.... :no: Som vanlig...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg sliter litt med å fatte interesse for det som har blitt sagt i tråden til nå. Men jeg synes det er et interessant spørsmål og vil gjerne bidra med mine tanker om et mulig svar.

Det du spør om er "hva er gode kristne verdier". Først tenker jeg vi kan ta for oss ordet gode. Eller snarere utelukke det: At kristne verdier er gode, eller at et utvalg av de skal være det, er åpenbart knyttet til en subjektiv forståelse av de gjeldende verdiene som gode. Og hva menes egentlig med "god"? Finnes det noe som bare er godt? For å bruke en kjent vending "aldri så galt at det ikke er godt for noe", dette tror jeg også gjelder omvendt, "aldri så godt at det ikke er ondt for noe". Vi kan altså neppe kalle noe for godt eller ondt.

Med kristne verdier, hvilke verdier menes da? Jeg tror at de som benytter begrepet du ønsker å få utdypet har forskjellige meninger om det, og dessuten ikke alltid har reflektert over det. Snarere tror jeg at "gode kristne verdier" brukes som et offensivt begrep for å ta avstand fra umoral, og oppfordre andre til det samme. Jeg tolker det altså som et politisk begrep, men samtidig noe pløsete. Det er litt på linje med "typisk norsk å være god". Du kan si det, men innholdet i setningen er ikke entydig definerbart. Så kan man spørre seg da, er begrepet likevel verdifullt? Kunst er jo også ofte abstrakt, men verdsettes likevel. "Gode kristne verdier" er kanskje et merkelig begrep, men det er her uansett og kanskje er det kommet for å bli. :)

Lenke til kommentar
Men det hindrer ikke de religiøse å la religionen sin ta æren for både menneskerettigheter, yttringsfrihet og likestilling! Og dette gjør de til og med uten å rødme av skam over at de i alle år har gjort akkurat det motsatte, de har trampet over mennesker som ikke trodde som de og forbrutt seg mot samtelige menneskerettigheter, det fantes ingen yttringsfrihet i kristendommens storhets tid, da kirken var den instutisjonen som rett og slett ikke tålte kritikk og gladelig drepte for fote for å kreve retten for guden sin, for ingen skulle engang få yttre noe som lignet kritikk der nei.... og å ta æren for likestillingen er jo nesten kriminelt, da det er kristendommen som er årsaken til kvinne undertrykkingen, ingen andre!!!

Både Calvin og Luther var kritikere av kirken så vidt jeg husker, uten Luther så hadde det ikke vært noen reformasjon. Det som den reformerte kirken uten tvil kan ta æren for er utdannelsessystemet, den protestantiske fyrsten utdannet sine undersåtter slik at de kunne lære sin katekismus. Selvfølgelig var ikke all denne praksisen heldig sett med dagens øyne, men fortsatt så var det starten på et samfunn der man i det minste hadde borgere som kunne lese (og til en viss grad skrive). Uansett så er dette en off- topic diskusjon og vi kan eventuelt ta den i en annen tråd.

Så dette er akkurat det jeg mener, at de såkalte "kristne" verdiene er noe de kristne regelrett rapper fra humanistisk tenkning. Ikke engang deres store helt jesus var i nærheten av de verdiene som heter menneskerettigheter, yttringsfrihet eller likestilling, tvert i mot hadde han ikke en dritt å si om slavehold eller noen av de sinnsvake påbudene, som jo er de EGENTLIGE kristne verdiene, som står å lese i GT!

På tide at noen sier i fra at disse "kristne" verdiene er rappet fra andre, akkurat som de rappet jesus sin burdag og la den til joule blotet!!! I dag vil jeg faktisk gå så langt at jeg vil påstå at det er de kristne som bruker humanistiske verdier i det daglige, da de fleste av de orginale kristne verdiene ikke er mulig å leve etter i vårt samfunn, om de noengang har vært det! De soler seg i feil verdier med andre ord.... :no: Som vanlig...

Ingen som har rappet noe fra noen. Jeg tipper ingen hadde noen ide om hva "humanistiske verdier" innebar i år 350, slik at dette er et moderne begrep du prøver å presse inn i fortiden. Dette er uheldig synes jeg, og er ganske upresist.

Kirkens tanker og holdninger var ikke unike på den tiden, og de er ikke unike i dag. Mange historiske sivillisasjoner og andre religioner har hatt liknende tanker. Jeg kan f.eks. nevne Buddhismen, Islam osv.

Kort fortalt så er mange av tankene like, og mange av dem er hentet fra andre steder. Noen har sikkert også blitt videreforedlet.

Må innrømme at jeg sliter litt med å fatte interesse for det som har blitt sagt i tråden til nå. Men jeg synes det er et interessant spørsmål og vil gjerne bidra med mine tanker om et mulig svar.

Det du spør om er "hva er gode kristne verdier". Først tenker jeg vi kan ta for oss ordet gode. Eller snarere utelukke det: At kristne verdier er gode, eller at et utvalg av de skal være det, er åpenbart knyttet til en subjektiv forståelse av de gjeldende verdiene som gode. Og hva menes egentlig med "god"? Finnes det noe som bare er godt? For å bruke en kjent vending "aldri så galt at det ikke er godt for noe", dette tror jeg også gjelder omvendt, "aldri så godt at det ikke er ondt for noe". Vi kan altså neppe kalle noe for godt eller ondt.

Med kristne verdier, hvilke verdier menes da? Jeg tror at de som benytter begrepet du ønsker å få utdypet har forskjellige meninger om det, og dessuten ikke alltid har reflektert over det. Snarere tror jeg at "gode kristne verdier" brukes som et offensivt begrep for å ta avstand fra umoral, og oppfordre andre til det samme. Jeg tolker det altså som et politisk begrep, men samtidig noe pløsete. Det er litt på linje med "typisk norsk å være god". Du kan si det, men innholdet i setningen er ikke entydig definerbart. Så kan man spørre seg da, er begrepet likevel verdifullt? Kunst er jo også ofte abstrakt, men verdsettes likevel. "Gode kristne verdier" er kanskje et merkelig begrep, men det er her uansett og kanskje er det kommet for å bli. :)

Enig med deg, at "gode kristne verdier" kun er et pløsete upresist begrep..

Lenke til kommentar
Vil si at gode kristne verdier er ikke overdreven alkoholkonsum, ikke sex midt på gaten(som faktisk skjer her i Norge), ikke stygg ordbruk osv. Kort og greit synes jeg at kristendommen har hjulpet til å holde det norske samfunnet litt i tøylene. Selv om jeg ikke er religiøs i det hele tatt synes jeg folk godt kunne oppført seg litt mer "kristent", med å ikke ha sex med folk inpå utesteder osv.

Så du mener at dette er kristne verdier? Det kunne like gjerne vært muslimske, jødiske, osv...

Det er vel en del områder der de fleste religionene faktisk er enige.

Lenke til kommentar
Det jeg forbinder med gode kristne verdier er (noen av) de 10 bud og historier av typen "den gode samaritan" og "vende andre kinnet til".

Men dette er jo ikke kristne verdier.. Nei, dette er i det større tilfellet sympatiske verdier(egenskaper) som sannsynligvis har eksistert i hele menneskets historie. Selvfølgelig er det klare avvik fra denne "regelen", akkurat slik som det er avvik fra "reglene" i kristendommen og dens forkynnere. Dette kan gjennomgående forklares med sosiologiske -og psykologiske forhold, så å kalle de for kristne verdier mener jeg reflekterer en snever refleksjon mot menneskelige evner.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
En annen ting som ofte har slått mot meg i pressen den siste tiden er homo ekteskap og de kristnes reaksjon på det. De sier at dette med giftemål er slik gud bestemte at det skulle være, men glemmer i samme åndedrag å nevne at det var først for 300-400 år siden, ca på 1700 tallet, at kirken begynte å bry seg med hvem som giftet seg og hvordan de giftet seg. Før det gikk kristendommen inn for modellen som paulus lagde, at det var bedre om alle levde i sølibat og at en mann kun skulle gifte seg for å la være å drive hor hvis lystene ble for store. Det som irriterer meg er at de kristne liksom har tatt monopol på giftemål, men giftemål er faktisk bedrevet i laaaaang tid før kirken begynte å legge seg bort i det. I dag får en jo inntrykk av at det kun er kirken som har noen legitim rett til å gifte folk.....

Og grunnen til at kirken begynte med det var, som vanlig, et forsøk på å styre folk til å tenke mer på gud og mindre på andre ubetydelige ting, som å føre slekten videre og glede seg her i livet. Skal du glede deg så er det kun for å glede deg over gud....

Hvorfor lyver de så fælt lurer jeg? Vet de ikke, eller skjønner de ikke, hva kristendommen egentlig er for noe og hvor j*vlig folk hadde det under kristendommens storhetstid? Eller evner de kun, som jeg tror, å tro på alt det gode de hører om kristendommen sin og ikke tror noe på det historien sier om dette? Det er jo akkurat det samme med giftemål, de tror faktisk at deres tro har monopol på dette og har hatt det i lang tid også er det stikk motsatt.....

Du sikter kanskje til denne artikkelen? :D

En ting du må lære deg om kristendom RWS er at kristendom er ikke en institusjon med ett sett meninger. Selv om en kristen luring plaprer på youtube, så er ikke han nødvendigvis representativ for hele verdens kristne. Hvem sier at alle kristne mener at giftemål er noe kristne har monopol på? Sier bibelen at det er kun kristne som kan gifte seg? Du kan jo faktisk velge å ikke gifte deg i kirken så vidt jeg vet, og slik har det faktisk vært en god stund nå.

Når det gjelder dette med kristne verdier, har jeg også stusset på hva dette er. Sist jeg spurte meg om det var da jeg leste meg opp på partiprogram før valget, hvor jeg la merke til at nesten samtlige har i sitt program at de bygger sin politikk på kristne verdier.

Jeg er ingen ekspert på religionshistorie, og vil være forsiktig med å uttale meg bastant om ting jeg ikke er sikker på. Men hva som legges i begrepet kristne verdier er vel et resultat av kristendommens påvirkning gjennom hele historien. Det stemmer at det kristne folk gjennom historien har gjort mye dumt, men det er også viktig og skille mellom hva kristendom var da i forhold til nå. Mange av de største maktene gjennom historien har kanskje hatt Jesus som ansikt, men hva som skjulte seg bak ansiktet er ikke nødvendigvis Jesus selv.

Hvis du virkelig lurer på dette her, og ikke er ute etter å vise din overbevisnings overlegenhet med å være overkjørende og uten evne til å sette deg like mye inn i det du diskuterer mot som det du diskuterer for, så kanskje du slipper å stampe rundt i dine egne argument dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned. Klart man er her for gøy også, og det er jo klart et hyggelig tidsfordriv. Men hvis du virkelig er ute etter svar så kan jeg gi deg kontaktinfo til noen lærere ved skolen jeg går på som absolutt har belegg for hva de mener.

Beklager at jeg virker krass, men jeg følte for å si deg noe.

"Bot, barmhjertighet, omsorg, nestekjærlighet, frelse, solidaritet, synd, helligholdelse, selvstendighet, mot, ydmykhet, menneskeverd, åndsfrihet, nidkjærhet, skam, toleranse, tukt, trygghet, selvtillit, lydighet, gudsfrykt, medmenneskelighet, forsakelse, ærlighet."

Lykke til med å finne ein kristen som praktiserar slike verdiar.

Ta en titt på hva de driver med i Maritastiftelsen, eller kjøp en bok som heter Den Uimotsåelige Revolusjonen. Du vil bli imponert over at det faktisk finnes kristne som lever det de tror.

Lenke til kommentar

Merkelig at du må ty til lærerne dine for å fortelle meg hva gode kristne verdier er..... :)

Jeg tror ikke de gode kristne verdiene finnes jeg, ikke direkte. At det er folk som lever etter verdiene "Bot, barmhjertighet, omsorg, nestekjærlighet, frelse, solidaritet, synd, helligholdelse, selvstendighet, mot, ydmykhet, menneskeverd, åndsfrihet, nidkjærhet, skam, toleranse, tukt, trygghet, selvtillit, lydighet, gudsfrykt, medmenneskelighet, forsakelse, ærlighet" er sikkert sant, men hvor mye frihet har de egentlig? Blir veldig kunstig for mitt vedkommende å leve slik, men hvis noen vil kaste bort livet sitt, etter min mening, på dette er det helt greit for meg. Men dette passer ikke alle.

Det jeg faktisk skulle likt å vite var hva de politiske partiene la i gode kristne verdier..... hva legger de i en slik uttalelse når fæt få kristne evner å vite hva dette egentlig er selv? Eller bruker de dette kun for å fremstå som dydsmønstre i lys av at ingen egentlig vet hva kristne verdier er, men tror det må være noe bra?

Lenke til kommentar

Det koster så lite å ha punktet med. At disse kristne velgerne (akkurat som partiene) kan ha mange forskjellige svar hvis du spør hva kristne verdier er, er nok ikke særlig viktig.

Uttrykket gir gode assosiasjoner for mange, trolig også utenfor bedehusmiljøene. Noe lignende finner man vel i begreper som "bekjempe fattigdom". Ingen er for fattigdom. Selv Høyre kan finne på å snakke om fattigdom, til tross for at fattige ikke akkurat er deres største velgergruppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...