RWS Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Ting jeg lurer på: 1. Leser flere steder om disse gode kristne verdiene, men er ikke kar om å finne ut hva de faktisk er for noe. Hva er "gode" kristne verdier? Er det tilstanden vi hadde her i landet og i europa før renesansen, altså før kristendommen mistet sin makt? Eller er det yttringsfriheet, likestilling og menneskerettigheter som de hele tiden tar skylden for? Kort sagt, hva er kristne verdier og hvordan praktiseres de? Så langt har jeg kun sett halv kveide løgner om hva dette er, ting som de regelrett rapper fra andre og bruker de til sin fordel, som menneskerettigheter, yttringsfrihet og, (av alle ting, da det faktisk er kristendommen som er den direkte årsak til undertrykkelsen av kvinner!!!) likestilling av kvinner og menn.... ----- 2. En annen ting som ofte har slått mot meg i pressen den siste tiden er homo ekteskap og de kristnes reaksjon på det. De sier at dette med giftemål er slik gud bestemte at det skulle være, men glemmer i samme åndedrag å nevne at det var først for 300-400 år siden, ca på 1700 tallet, at kirken begynte å bry seg med hvem som giftet seg og hvordan de giftet seg. Før det gikk kristendommen inn for modellen som paulus lagde, at det var bedre om alle levde i sølibat og at en mann kun skulle gifte seg for å la være å drive hor hvis lystene ble for store. Det som irriterer meg er at de kristne liksom har tatt monopol på giftemål, men giftemål er faktisk bedrevet i laaaaang tid før kirken begynte å legge seg bort i det. I dag får en jo inntrykk av at det kun er kirken som har noen legitim rett til å gifte folk..... Og grunnen til at kirken begynte med det var, som vanlig, et forsøk på å styre folk til å tenke mer på gud og mindre på andre ubetydelige ting, som å føre slekten videre og glede seg her i livet. Skal du glede deg så er det kun for å glede deg over gud.... Hvorfor lyver de så fælt lurer jeg? Vet de ikke, eller skjønner de ikke, hva kristendommen egentlig er for noe og hvor j*vlig folk hadde det under kristendommens storhetstid? Eller evner de kun, som jeg tror, å tro på alt det gode de hører om kristendommen sin og ikke tror noe på det historien sier om dette? Det er jo akkurat det samme med giftemål, de tror faktisk at deres tro har monopol på dette og har hatt det i lang tid også er det stikk motsatt..... Endret 24. september 2009 av RWS Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det jeg forbinder med gode kristne verdier er (noen av) de 10 bud og historier av typen "den gode samaritan" og "vende andre kinnet til". Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 (endret) 1ti 4:1-3 Klarer du ikke å skrive mer utfyldene enn dette kan du da være så snill å holde kjeft? Du gjør dette KUN i håp om at noen faktisk skal lete i bibelen og derved bli hektet på det som står der, men det er bare irriterende for oss andre. Det vitner også om at du overhodet ikke har en eneste mening selv..... alle meninger du har er det bibelen som sier deg og vet du, hvis det er tilfelle er det fryktelig fryktelig synd på deg! Så enten får du faktisk skrive og mene noe selv eller holde deg for god til å slenge ut bibel nummer! Dette er et forum, ikke en kirke! Endret 24. september 2009 av RWS Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 "Men den inspirerte uttalelse sier uttrykkelig at i de senere tidsperioder skal noen falle fra troen, idet de retter sin oppmerksomhet mot villedende inspirerte uttalelser og demoners lærdommer, ved hykleriet hos mennesker som taler løgn, merket i sin samvittighet som med et brennejern, idet de forbyr folk å gifte seg og påbyr dem å avholde seg fra visse sorter mat som Gud har skapt til å nytes med takksigelse at dem som har tro og nøye kjenner sannheten." kristne verdier kommer fra bibelen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 (endret) "Men den inspirerte uttalelse sier uttrykkelig at i de senere tidsperioder skal noen falle fra troen, idet de retter sin oppmerksomhet mot villedende inspirerte uttalelser og demoners lærdommer, ved hykleriet hos mennesker som taler løgn, merket i sin samvittighet som med et brennejern, idet de forbyr folk å gifte seg og påbyr dem å avholde seg fra visse sorter mat som Gud har skapt til å nytes med takksigelse at dem som har tro og nøye kjenner sannheten." kristne verdier kommer fra bibelen. Sukk. Vet du, det kunne jeg tenke meg selv! Det jeg spør om er hva disse verdiene er for noe og hvorfor de kristene tror at dette er verdier for alle, ikke bare dem selv? (Må le litt av sitatet ditt, for dette er så typisk religion... Si at alt annet er løgn før de rekker å lese noe av det liksom.... ) Endret 24. september 2009 av RWS Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Men du liker ikke skriftsteder, hvordan skal jeg forklare da? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Gode kristne verdier er vell strengt tatt dei verdiane som mange kristne har akkurat no. Så i den forstand er uttrykket mykje i samme gata som sundt gammalt bondevett. Skal vi sjå objektivt på det så har bibelen nokre eksempel på kva slags verdiar vi bør leve etter, men det er også mykje i bibelen som viser når ein kan gå fullstendig vekk ifrå dei 10 buda. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ett innlegg er fjernet pga spam. Evt. reaksjoner på innlegget eller modereringen tas på PM til meg, ikke her i tråden. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hadde verdikommisjonen til Bondevik fått fortsatt noen år til hadde vi helt sikkert hatt fasiten på disse spørsmålene nå Lenke til kommentar
HValder Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det folk referar til som gode kristne verdiar er dei verdiane som er sosialt akseptert i dag. Dei endrar seg med tida med andre ord, kristne har jo aldri vore kjend for å følge Bibelen i særleg grad. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Finnes kristne verdier? Kirken har ikke enerett på verdibegrepene. Min formening er at Kirken gjennom historien har overtatt humane verdier. Diktatoren Jesus la i alle fall ikke opp til demokrati og medmenneskelighet. Mine meninger om kristne verdier er på linje med Harald Fagerhus sine meninger. Les HER. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 "Bot, barmhjertighet, omsorg, nestekjærlighet, frelse, solidaritet, synd, helligholdelse, selvstendighet, mot, ydmykhet, menneskeverd, åndsfrihet, nidkjærhet, skam, toleranse, tukt, trygghet, selvtillit, lydighet, gudsfrykt, medmenneskelighet, forsakelse, ærlighet." Lykke til med å finne ein kristen som praktiserar slike verdiar. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 "Bot, barmhjertighet, omsorg, nestekjærlighet, frelse, solidaritet, synd, helligholdelse, selvstendighet, mot, ydmykhet, menneskeverd, åndsfrihet, nidkjærhet, skam, toleranse, tukt, trygghet, selvtillit, lydighet, gudsfrykt, medmenneskelighet, forsakelse, ærlighet." Lykke til med å finne ein kristen som praktiserar slike verdiar. Nettopp! Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Vil si at gode kristne verdier er ikke overdreven alkoholkonsum, ikke sex midt på gaten(som faktisk skjer her i Norge), ikke stygg ordbruk osv. Kort og greit synes jeg at kristendommen har hjulpet til å holde det norske samfunnet litt i tøylene. Selv om jeg ikke er religiøs i det hele tatt synes jeg folk godt kunne oppført seg litt mer "kristent", med å ikke ha sex med folk inpå utesteder osv. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Så kristne verdier koker ned til å ikke ha sex på offentlig sted? Vi har faktisk lover mot slikt. Kristendommen ser jo helst at alle lever i sølibat de, altså ingen sex i det hele tatt, være seg offentlig eller privat.... for da kan de tenke KUN på gud og jesusen sin og ikke andre distraksjoner.... Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Så kristne verdier koker ned til å ikke ha sex på offentlig sted? Vi har faktisk lover mot slikt. Kristendommen ser jo helst at alle lever i sølibat de, altså ingen sex i det hele tatt, være seg offentlig eller privat.... for da kan de tenke KUN på gud og jesusen sin og ikke andre distraksjoner.... Nei, man kan godt ha sex likevel om man er kristen. Men ikke onanere eller homosex. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Jeg vet at det står om homosex i bibelen, men onani står det ingenting om. Ta en titt i boka selv og les hva som faktisk står om den godeste onan som ikke ville gjøre kona til sin avdøde bror gravid og heller spilte sin sed på marken. Derav ordet onani, de kristne har missforstått som vanlig.... Det er ingenting galt i å nappe i løken, (onanere hvis du ikke skjønte det), det er både sundt, godt og deilig og en fin måte å bli kjent med egen kropp og egne begrensninger på. Men ikke ta meg på ordet, les selv! Søk opp onani og les selv (Styr klar av religiøst vissvass om evnet er du snill, de i den klubben her en del dogmer som ikke helt holder mål i den virkelige verden,...) Er du kristen skal du leve i sølibat! Det er nok det lureste for oss alle om dere religiøse faktisk kunne klare det, av darwinistiske grunner.... ) Endret 26. september 2009 av RWS Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg vet at det står om homosex i bibelen, men onani står det ingenting om. Ta en titt i boka selv og les hva som faktisk står om den godeste onan som ikke ville gjøre kona til sin avdøde bror gravid og heller spilte sin sed på marken. Derav ordet onani, de kristne har missforstått som vanlig.... Det er ingenting galt i å nappe i løken, (onanere hvis du ikke skjønte det), det er både sundt, godt og deilig og en fin måte å bli kjent med egen kropp og egne begrensninger på. Men ikke ta meg på ordet, les selv! Søk opp onani og les selv (Styr klar av religiøst vissvass om evnet er du snill, de i den klubben her en del dogmer som ikke helt holder mål i den virkelige verden,...) Er du kristen skal du leve i sølibat! Det er nok det lureste for oss alle om dere religiøse faktisk kunne klare det, av darwinistiske grunner.... ) Sånn alvorlig talt, det står i bibelen at man ikke skal spille sæd på marken eller noe sånt? Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) lol, kristenheten tror mye rart. Hvordan de kunne misforstå det, er helt utrolig. Endret 26. september 2009 av RobinTX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå