TGB Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Finnes billigere utgaver som gjør en bra jobb også. Spørsmålet er om man ønsker helt korrekte farger på tv'en eller ikke. Jeg bruker det på pc skjerm siden jeg jobber med foto (greit med rett farger da). Så ikke så vanskelig å hekte den opp til tv'en en gang i blant for å få kalibrert den også. Panelenes farger "drifter" litt over tid, så greit å kalibrere et par ganger i året som minimum. Er klart om du driver med foto, så kan jeg skjønne du vil få det perfekt men jeg vil bare ha et bedre bilde som jeg kan være fornøyd med. Men uansett, takk for at du tok deg tid Bare hyggelig... et siste tips er å kjøpe inn kalibreringshardware sammen med en gjeng andre. Så kan dere la den gå på rundgang. Finnes sikkert 10 stk i gjengen som ønsker bedre bilde på tv`en? Merk at om skjermen er altfor billig så nytter det ikke med kalibrering siden fargene drifter veldig på disse skjermene. Tips: kjør kalibrering når skjerm er varm og har vært i bruk 30-60 min først. Lykke til Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Finnes billigere utgaver som gjør en bra jobb også. Spørsmålet er om man ønsker helt korrekte farger på tv'en eller ikke. Jeg bruker det på pc skjerm siden jeg jobber med foto (greit med rett farger da). Så ikke så vanskelig å hekte den opp til tv'en en gang i blant for å få kalibrert den også. Panelenes farger "drifter" litt over tid, så greit å kalibrere et par ganger i året som minimum. Er klart om du driver med foto, så kan jeg skjønne du vil få det perfekt men jeg vil bare ha et bedre bilde som jeg kan være fornøyd med. Men uansett, takk for at du tok deg tid Bare hyggelig... et siste tips er å kjøpe inn kalibreringshardware sammen med en gjeng andre. Så kan dere la den gå på rundgang. Finnes sikkert 10 stk i gjengen som ønsker bedre bilde på tv`en? Merk at om skjermen er altfor billig så nytter det ikke med kalibrering siden fargene drifter veldig på disse skjermene. Tips: kjør kalibrering når skjerm er varm og har vært i bruk 30-60 min først. Lykke til Dette skal huskes! Tusen takk skal du ha Lenke til kommentar
erikskog Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Jeg har en Samsung UE46ES6715, så ønsker jeg å kalibrere denne. Så kom jeg over en slik kalibrering av en Samsung UE40ES6715 på http://www.tek.no/artikler/samsung-ue40es6715/112261/3 siden det er samme tv bare forskjell på størrelse, så går det vel greit å bruke de samme innstillingene ? Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Jeg har en Samsung UE46ES6715, så ønsker jeg å kalibrere denne. Så kom jeg over en slik kalibrering av en Samsung UE40ES6715 på http://www.tek.no/artikler/samsung-ue40es6715/112261/3 siden det er samme tv bare forskjell på størrelse, så går det vel greit å bruke de samme innstillingene ? Går vel greit det. TVene er vel ikke så ulike. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Jeg har en Samsung UE46ES6715, så ønsker jeg å kalibrere denne. Så kom jeg over en slik kalibrering av en Samsung UE40ES6715 på http://www.tek.no/artikler/samsung-ue40es6715/112261/3 siden det er samme tv bare forskjell på størrelse, så går det vel greit å bruke de samme innstillingene ? Det er variasjoner fra TV til TV selv i samme serie og størrelse. Men du kommer nok nære nok. Kun de aller mest kresende vil nok få det gjort av en proff. På dagens TVer for det meste så holder det for de aller fleste å velge film, så kommer de nære nok, så lenge TVene ikke er av absolutt billigste sort, Lenke til kommentar
cec_cec Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 Noen som har et oppsett på samsung ue46f6475sb . Kjøpte tv-en for noen år siden. Men aldri vist om før nå at man kan kalibrere tv-en. Bruker tv-en mest til ps4 , film og serier. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Rett ut av boksen? Sett på Kino/movie innstillingen. Skru ned kontrast og skarphet... Bruk en kalibrasjonsdisk dersom du ikke er stødig. Farger er mer tricky, men mye hjelpes ved å velge Kino/movie modusen. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Rett ut av boksen? Sett på Kino/movie innstillingen. Skru ned kontrast og skarphet... Bruk en kalibrasjonsdisk dersom du ikke er stødig. Farger er mer tricky, men mye hjelpes ved å velge Kino/movie modusen. Lenke til kommentar
samco Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Anbefaler sterkt å leie in en kalibratør med isf utdanning og erfaring med yrket for å få mest mulig ut av investeringen. Spesielt med Oled tvr som har endel å hente med skygge detaljer og tweak på farver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Mitt fjernsyn har to isf-forhåndsinnstilte bildemodus og en ekspertmodus. Jeg synes ingen av dem er særlig bra. De gir også et gulstikk jeg ikke blir vant til. Jeg kjører HDR-middels med litt nedjustering av oled-lampe og lysstyrke og kontrast. Jeg har også aktivert motionflow, for ellers blir bildet veldig ustabilt og slitsomt å se på med all hakkingen. Har også laveste på mpeg-støy som reduserer utydeligheten på feks. bakgrunnensteppe under debattintervju.Jeg ville aldri tillatt noen kalibratør å tukle med TV når jeg ser resultatene deres. Jeg liker litt ekstra punch i bildet men de andre forhåndsdefinerte bildemodusene er jo helt på jordet de også. Gjelder for LG C7. Lenke til kommentar
samco Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Mitt fjernsyn har to isf-forhåndsinnstilte bildemodus og en ekspertmodus. Jeg synes ingen av dem er særlig bra. De gir også et gulstikk jeg ikke blir vant til. Jeg kjører HDR-middels med litt nedjustering av oled-lampe og lysstyrke og kontrast. Jeg har også aktivert motionflow, for ellers blir bildet veldig ustabilt og slitsomt å se på med all hakkingen. Har også laveste på mpeg-støy som reduserer utydeligheten på feks. bakgrunnensteppe under debattintervju. Jeg ville aldri tillatt noen kalibratør å tukle med TV når jeg ser resultatene deres. Jeg liker litt ekstra punch i bildet men de andre forhåndsdefinerte bildemodusene er jo helt på jordet de også. Gjelder for LG C7. Hvitt kalibrert er litt varm gul du er sikkert vandt til LCD tvr fra før. Lenke til kommentar
samco Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Da har min W8 Lg blitt kalibrert.. Nydelig resultat... 1 Lenke til kommentar
Blu-Boss Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Fant en billig DVE HD Basics bluray utgivelse i en bruktbutikk for 1-2 år siden og titta kjapt på menyene osv men virka litt vel avansert for en noob som meg For alt jeg vet så er denne utgivelsen ikke den beste heller. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 (endret) Fant en billig DVE HD Basics bluray utgivelse i en bruktbutikk for 1-2 år siden og titta kjapt på menyene osv men virka litt vel avansert for en noob som meg For alt jeg vet så er denne utgivelsen ikke den beste heller. Den er veldig bra, jeg tror hifiklubben har en veldig "basic" som er gratis eller koster 99kr. Jeg liker ikke den, jeg har en DVD fra Monster den er veldig enkel og lett å bruke. En ting jeg vet, ikke bruk Elkjøp kalibrering. Da hadde jeg heller gjort det selv, eller leid en proffkalibrerer. Endret 23. oktober 2019 av Gouldfan Lenke til kommentar
samco Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Fant en billig DVE HD Basics bluray utgivelse i en bruktbutikk for 1-2 år siden og titta kjapt på menyene osv men virka litt vel avansert for en noob som meg For alt jeg vet så er denne utgivelsen ikke den beste heller. Prøv Disney World of Wonders calibrerings disk helt genialt og god forklaring fra basis til mere avansert. Lenke til kommentar
Blu-Boss Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Prøv Disney World of Wonders calibrerings disk helt genialt og god forklaring fra basis til mere avansert. ok Lenke til kommentar
Blu-Boss Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Den er veldig bra, jeg tror hifiklubben har en veldig "basic" som er gratis eller koster 99kr. Jeg liker ikke den, jeg har en DVD fra Monster den er veldig enkel og lett å bruke. En ting jeg vet, ikke bruk Elkjøp kalibrering. Da hadde jeg heller gjort det selv, eller leid en proffkalibrerer. ja har den fra hifiklubben...var gratis og så enkel at den nesten virker ubrukelig. Med mindre de har en gratis versjon og en mer avansert en da..... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 ja har den fra hifiklubben...var gratis og så enkel at den nesten virker ubrukelig. Med mindre de har en gratis versjon og en mer avansert en da..... De fleste Disney filmer har en grei bildekalibrerings program, det er ganske fint. Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Gouldfan skrev (På 28.10.2019 den 21.05): De fleste Disney filmer har en grei bildekalibrerings program, det er ganske fint. Hva mener du? At du kan gå inn i menyen på filmene for å få hjelp til å kalibrere? Skal sette opp PS5 min i helga, og lurte på om jeg skulle kjøre ny kalibrering. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 (endret) RaptorStrike skrev (1 time siden): Hva mener du? At du kan gå inn i menyen på filmene for å få hjelp til å kalibrere? Skal sette opp PS5 min i helga, og lurte på om jeg skulle kjøre ny kalibrering. Ja det er kalibrerings program i nesten alle Disneyfilmer. Pleier å heter Home theatre et eller annet i menyen som vist i videoen. Den er grunnleggende for det meste, men ganske enkelt å bruke. https://youtu.be/ewvBChaGpzg Endret 18. desember 2020 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå