myhken Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 http://samfunn.myhken.com/?p=727 Satt å så litt på diskplassen de ulike Windows versjonene tar i dag. Holdt på å ta backup av noen virtuelle maskiner, og oppdaget en liten, men kanskje avgjørende ting, for hvorfor Windows 7 er så raskt. En ny installasjon av Vista Business med SP2 + alle oppdateringer = ca 14 GB. En ny installasjon av windows 7 Pro = 6 GB En ny installasjon av XP Pro SP3 + oppdateringer = 5.7 GB. Windows 7 er bare 300 MB større enn XP Pro med SP3, og må vel være en av hovedårsakene til at det er så raskt i forhold til Vista? Sier vel også litt om hvor mye kode som er tatt bort, og erstattet med ny kode. Leste jo en artikkel her om dagen ang Linux og at Linux blir 2% tregere for hver store oppdatering, dette handlet om antall koder. Det samme må vel gjelde Windows også? Og når Windows 7 kun tar 42% av plassen Vista tar, så må de også ha redusert antall kodelinjer betraktelig? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Da tror jeg Windows 7 gjør noe rart i den virituelle maskinen. For på en 8 dager gammel installasjon av Win 7 Pro x64 her tar Windows-mappen 11 GB, og Programfiler-mappene med essensielle skrivebordsprogrammer (ingen store spesialprogrammer eller spill) tar 1,2 GB. Totalt 14 GB brukt på systempartisjonen. Da har jeg i tillegg deaktivert en del fjas som Media Center, DVD-maker og noen andre Windows-komponenter. Edit: Win XP-tallene dine er kliss lik mine. 6,1 GB på en ganske ny Pro SP3. Endret 24. september 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Da tror jeg Windows 7 gjør noe rart i den virituelle maskinen. For på en 8 dager gammel installasjon av Win 7 Pro x64 her tar Windows-mappen 11 GB Jeg har nå sjekket 11 Windows 7 installasjoner jeg har gjort klar som virtuelle maskiner, og når det gjelder 32bit varierer størrelsen fra 5.4 GB til 7.4 GB (fem maskiner med 32bit) og fra 7.2 til 9.1 på 64bit versjonen (seks maskiner med 64bit). De som tar minst plass er engelsk utgaver, de som tar størst plass er norske utgaver. Det gjelder begge versjoner. Totalt bruker 11 nye installasjoner av W7 Pro (både 64bit og 32bit og engelsk/norsk) totalt 78 GB som gir ett snitt på 7 GB per installasjon. Så er ganske sikker på at tallene mine stemmer. Jeg måler dette ut i fra hvor stor diskplass hver maskin tar. Endret 24. september 2009 av myhken2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det jeg mente var at en virituell maskin kanskje ikke er representativ for en vanlig installasjon, i og med at en virituell maskin er et ganske mye enklere miljø med mindre behov for avanserte drivere. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Det jeg mente var at en virituell maskin kanskje ikke er representativ for en vanlig installasjon, i og med at en virituell maskin er et ganske mye enklere miljø med mindre behov for avanserte drivere. Det har du jo helt rett i, ingen store drivere til skjermkort etc...men at driverene skal utgjøre SÅ mye....er jo nesten litt rart. Men jeg ser jo at installasjonen på min bæbare med Win7 pro 64bit med alle programmer etc jeg har installert, tar 13 GB (kun windows mappen). Lenke til kommentar
Oto2moto Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Mulig dette er deler av "feilkilden" for diskplass? NB! En stund siden jeg fiklet med Win7 RC1 nå, men på Vista fremgangsmåten er slik: Høyreklikk på Computer (Start - computer) Velg Properties Velg Advanced system setting Velg System Protection Fjern Local Disk (C:) fra Automatic restore points. (NB! Dette vil fjerne tidligere lagrede restore points). Sjekk diskplass nå... Ok? Husk å legge til Local Disk (C:) på nytt ved behov... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg så akkurat på tre forskjellige virtuelle XP-maskiner, og de har alle rundt 2GB diskbruk. 13 GB er helt vanvittig, og 6GB er heller ikke langt fra det, så jeg ser på det som dårlig og dårligere, selv om det hvertfall er en forbedring. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Diskplassen her heller lite med saken å gjøre. Forskjellen ligger i optimaliseringer og nyvinninger. Windows 7 har blant annet: - parallell driverlasting - Innlasting/deaktivering av tjenester etter behov - Forbedret Superfetch - Mindre minnesignatur - WDDM 1.1 (snart også klar til Vista) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Bare Windowsmappen min tar 11,2 GB. Men ja, hvor mange GB windows 7 tar har lite med hvor raskt det er. Er som nevnt over, bla. bedre og raskere koder etc. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Bare Windowsmappen min tar 11,2 GB. Jeg lurer på hvor mye av det som er backups fra Windows update. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Bare Windowsmappen min tar 11,2 GB. Jeg lurer på hvor mye av det som er backups fra Windows update. Er vel ingen ting enda, til Windows 7 RTM har det kommet ca 20 MB med oppdateringer siden den ble lansert. Men i Vista og XP så snakker vi nok en god del MB ja. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) En stor grunn til at en installert Windows 7 tar mye mindre plass enn Vista er at Microsoft har gjort om på driver repository (som legger seg i sub mapper under \windows ) med Win 7. I Vista var dette mye mere/større som default. I Windows 7 , ligger kun det nødvendigste av drivere i lokal HDD repository slik at brukeren skal komme seg på på nett + litt til. Resterende drivere fås fra Windows7-Update servere (forskjellen som sikkert de fleste med Win7 har observert). Endret 26. september 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå