Atterendag Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hei jeg er helt ny i montering av annlegg. Det jeg trenger hjelp til er å Trekke kabler ifra forsterker og igjennom torpedoveggen til batteriet. og ledninger ifra forsterker til basskassen. Jeg kunne trengt en guide med bilder siden jeg ikke vet stort om dette. Alt jeg kan bidra med er hvilken type forsterker, spiller og basskasse jeg har. Basskasse: dynaBel DY9162 BOOM BOX 2x12" - 2x800 watt RMS Forsterker: SoundMagus Class D X-1502, Jeg trur det er den typen den er prikk lik i et bildet. Spiller: Sony Xplod CDX-GT310 Det jeg er litt usikker på er, han som solgte meg annlegget og forsterkeren helt nytt, forsterkeren er kanskje på 1500w og subkassa på 1600w har det noe å si ? eller gjorde han som solgte meg det en feil ? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Det har ingen ting å si, forsterkeren din gir rundt 700watt RMS (ved 2 ohm i ditt tilfelle) på max volum. Du paralellkobler hver basshøyttaler på forsterkeren (Pluss og Pluss på Pluss, ditto med Minus). Hvor mange watt høyttalerne er oppgitt til er ganske lite interessant, det er forsterkereffekten som driver høyttaleren og som bestemmer hvor mange watt anlegget er på. Endret 24. september 2009 av transmedia.no Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Igjennom torpedoveggen gjør du på to måter, enten prøver du å lure deg igjennom hullet hvor ledningene allerede går eller borrer nytt og tetter etterpå med silokon eller limpostiol. (godt mulig det finnes bedre midler å tette med) Kobling av sub er som transmedia sier; + (sub 1) til + (sub 2) til + (forsterker) og samme med - Fram og tilbake til spilleren er som regel ganske enkelt. Sjekk med bruksanvisningen. Og når det gjelder forsterkern osv, hvis den er 700W, så er den litt svak i forhold til SUB'ene.. Men vil spille fremdeles Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 (endret) dette hjelper meg ikke stort, føler meg som ett skolebarn igjen. hehe. jeg som trudde det skulle være litt enkelt, eneste jeg ser på som ett stort problem er å koble kablene på forsterker og basskasse, resten høres enkelt ut. PS: jeg vasket bilen istad, så utrolig nok har det lekket inn litt vann, det var bitte litt vatten under forsterkeren min, og litt oppå, jeg tørket det så fort jeg kunne men trur ikke det har kommet noe inni. så håper det gikk bra. Endret 24. september 2009 av shizor Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 eneste jeg ser på som ett stort problem er å koble kablene på forsterker og basskasse, resten høres enkelt ut.For de aller fleste ferskinger er det helt motsatt... Jeg vet ikke helt hvordan basskassa ser ut på baksiden, men det bør være to forskjellige steder å koble til høyttalerledning, med Pluss og Minus i hver. Du tar en høyttalerledning fra Pluss og Minus på den ene kontakten og kobler den til Pluss og Minus på forsterkeren. Så gjør du akkurat det samme med Pluss og Minus på den andre kontakten; kobler den til de andre Pluss og Minus på forsterkeren. Vær veldig nøye på å ikke bytte om på Pluss og Minus med høyttalerkabelen! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Høres egentlig ut som du helst ikke skal gjøre dette selv, med tanke på brannfare osv... For å si det sånn, hadde du lagt opp en ny kurs i huset ditt selv?? ikke?? dette blir det samme. Er du usikker så få hjelp.. Hvor i landet bor du ca? Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Jeg bor i hønefoss. nei jeg har ingen peil på hva jeg egentlig driver med. eller jo litt så, jeg har jo klart å koble strøm opp mot forsterker og minus, de er de eneste kablene jeg vet hvor skal sitte- Jeg har en lang blå tynn ledning jeg trur skal på REM på Forsterker. Jeg har 2 høytalerkabler begge er slik at den ene er "helt svart" den andre er "svart med hvit stripe" og jeg vet ikke hvem som er minus å pluss av stripen eller helt svart. Hadde vært lettere å forklare på msn pga jeg har bilder av kablene som jeg trur er signal kabler. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det spiller jo egentlig ingen rolle hvilken ledning du bruker som pluss, bare du gjør det likt hele veien... Men for å gjøre det riktig, så er helt svart minus, og hvit stripe pluss Den tynne blå er remote ja, og skal fra remote på spilleren, og til remote på forsterkeren. Pluss fra batteri skal ha sikring så nærme batteri som mulig. 1 Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Aha Tusen takker, men eg puttet det du mener at "svart er minus" den tok jeg på pluss og den med kvit stripe på minus. Og andre enden i de kablene tok jeg å satte i SUB kassen min. Så håper det vart riktig. Eneste jeg er litt usikker på no er phonokablene, de skal ikke på samme side som strøm kabelen om eg forstår det riktig? Og Remote kabelen skal på samme side som phonokablene? Om det er riktig så er eg ikke langt igjen trur eg. Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 På det ene bildet kan dere se hvordan eg har koblet opp høytaler kablene, strømmen, og jording, mangler bare REM på den helt i enden. På det andre Bildet ser dere bak siden av kassen, i midten er det noe som det står 12V - og +. eg trur det er til lysene inni sub kassen. fordi det fulgte ikke med kabel til den:S:S Det siste bilde viser den andre siden av forsterkeren og eg trur at eg skal feste signal kablene i "Input R-L" Hva trur dere ? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Eneste jeg er litt usikker på no er phonokablene, de skal ikke på samme side som strøm kabelen om eg forstår det riktig?Det er riktig.Og Remote kabelen skal på samme side som phonokablene?Ikke så kritisk med Remote-kabelen; men får du lagt den sammen med strømkabelen, er det ihvertfall lite som kan skje. Og for å komme med et kjapt&frekt salgsinnspill; jeg har den fjernkontrollen til forsterkeren du sannsynligvis ikke har: 100,- inkl. frakt. Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 (endret) ahh den var liten å stilig, er vel for å justere bassen? er vel ikke fullt nødvendig, men det blir vel lettere for meg ? PS: Etter jeg koblet høytaler ledningene fra forsterkeren på basskassen ble det veldig lange ledninger, har det noe å si på strømmen, burde jeg gjøre dem kortere? Endret 25. september 2009 av shizor Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Blir endel enklere å kunne justere bassnivået fra førersetet ja. I en perfekt verden stilles jo gjerne nivået på forsterkeren en gang for alle, men det finnes jo et par sanger som fortjener just det lille ekstra trøkket en gang i blant vil jeg si. Endret 25. september 2009 av transmedia.no Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Blir endel enklere å kunne justere bassnivået fra førersetet ja. I en perfekt verden stilles jo gjerne nivået på forsterkeren en gang for alle, men det finnes jo et par sanger som fortjener just det lille ekstra trøkket en gang i blant vil jeg si. Hehe vi får se når jeg får annlegget i gang, er det noe sikkertheter jeg burde gå over, imorgen skal jeg koble alt sammen, først kobler jeg ifra + polen på batteriet, så skal jeg jorde forsterkeren, så kobler jeg alt i forsterkeren og i cd spilleren. så er det bare å skru på bilen ? Hva kan gå galt (A) hehe ? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Hva kan gå galt (A) hehe ?At man er for slapp med å lage et skikkelig jordingspunkt for forsterkeren. Finne en solid skrue/bolt i karosseriet, skrape/pusse vekk all lakk&drit, og feste Jordingskabelen skikkelig der. Ting kan/vil bli ødelagt med for dårlig jording av forsterker. Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Hva kan gå galt (A) hehe ?At man er for slapp med å lage et skikkelig jordingspunkt for forsterkeren. Finne en solid skrue/bolt i karosseriet, skrape/pusse vekk all lakk&drit, og feste Jordingskabelen skikkelig der. Ting kan/vil bli ødelagt med for dårlig jording av forsterker. Jeg tenkte å ta jordings punktet nede ved bakluken, ved der låsen sitter på en måte. pusse vekk alt til det blir blankt ta ut bolten som sitter der, feste jordings kabelen og skru bolten igjen. Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Når alt er koblet på plass så er det bare å vri om nøkkelen? også setter jeg i cd mens eg sakte stiller opp gain og slikt. om du ser det ene bildet hvor det viser hvor jeg stiller må jeg stille alt ? Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Tusen takk til alle dere som hjalp meg, jeg startet bilen og annlegget kom på Bassen er deilig, men er noe som gjenstår og det er vel å tune inn forsterkeren etter gain osv. men ellers er alt bra, forsterkeren gikk ikke på i starten pga REM kabelen hadde falt ut hehehe. Men takker å bukker for all hjelpen Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 hviss du kjøpte annlegget i en butikk bruker de å vere snille å stille det perfekt inn til deg Lenke til kommentar
Atterendag Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 hviss du kjøpte annlegget i en butikk bruker de å vere snille å stille det perfekt inn til deg Jeg kjøpte på en måte på en butikk. blir vel privat butikk kanskje. men det hadde jo vært en ide ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå