Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - Natrich - Nikon 50mm f/1.8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for kommentarer :)

k.n.b: Var ikke meningen å være innbydene nei :p, jeg har fremhevet skrotten en del, men fant ut at det ikke ble bra hvis jeg dro den fram mer.

Wikipedersen: Uskarpt, det kan jeg være enig i ja, vet du hvorfor? Fant ut istad at den okular fokusen sto feil instillt så det jeg har sett har vært "skarpt" men egentlig ikke. Hvis du skjønner :p Men tror jeg har fått stilt det inn ordentlig nå :)

BTW, en annen vinkel hadde nesten ikke vært mulig fordi da blokkerte jeg det lyset som var der...

Lenke til kommentar

Vel - ikke nødvendigvis noen brukerfeil - det så nok glimrende ut i søkeren. :)

Litt teknisk:

Skyter du på full åpning med et objektiv med så stor største blender, så er det veldig vanskelig å se hva som er i fokus hvis du har standard mattskive - fokusplanet ser mye tykkere ut enn det egentlig er på store blendere.

Test selv - rett kameraet mot et bord, fokuser på midten og se hvor mye som ser skarpt ut. Skyt et skudd på full åpning og se på bildet hvor mye som faktisk ble i fokus. Et mye, mye tynnere plan.

Sett blenderen på 2.8 og kikk i søkeren. Trykk på nedblendingsknappen. Endret det du ser seg mye? Ikke det, nei.

Vel - konklusjon: Med standard mattskive får du lys søker, men du ser ikke tydelig hva som er i fokus med objektiver med stor største blender. Bruk eventuelt Liveview eller skyt prøveskudd først hvis det er kritisk hva som er i fokus.

Tviler ikke på at det så glimrende ut i søkeren, problemet er at fokusplanet blir så mye tynnere enn sånn det så ut for deg. :)

Man kan som regel få annen mattskive - jeg har selv byttet til en som gjør at jeg kan se korrekt fokusplan tydeligere, men det blir mørk søker med objektiver med mindre største blender enn 2.8. Min gamle 28-90 f/4-5.6 blir nå rett og slett for mørk innendørs..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...