tomsi42 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 At du forbinder oktoberfest med foto og ikke med øl er etterhvert et sikkert tegn på at du er Akam-leser. Les mer Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Har aldri vært med på oktoberfest før, men tror jeg skal slå til i år Endret 24. september 2009 av GCardinal Lenke til kommentar
M.H Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hadde vært utrolig gøy og vært med. Men har liksom aldri "tatt steget" og meldt meg på. Kanskje i år? Må det være digitalt? Har noe gammel 4x5" bladfilm liggende i fryseren som jeg skulle ha brukt opp. Bør jo gå greit siden jeg kan fremkalle hvert bilde hver for seg, skanne og legge ut. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Er med. Tenkte i utgangspunktet å kjøre 50 1.8 men den er defekt har jeg funnet ut. Blir et lyst felt midt på bildet hvis jeg kjører mindre blender enn f/8.. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Synd dere skal ha regler for at objektivene må ha fast brennvidde, det hindrer nok endel av oss som har lyst til å bli med. Er det noen god grunn til at man kun må bruke en type objektiv i disse utfordringene? Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det burde vel gå med et objektiv hvis du tar alle bildene i utfordringen på en brennvidde? Lenke til kommentar
satchmo Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det burde vel gå med et objektiv hvis du tar alle bildene i utfordringen på en brennvidde? Reglene er rimelig klare her tror jeg. Det er kun objektiv med fast brennvidde som kan benyttes. Ihvertfall har dette vært slik tidligere år. Men det er jo ingenting i veien for å lage en annen utfordring for de som ikke har objektiv med fast brennvidde. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Men hvorfor er reglene så klare? Fordi den som fant på at man skulle ha fest syntes det var en god ide, eller ligger det noe mer fornuftig bak? Det eneste den reglen gjør er vel at det er de samme folkene som er med i festene hver gang, og veldig få nye kommer til, spesiellt de som er nybegynnere. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Noe av poenget med oktoberfesten er nettopp å utfordre seg selv som fotograf ved å jobbe innenfor begrensningen det er å kun ha én brennvidde å forholde seg til. Å ta bilder med den samme normalzoomen som man har hengende frempå kameraet 90% av tiden resten av året er ikke akkurat en spesiell utfordring. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Det er jo fornuftig nok det, og ser jo poenget der. Men når man legger fest i ordet blir det for uvitende som jeg må sies å være enda litt rart å ekskludere så mange, derfor jeg reagerte. Men at reglene må være så krasse på at om et bilde er tatt på en gitt brennvidde men med zoomobjektiv kan det ikke godkjennes synes jeg vel er høres rimelig firkantet ut. Sier man at man skal ta på kun 200mm hele måneden, bør det være ett fett om bildet er tatt på et f.eks 70-200mm på 200mm eller et fast objektiv på 200mm. Endret 24. september 2009 av archongamer Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 I år har det vært fester i februar, april, juni og august hvor man kunne være med med alle typer utstyr. Jeg synes ikke det er så veldig ekskluderende å være litt streng akkurat i oktober. Man kan tross alt få tak i et fastobjektiv til under en tusenlapp. De som ikke har (eller tar seg) råd til det kan vente til neste utfordring. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ett innlegg er fjernet pga spam. Evt. reaksjoner på innlegget eller modereringen tas på PM til meg, ikke her i tråden. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Da jeg har vært offline i en uke (bla. på den andre oktoberfesten), så har jeg ikke kunne svare før nå. Hadde vært utrolig gøy og vært med. Men har liksom aldri "tatt steget" og meldt meg på. Kanskje i år? Må det være digitalt? Har noe gammel 4x5" bladfilm liggende i fryseren som jeg skulle ha brukt opp. Bør jo gå greit siden jeg kan fremkalle hvert bilde hver for seg, skanne og legge ut. Analogt er lov og 4x5" bladfilm høres morsomt ut. Meld deg på om du ikke allerede har gjort det. Eventuellt som etternøler/kandidat. Synd dere skal ha regler for at objektivene må ha fast brennvidde, det hindrer nok endel av oss som har lyst til å bli med.Er det noen god grunn til at man kun må bruke en type objektiv i disse utfordringene? Ja, som det allerede er forklart denne tråden. Det burde vel gå med et objektiv hvis du tar alle bildene i utfordringen på en brennvidde? Nei, som det allerede er forklart denne tråden. Det er jo fornuftig nok det, og ser jo poenget der. Men når man legger fest i ordet blir det for uvitende som jeg må sies å være enda litt rart å ekskludere så mange, derfor jeg reagerte. Men at reglene må være så krasse på at om et bilde er tatt på en gitt brennvidde men med zoomobjektiv kan det ikke godkjennes synes jeg vel er høres rimelig firkantet ut. Sier man at man skal ta på kun 200mm hele måneden, bør det være ett fett om bildet er tatt på et f.eks 70-200mm på 200mm eller et fast objektiv på 200mm. Det blir ikke det samme å bruke en zoom. Har du en zoom, så vil fristelsen bli stor til å bruke objektivet på forskjellige brennvidder. Og så plukker man ut de som ble tatt med fest-brennvidden og bruker de her. Med et fastobjektv så er du låst. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg