Gå til innhold

Utvide ENK-foretakets virksomhet..

fleric

Anbefalte innlegg

Har normal jobb som lønnsmottaker. I tillegg et ENK-foretak som er registert i bransje 85429 "undervisning høyskoler", ikke mva. pliktig. Ser på muligheten på ved siden av dette å starte en liten virksomhet som skal drive med lokal IT-hjelp. Type hjelpe private og små bedrifter i nærområdet med det meste av dataproblemer, være seg virusangrep, installasjon av programvare, oppgradering av hardware etc. Vil ikke være noen stor virksomhet, og tror vel kanskje at jeg neppe vil omsette for mer enn 50k/år på dette. Betyr dette at jeg kan gjøre disse jobbene på mitt ENK uten å kreve mva. og slippe momregnskap?

Ser vel for meg i hvert fall ett problem om jeg evnt. må gjøre innkjøp av hardware som skal utgiftsføres i regnskapet...

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke noe problem med dette, holder du deg under 50K ila. 12 måneder slipper du mva. regnskap.

Hva er problemet med å utgiftsføre hardware? Det kan du godt gjøre uten å være mva. registrert, du får bare ikke mva-en tilbake som du ville fått hvis du var mva-reg.

Lenke til kommentar

Jeg kan altså omsette for opptil 50k momsfritt selv om inntektene på den mva. fritatte delan av ENK er på ca. 150k/år?

Et lite spørsmål tli om mva. Om jeg gjør en jobb for 1000,-, kjøper hardwar efor 500,- så ønsker jo jeg å sende en faktura på 1.500,- til kunde. Hvordan blir dette da ført i regnskapet, kan jeg kun utgiftsføre 400,- (500,- - 25%) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...