Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Noen som benytter uorginalt batterigrep på 7D? Hva er i så fall erfaringene?

 

Har lyst på grep, men er ikke like lysten på å betale 1400 kroner for det originale. I hvert fall ikke hvis et til 1/3 av prisen gjør samme jobben.

Jeg har et Phottix BP-7D som jeg synes fungerer utmerket. Jeg kan dessverre ikke sammenligne med originalen, sinden jeg ikke har prøvd den.

 

Jeg kjøpte mitt fra Scandinavian Photo, da de fremdeles solgte til Norge (Før de kjøpte opp FotoVideo).

Jeg betalte ca 800 kr + frakt.

Fotovideo har det ikke i sitt sortement, og jeg finner det heller ikke på noen andre butikker som er "plassert" i Norge.

På Ebay finner du det til mellom $60 og $70 + frakt på ca $25. Da må du ta høyde for at det kommer toll og mva i tillegg, så en det vil vel gi en totalpris på omtrent 800 kr (pluss minus)

Ved å google så finner jeg det i nettbutikker som selger til Norge, prisen er bra, men pass på om fortolling og norsk MVA kommer i tillegg.

 

Ved å google på Phottix BP-7D så finner du flere tester, bl.a. denne her på forumet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Phottix til 7D og noe som heter MaxximumPower til 5D mk2. Litt skrøpelig byggkvalitet i forhold til de originale, og knappene er ikke alltid like god "feedback" på, men man får to batterier og vertikalgrep til en vesentlig lavere penge.

 

Kommer sikkert til å bytte grepene mine ut til originale om jeg finner dem til en ok penge på bruktmarkedet. ~1500kr utgår med de høyeste kneløft.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Grunnen til at de selger ut 7D billig er at det snart annonseres en 70D som antakelig tar over som toppmodellen for APS-C-kameraer. 7D vil med stor sansynlighet ikke få noen direkte etterfølger. Men 7D er jo et kapabelt kamera selv i 2012, og det er et godt kjøp til den nye reduserte prisen.

 

Jeg er ingen spåmann, men jeg har ikke sett noen tegn som skulle tilsi at det er stor sannsynlighet for at vi ikke får oppleve et 7D mk II.

Jeg er selvsagt ikke sikker på at 7D får en erstatter, men jeg har samtidig litt problemer med å se at et 70D skal klare å "kombinere" målgruppene som pr i dag enten går for xxD (60D) og xD crop (7D).

 

Men jeg kan forsåvidt se for meg at Canon velger å kutte en av grenene i crop-sortementet.

Der xxxxD, nå: 1100D, fremdeles blir inngangskameraet. Der xxxD, med det nye 650D legger seg litt mer opp mot "gamle" xxD (60D) og det jeg i såfall vil kalle "nye" xxD, med det antatte 70D vil være mer en erstatter for 7D enn for 60D.

Grunnen til at jeg kan se for meg det scenarioet er at Canon vil la xD-serien bli en serie kun for full format. Da kan muligens ett "rimelig" FF-kamera ta plassen til 7D (men ikke som 7D II) blandt xD-kameraene.

Dette er kun synsing fra min side, men samtidig så kunne det være en måte å få mere "rene" serier i Canon-sortementet. Det som taler i mot er om Canon tør å fjerne den gode navnet 7D har fått og "nedgradere" det til xxD-serien.

Lenke til kommentar

Så dere tror at xxD erstatter 7D? Kjøper meg et 7D til grunnet pris og den nye firmware som kommer :) Noen som kan "tenke" seg til når den kommer? Evt. gi et anslag på hva dere tror?

Jeg tror ingen ting, det jeg har "skissert" over er et hypotetisk scenario. Personlig så mener jeg at Canon bør komme med en 7D II etter hvert, men den nå "gamle" 7D har plenty av levetid fremdeles. Jeg har selv hatt 7D ett par år nå, og føler intet behov for å oppgradere, uansett om etterfølgeren heter 7D II eller 70 D. Siden det nå kommer en såpass omfattende oppgradering av 7D sin firmware nå, så er det en mulighet for at ett nytt 7D kommer "senere enn før". Men igjen det er bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar

Er ca. 30 dager til OL, lurer på når den nye firmwaren kommer, er keen på det så fort som mulig da ett nytt 7D + gps enhet skal bestilles! :D

Ny firmware er vel strengt tatt bare et rykte, riktignok "nesten sikkert", men jeg ville ikke kjøpt noe kamera basert på et rykte. Men 7D er jo allerede et bra kamera.

Lenke til kommentar

Er ca. 30 dager til OL, lurer på når den nye firmwaren kommer, er keen på det så fort som mulig da ett nytt 7D + gps enhet skal bestilles! :D

Ny firmware er vel strengt tatt bare et rykte, riktignok "nesten sikkert", men jeg ville ikke kjøpt noe kamera basert på et rykte. Men 7D er jo allerede et bra kamera.

Du har rett, jeg har for en gangs skyld blitt revet med av ryktene og tatt (tar) de for god fisk. Men som du sier 7D er allerede et bra kamera som Rattata12 (med flere) vil kunne glede seg godt over, uavhengig av nye firmware eller ikke

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg konspirerer litt over når det gjelder oppgraderingen av firmwaren, kan det tenkes at Canon fjerner den igjen fra supportsiden rett etter OL sånn for å ikke ødelegge for neste tilsvarende kamera de vil selge, eventuell låse det opp mot enkelte profesjonelle brukere ?

 

Edit: litt omformulering så ingen flere missforstår dette :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Aha, skal laste ned firmware'n og laste opp ulovlig da :p? Er altid noen som "backer" seg for slike scenario, men ser jo hva du tenker, i såfall er det helt utrolig av Canon... Tror kanskje mer det er en forsmak av hva vi kan vente oss i ett nytt 7D, men jeg oppgraderer ikke til nyere kamera før man får minimum 60fps full HD, og 120fps i 720p!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om noen som har fjernet en firmwareoppgradering igjen bortsett fra midlertidig pga feil. Og Canon blir neppe de første, det ville jo være helt merkelig og generere masse negativ publisitet. Skulle det komme en ny firmware for 7D kan du være ganske trygg på at den ikke vil gjøre en 7D til en konkurrent til en 7D Mk II.

Lenke til kommentar

...men jeg oppgraderer ikke til nyere kamera før man får minimum 60fps full HD, og 120fps i 720p!

120fps i 720 hadde virkelig vært konge. Kunne godt tenke meg 200-250 også, men har ikke noen store våte drømmer om raskere enn det

 

Jess, men la meg tenke litt "Høyt" nå:

 

7D har 2 DIGIC 4 prosessorer, 1 til fokus en til andre ting... Er det ikke da mulig å "slå av" fokusen under film (bruker kun manuell uansett), og ha 2 prosessorer tilgjengelig, for da å doble fps i samme oppløsning...

 

Tenker (uten å vite noe selvsagt) at 1 digic 4 prosessor klarer 60fps i 720p, og 30fps i 1080p, om man da bruker begge to til dette formålet klarer man kanskje å presse utav 120fps i 720p, og 60fps i 1080p? Evt. 240fps i VGA :)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...