Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke drevet med undervannsfoto eller kan noe om det, så dette er jo bare synsinger egentlig.

 

Men vil jo tro (vet) at det er mørkt, og da er jo lyssterkt objektiv, blitz annet lys og god ISO ytelse noe som er viktig.

 

7D har jo gode egenskaper, men 5DmII har bedre. Og hvis du tar 1D serien får du enda bedre egenskaper på iso. Og fokussystemet til 7D er vell ikke noe du er veldig avhenig av under vann?

Lenke til kommentar

undervanns foto er som oftest ikke noe problem med lyset der jeg dykker (øst timor) pluss jeg har 2 kraftige undervans blitzer

 

jeg reiser mye, har hvert mere i utlandet enn i norge de 3 siste årene.

 

ser desverre ut som neste tur ikke blir med undervanns foto.

 

 

nå trenger jeg hjelp til valg av objektiv.. hvis jeg kun skal ha med meg ET objektiv på reise fra sør afrika og opp til egypt.

Lenke til kommentar

nå trenger jeg hjelp til valg av objektiv.. hvis jeg kun skal ha med meg ET objektiv på reise fra sør afrika og opp til egypt.

Til 7D, så ville jeg nok valgt 15-85mm IS. Det er såpass allsidig at det dekker alt unntatt safari. Men jeg hadde ikke klart en slik tur med kun et objektiv, selv ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nå trenger jeg hjelp til valg av objektiv.. hvis jeg kun skal ha med meg ET objektiv på reise fra sør afrika og opp til egypt.

Til 7D, så ville jeg nok valgt 15-85mm IS. Det er såpass allsidig at det dekker alt unntatt safari. Men jeg hadde ikke klart en slik tur med kun et objektiv, selv ...

 

grunnen til bare et objektiv er pga turen skal gjøre på sykkel og da må man tenke vekt.

gjorde en lignende tur gjennom central asia og kina i fjor på sykkel da med et annet dslr og 3 objektiv noe som blir alt for tungt

Lenke til kommentar

Til 7D, så ville jeg nok valgt 15-85mm IS. Det er såpass allsidig at det dekker alt unntatt safari. Men jeg hadde ikke klart en slik tur med kun et objektiv, selv ...

Støttes. Ville kikket på EF-S 15-85 IS og Tamron 18-270, men ville selv valgt 15-85 IS.

 

Jeg har 7D, 18-270 og 15-85. Jeg vil si det spørs litt hva du skal bruke bildene til. Skal du tjene penger på å selge bilder ville jeg nok valgt 15-85, skal de stort sett ikke på trykk, men for eks vises på nett, TV og prosjektor så gir 18-270 en del ekstra rekkevidde i et objektiv som bare er litt større enn 15-85. I så lav oppløsning som maks 2MP vil 18-270 også se skarp ut, men liker du knivskarpe bilder er ikke 18-270 det rette. Et annet argument for 15-85 er litt bedre vidvinkel.

 

Jeg syklet en del tidligere, også turer og ville valgt noe helt annet for et slikt formål. Jeg ville tatt med to kameraer, et lite som S95, WB2000 el.l, pluss et så lite systemkamera som mulig, for eks 600D hvis du må ha Canon. Helst hadde jeg nok valgt et E-PL2 eller G3/G2 litt avhengig av hvor viktig søker er. Sannsynligvis med 14-150 på E-PL2 eller 14-140 på Panasonic. Jeg hadde faktisk også vurdert et superzoomkamera istedenfor speilrefleks hvis du kan leve med tapet i bildekvaliteten. På (sykkel)tur er vekt og volum viktigere enn bildekvalitet synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg syklet en del tidligere, også turer og ville valgt noe helt annet for et slikt formål.

Selv om jeg aldri har syklet noe særlig lenger enn til butikken, så er jeg helt enig med forslagene dine. Personlig vil jeg si at kravet til utstyret er at det skal gi bilder som er gode nok til trykk i A4 størrelse - slik at man kan lage seg en god fotobok etter turen.

 

Så jeg vil tro at en 600D + Tamron 18-270mm bør holde til de kravene.

 

Når det gjelder Panasonic G3 + 14-140mm; så ville jeg nok tatt med en 20mm f/1.7 istedet for en S95.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Panasonic G3 + 14-140mm; så ville jeg nok tatt med en 20mm f/1.7 istedet for en S95.

 

Poenget (mitt) med to kameraer er ikke å få et mer lyssterkt alternativ, men å ha et kamera som er lett tilgjengelig på sykkelen. Å ta med en 20mm F1.7 i tillegg til en superzoom synes jeg er et godt forslag, men ikke som alternativ til et kompaktkamera. Poenget med S95 og WB2000 var at de er to av de minste må markedet med RAW-støtte. Fuji har også et tror jeg, og muligens Casio.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hvor selger de ekstra batteri billigst? Er det Netshop som er billigst med sine 545 kroner eller er det billigere andre steder?

 

Ønsker orginalt batteri og nettbutikk i Norge.

 

(Synes det er noe småpussig at Fotovideo tar 995 kroner for det :nei: )

 

Jeg kjøpte fra Dustin for et års tid siden "ca700.-", koster nå 579.- + 99.- i frakt.

 

Netshop tar 83.- i frakt, gratis hvis du bor i Sandefjord da :)

Lenke til kommentar

Hei, skal ha ett nytt objektiv, og det skal være fast til portretter på 7D. Har sett på endel, men vet ikke hva som er bra (pga crop faktoren).

 

- Canon EF 50mm f/1.4 USM

- Sigma 30mm f/1.4 EX DG HSM

- Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM

 

50mm ser jeg har 77mm filter på, det hadde vert greit, men er ikke et must. Hvordan er 30mm mot 50mm ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis man skal velge ett allround-objektiv som erstatning for stock kit, og i omtrent samme prisleie, hvilke alternativer anbefales da? (Tredjeparts leverandører har sikkert bra value for money?)

 

Det er til amatørbruk - for en person som hittil har nøyd seg med linsen som fulgte med EOS 400D, som nå altså ligger an til på bli erstattet av 7D.

 

Siden huset er dyrt nok i seg selv er det ikke snakk om å gå til anskaffelse av det beste av det beste i dette tilfellet. Regner med at huset uansett holder i noen år, slik at man eventuelt heller kan oppgradere objektiv etter hvert.

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar

Regner med at huset objektivene uansett holder i noen år, slik at man eventuelt heller kan oppgradere objektiv huset etter hvert.

:dremel::tease:

 

Et godt objektiv holder fryktelig mye bedre enn et hus.. Vurder å bruke mindre penger på huset (60D eller et brukt 50D) og mer på objektivet.

 

Nevnte 15-85 er kanonbra, men det er kanskje utenfor budsjett? Tamron 17-50 f/2.8 uten VC er bra, men AF bråker som et uvær og er ikke spesielt kjapp.

 

[spekulasjon] Kommer det en etterfølger snart, forresten? Nesten ingen i prisguiden har det på lager.. :hmm: [spekulasjon]

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...