FnoFFen Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Nå har jeg hatt 40D’en i nesten 4 år og holdt igjen og latt være å kjøpe 7D en god stund. I det siste har jeg imidlertid begynt å lure om jeg skal slå til. Det er spesielt høye ISO-egenskaper som frister spesielt for å kunne legge fra meg blitsen i flere tilfeller. Siden det er så mange med 7D her på forumet, kan jeg jo spørre om de kan bekrefte at 7D tar gode bilder med ISO 1600 og 3200? Ellers frister selvsagt også raskt og nøyaktig AF som jeg har registrert har fått uvanlig mye skryt. Men så lurer jeg på om det kanskje er et spesielt ugunstig tidspunkt å kjøpe nå. Laveste pris ligger nå på 12 000 og det er skuffende nok en økning siste året. Jeg ser jo av denne tråden at Japan Photo hadde 7D til 11 000 vinteren 2010, mens de nå selger for 12 490. Hva har skjedd?? Har det noe med jordskjelvet i Japan å gjøre? Så vidt jeg husker har det også tidligere vært kampanjer der kameraet var nede i 10 000. Det jeg er redd for er at oppfølgeren (7D mII?) kommer til høsten og fører til et kraftig prisfall på 7D. Jeg har ikke særlig stor hast, føler jeg – 40D’en holder bra ennå. Bør det være håp om prisreduksjoner eller nye kampanjer i løpet av sommeren, slik at jeg bør avvente? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Jeg kan bekrefte at 7D ligger vesentlig i forkant av 40D når det gjelder støy ved høy ISO. Jeg vil påstå at ISO 3200 er tilsvarende 1600 på 40D, og 6400 er bedre enn 3200 på 40D. Prisoppgangen i våres skyldes nok i stor grad jordskjelvet. Har fulgt med litt på 5D mkII som har vært over 16.000 etter det. Nå er det tilbake på 15.000. Dog en bærumstier mer enn før jordskjelvet, men prisen går i riktig retning i hvertfall. FotoVideo selger nå 7D for 12.000,-. Ganske sykt. Jeg kjøpte det for 11.000,- for godt over et år siden. Endret 4. juni 2011 av Andreasfe Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Jeg tviler på at det kommer en ny 7D til høsten, men at det kommer noe fra Canon til høsten virker sannsynlig. 7D er et hakk opp fra 40D på mange områder, men tviler på at du vil se en kjempeforskjell i støynivå, men det er klart at kombinasjonen litt mindre støy og flere piksler betyr en del. Det er vanskelig å være konkret på støy/bildekvalitet, det noen synes er helt flott på Iso 3200 synes andre er ubrukelig. Du er nesten nødt til å finne noen testbilder for å vurdere hva som er bra nok, men jeg vil tro at du i hvertfall kan gå opp ett Iso-nivå i forhold til 40D. Når det gjelder pris kommer nok 7D ned igjen, så haster det ikke vil jeg tro det kommer flere tilbud rundt 10000 om ikke alt for lenge. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Tipper neste modell fra Canon blir 1Ds IV - så 5D III etter det. Tipper ikke det kommer noe 7D II før 2012. Men blir jo uansett bare spekulasjon, in the end så er det vel bare Canon som vet helt sikkert når nye produkter kommer. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Mange av fotballbildene jeg har på forumet her er iso 1600 uten å ha gjort noe med iso støyen. Så det er fult brukbart på iso 1600. ISO 3200 er også greit å bruke, men du må nok beøage deg på enkel noise reduction. Ellers så er det jo også flere trinn mellom 1600 og 3200. Ikke helt sikker om det er det på 40D? Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Mange av fotballbildene jeg har på forumet her er iso 1600 uten å ha gjort noe med iso støyen. Så det er fult brukbart på iso 1600. ISO 3200 er også greit å bruke, men du må nok beøage deg på enkel noise reduction. Ellers så er det jo også flere trinn mellom 1600 og 3200. Ikke helt sikker om det er det på 40D? Joda, har det på 40D også. Ja ja, da er det bare å vente på kampanjer eller generell prisreduksjon på kameraet. Det blir rett og slett for irriterende å betale 12 000 nå når det solgte for rundt 11 000 for over et år siden. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ja ja, da er det bare å vente på kampanjer eller generell prisreduksjon på kameraet. Det blir rett og slett for irriterende å betale 12 000 nå når det solgte for rundt 11 000 for over et år siden. Bare for å gjøre ting litt verre, i vinter hadde Fotovideo tilbud på det til 8 000 kroner... Kjøpte selv sist høst til 8500 på et annet tilbud.. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ja ja, da er det bare å vente på kampanjer eller generell prisreduksjon på kameraet. Det blir rett og slett for irriterende å betale 12 000 nå når det solgte for rundt 11 000 for over et år siden. Bare for å gjøre ting litt verre, i vinter hadde Fotovideo tilbud på det til 8 000 kroner... Kjøpte selv sist høst til 8500 på et annet tilbud.. Kjøpte for 9999,- i mai 2010. Ser ikke helt for meg noen stor prisnedgang før "7Dmk2" evt kommer (2012? 2013?), eller om Nikon kommer med en spesielt konkuransedyktig D400. Kjøp det du trenger nå, ikke det du tror du kommer til å treng om ett år, og ikke utsett fordi du tror noe nytt kommer om ett år (det gjør det garantert, men da "mister" du ett år med bilder). -k 1 Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ja ja, da er det bare å vente på kampanjer eller generell prisreduksjon på kameraet. Det blir rett og slett for irriterende å betale 12 000 nå når det solgte for rundt 11 000 for over et år siden. Bare for å gjøre ting litt verre, i vinter hadde Fotovideo tilbud på det til 8 000 kroner... Kjøpte selv sist høst til 8500 på et annet tilbud.. 8000??? Ja, da er det IHVERTFALL ikke aktuelt å betale 12000. Merkelige greier - at det har steget slik i det siste. Husker jeg kjøpte 40D'en rett etter lanseringen for 11 600. Det datt jo ned til halvparten på to år (eller raskere?) så vidt jeg kan huske. Æsj, irriterende greier for en ikke 7D-eier :-( Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kjøpte selv 7D på tilbud i våres. Det var ikke planlagt å kjøpe det kamerahuset før til sommeren i tiden nå men angrer ikke et sekund på at jeg gjorde kjøpet da. Det har utviklet meg som fotograf mye da kamera er raskere og lettere og betjene. Du vil nok ikke angre da 7D er et utmerket verktøy og alsidig. Kanskje mye knapper i starten, men etter bare kort tid er det ikke noe å tenke på mer. Nå i dag ser jeg ikke før jeg trykker da jeg vet hvor jeg har alt. Trenger ikke se etter på skjermen heller da jeg vet antall klikk høytr/venstre det er for å stille i fra Evalerende til Stor spotmåling. Og gå i fra ai servo til One shot focus. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ja ja, da er det bare å vente på kampanjer eller generell prisreduksjon på kameraet. Det blir rett og slett for irriterende å betale 12 000 nå når det solgte for rundt 11 000 for over et år siden. Bare for å gjøre ting litt verre, i vinter hadde Fotovideo tilbud på det til 8 000 kroner... Kjøpte selv sist høst til 8500 på et annet tilbud.. Kjøpte for 9999,- i mai 2010. Ser ikke helt for meg noen stor prisnedgang før "7Dmk2" evt kommer (2012? 2013?), eller om Nikon kommer med en spesielt konkuransedyktig D400. Kjøp det du trenger nå, ikke det du tror du kommer til å treng om ett år, og ikke utsett fordi du tror noe nytt kommer om ett år (det gjør det garantert, men da "mister" du ett år med bilder). -k Når awesnes kan fortelle at 7D har vært på tilbud til 8000, så betaler jeg AV PRINSIPP ikke 12000 for kameraet nå. Jeg venter. 40D'en tar bilder, den - så jeg går ikke glipp av så mye. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Det var vell fotovideo sitt tilbud. Og er da et begrenset utvalg og det er store køer utenfor butikk for å skaffe seg en av disse. Jeg var heldig og fikk en egen avtale med butikken og fikk kamera til tilbudspris mot å vente i mange uker på at det kom inn. Så da må du vøre våken og se etter tilbud og kampanjer. Kanskje er du heldig og fotovideo har det med seg på sin " Norges turne". Endret 6. juni 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 8000??? Ja, da er det IHVERTFALL ikke aktuelt å betale 12000. Du vet at det er fullstendig irrelevant nå hva det har kostet tidligere når du ikke lenger kan få tak i det til den prisen? At en Fender-gitar laget i '67 var billig i butikken i '67 er uinteressant når et pent eksemplar kan gå for flere titusener (eller hundre tusener) i dag. Den nevnte prisen var et begrenset antall en bestemt dag i FotoVideos feiring av ny butikk. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Du vet at det er fullstendig irrelevant nå hva det har kostet tidligere når du ikke lenger kan få tak i det til den prisen? Laveste tilbud er en indikasjon på hva de kan selge for så jeg synes ikke det er irrelevant. 8000 er nok litt optimistisk på kort sikt, men det har vært mange tilbud rundt 10000. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 8000??? Ja, da er det IHVERTFALL ikke aktuelt å betale 12000. Du vet at det er fullstendig irrelevant nå hva det har kostet tidligere når du ikke lenger kan få tak i det til den prisen? At en Fender-gitar laget i '67 var billig i butikken i '67 er uinteressant når et pent eksemplar kan gå for flere titusener (eller hundre tusener) i dag. Den nevnte prisen var et begrenset antall en bestemt dag i FotoVideos feiring av ny butikk. Greit, jeg vet det nå. Jeg forventer ikke 8000. Dog forventer jeg 10000 og MAX 11000. Går det ett år og prisen fortsatt er 12000 eller høyere (MEGET usannsynlig), så får jeg gjøre en ny vurdering da. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Antar at behovet ikke er så altfor stort for kamera da. Så da kan man nok bare vente ja... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Greit, jeg vet det nå. Jeg forventer ikke 8000. Dog forventer jeg 10000 og MAX 11000. Går det ett år og prisen fortsatt er 12000 eller høyere (MEGET usannsynlig), så får jeg gjøre en ny vurdering da. Har du nok tid til å vente et år skal du nok se at du kan finne et fint tilbud - følg også med på bruktmarkedet 7D ble lansert september '09 - har Canon valgt tre-års produktsyklus på 7D (som på 1D/1Ds/5D-seriene) kommer det neppe en erstatter før til høst '12. Og - som du sier - 40D tar fremdeles aldeles glimrende bilder.. Antar du har behov for høy skuddtakt, ekstra byggekvalitet og super autofokus - ellers vil en 60D funke like bra - den har samme sensor. Som forøvrig også 550D og 600D har. Endret 7. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 ellers vil en 60D funke like bra - den har samme sensor. Som forøvrig også 550D og 600D har. I følge enkelte nerder så har faktisk xxD og xxxD hakket vassere sensor enn 7D. Ikke at jeg tror at man merker det i annet enn DXO-tester. -k 1 Lenke til kommentar
wailer Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 noen som erfaring med 7d til undervanns foto med ikelite hus? jeg bruker for tiden en canon 5d og ikelite hus til undervanns foto men lurer veldig på å oppgradere Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Kanskje oppgradere til 5dmark II da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå