Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har testa det der litt. Om jeg tar bilde så den interne blitsen blir reflektert i noe, f.eks. et vindu, så ser man refleksen. Er det feil på mitt når det er sånn?

Akkurat som på Nikon sitt CLS-system vil jeg anta at man kan se et lite glimt av den innebygde når den trigger eksterne også på Canon.

 

Det er dog kun når du tar direkte mot f.eks. et vindu eller lignende at du legger merke til den, så i praksis er det 'aldri' noe problem; den er så svak at den neppe bidrar med noe av betydning til eksponeringen.

Lenke til kommentar

 

Jeg har testa det der litt. Om jeg tar bilde så den interne blitsen blir reflektert i noe, f.eks. et vindu, så ser man refleksen. Er det feil på mitt når det er sånn?

 

Opplevde noe av det samme, skulle fotografere en båt og brukte to blitser samt en ST-E2 blits-trigger, enden på visa var at jeg brukte de to blitsene samt den innebygde/trigger for og få nok lys jamt fordelt over hele båten.

Lenke til kommentar

Har du objektiv med konstant blender, da? Dvs - du prøver vel ikke å zoome fra vidvinkel til tele fra f/4 på et f/4-5.6-objektiv eller lignende?

Vel, ja og nei. Meste av erfaringen er fra Sigma 150-500mm med 1.4TC.

 

Så la oss si at jeg er zoomet helt innpå objektet med F/14 og zoomer ut til et videre utsnitt. Normalt da ville være at bildet ble lysere. Og det er helt OK, for da blir det gradvis lysere når jeg zoomer ut. Problemet er at noe skifter i kamera eller objektiv under zoomingen så det blir ikke jevnt lysere, men lysere hver gang dette "skifte" skjer som resulterer i at det blir trinnvis lysere i stedet for at det blir jevnt lysere.

 

 

Det jeg lurer på om det er noe jeg har oversett som kan låse blenderen (regner med at det er den som skifter for å kompensere for lys skiftet ved zooming) eller om jeg må teste om lys skifte kan bli jevnere med Auto ISO. Noe som absolutt ikke er ideelt.

 

Skal eksperimentere litt mer med dette. har nettopp startet å teste zooming ved filming. Skal etterhvert montere Følge Fokus som Zoom kontroll.

 

 

Lenke til kommentar

Har du minste blender vil du oppdage at den typisk endrer seg når du zoomer på en zoom med ikke-konstant blender.

 

Finn ut hva som er største blender i teleenden og minste blender i den vide enden og hold deg innenfor der.

 

 

Litt hakking blir det hvis kameraet skifter blendertallpå objektivet - målet er her å holde samme blendertall.

 

Med mindre objektivet er laget så det ikke har jevn endring i blender, da.

Test dette ved å velge ønsket blender og holde nedblendingsknappen inne mens du zoomer og kikker i søkeren - hva skjer da?

Lenke til kommentar

 

 

Med mindre objektivet er laget så det ikke har jevn endring i blender, da.

Test dette ved å velge ønsket blender og holde nedblendingsknappen inne mens du zoomer og kikker i søkeren - hva skjer da?

 

Skal teste det i morgen. Burde jo ikke være sånn. I teorien skal blenderen være lukket og låst i manuell for å kunne eksponere via Live View.

Lenke til kommentar

Med mindre objektivet er laget så det ikke har jevn endring i blender, da.

 

Dette er et interessant spørsmål. Da Panasonic lanserte GH1 for et par år siden sammen med 14-140mm var et av poengene at med dette objektivet (som koster omtrent dobbelt så mye som mange andre superzoomobjektiv) at blender kan styres kontinuerlig. Det meste av optikk med fast brennvidde tillater jo ikke styring av blender trinnløst, og det er det ikke behov for heller. På zoomobjektiv burde det være trinnløst så lenge du skal kunne zoome og beholde en fast blender, men en trinnløs mekanisk styring er ikke så enkel å få til så det ville forundre meg om ikke de fleste zoomobjektiv har en tilnærming til blender. Det vil jo uansett kompenseres med lysmåleren for stillbilder og live view/video er jo noe som har kommet lenge etter at de fleste objektiver ble designet. Det blir interessant å se hva dere kommer frem til.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Her kommer enda en 7D eier og slutter seg til tråden.

 

Jeg har gjort en del tester med mitt 18-55mm objektiv og filming. Det jeg kan se ut i fra video, lyd og med å se på den fysiske blenderen, er at den endres i flere trinn når jeg zoomer inn og ut med f/5.6, og andre blendere som er tilgjengelig gjennom hele zoomområdet. Hvis jeg derimot velger f/3.5 på vidvinkel, og så zoomer, endres blenderverdien, og bildet blir lysere/mørkere, men blenderen endrer ikke sin fysiske åpning. Med auto ISO aktivert forblir derimot bildet omtrent like lyst, men skiftene mellom de forskjellige ISO-verdiene viser ganske tydelig.

 

Det beste for video og zooming er nok å bruke største blender, eller optikk med fast blender, samt helt manuelle innstillinger for å unngå "hakkete" eksponering. Hvis ikke Canon gir oss en firmwareoppdatering med glidende blender- og ISO-overganger da.

Lenke til kommentar

Testet litt mer med å holde på nedblendings knappen. Da blinket det litt mindre, men fremdeles ikke brukbart for zooming.

 

Nå er zooming noe man generelt skal unngå. Men i visse situasjoner så kan det fungere, spesielt med lange objektiver på BIF, som er det jeg driver med for tiden. Mens full tele er fint på småfugl så blir det for nært på større fugl som Hakkespett og Nøtteskrike. Da er det fint og starte med "portrett" for så og zoome litt ut. Fungerer fint med Følge Fokusen på zoom ringen med jevn kontrollert zoom, men når blenderen hakker så er det jo ingen vits.

 

Med zoom objektiver som ikke har samme største blenderåpning over hele zoom området så er jo løpet kjørt.

 

Det var en nedtur.

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen med 7D og Canon ex580II-blits her?

(og beklager hvis det har blitt spurt om før...)

 

Plukket opp nevnte blits i dag, og tenkte jeg skulle teste litt trådløs-funksjoner. Men blir ikke helt klok på det jeg sitter og leser...

 

Først; Hva er forskjellen mellom slave og master?

 

Og hvordan får jeg stilt den inn som trådløs master?

Å få den som trådløs slave har jeg fått til, men ikke når jeg velger master-funksjonen på blitsen.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

580EX er "master" når den sitter fastmontert (eller med kabel) på kameraet ditt og det er den som utløser. Den er slave når den skal utløses av annen blits.

 

Hvis du skal utløse den trådløst så er det kameraet som er master og blitsen som er slave.

 

 

Masteren utløser, slaven blir utløst.

 

 

"Trådløs master" skulle vært hvis du hadde en radiotrigger skrudd fast både på kameraet og under på blitsen, så det hadde fungert som en "forlenget kabel".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og, bare sånn at det er nevnt, glimtet fra 7D kommer ikke med på bildet.

 

Når den fungerer som slave?

 

Et annet blitsspørsmål. Vurderer også å kjøpe en ringblits, Sigma EM-140 DG brukt, hvis firmwaren har fungert på en Canon EOS 5D mark II, vil den da fungere på en 7D uten oppdatering av firmware?

 

Eller kan det like greit å bruke 580'n av kameraet som blits til makro?

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har stilt inn at også blitzen på kamera skal fylle inn med lys i bildet også.

 

Selvfølgelig, jeg regner bare med at folk som investerer i 580exII ikke bruker blitsen på kameraet noe sånn særlig. :)

 

Det kommer litt an på... Hvis du tar bilde av en blank overflate, da ser du refleksjonen klart og tydelig på bildet.

 

Den er grei, har aldri prøvd det selv. Jeg ble litt forvirret selv når jeg satt 7D-blitsen til av og den fortsatt blinket.

 

Eller kan det like greit å bruke 580'n av kameraet som blits til makro?

 

Helt fin blits å bruke til macro, men det kommer litt an på hva du driver med og hvilke objektiv du har. Selv har jeg Canon 100mm (fast lengde) og MP-E 65mm (veldig variabel lengde). Holder jeg på med "stasjonær" macro (la oss si en kvist eller en snegle), så tar jeg helt fint med meg 580-en og et lite stativ. Er jeg litt mer i bevegelse, har jeg en "C-bracket" som festes i stativfestet enten på kameraet eller MP-E. Bruker jeg denne, er 580 for tung til å være særlig brukendes, den gjør at hele kameraet tipper fremover. Da bytter jeg heller til 420ex-en jeg har liggende, og aller helst skulle jeg hatt meg en 270ex og en "front mounted macro bracket" som her:

 

5729095291_584622108f_o.gif

Lenke til kommentar

Helt fin blits å bruke til macro, men det kommer litt an på hva du driver med og hvilke objektiv du har. Selv har jeg Canon 100mm (fast lengde) og MP-E 65mm (veldig variabel lengde). Holder jeg på med "stasjonær" macro (la oss si en kvist eller en snegle), så tar jeg helt fint med meg 580-en og et lite stativ. Er jeg litt mer i bevegelse, har jeg en "C-bracket" som festes i stativfestet enten på kameraet eller MP-E. Bruker jeg denne, er 580 for tung til å være særlig brukendes, den gjør at hele kameraet tipper fremover. Da bytter jeg heller til 420ex-en jeg har liggende, og aller helst skulle jeg hatt meg en 270ex og en "front mounted macro bracket" som her:

 

Har et Sigma 150mm makroobjektiv. Får bare prøve meg frem litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...